Onderwerp:

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66468

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268

Tom81 schreef :

Jellevanlooy schreef : Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.

Dank voor de verduidelijking ;)


Graag gedaan. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66469

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Jellevanlooy schreef : Mss ligt de soort je niet? Ik ken er nog die al meer dan 20 jaar op een mooie niveau bonsai doen en soorten hebben die hun niet liggen. Die laten de soorten dan gewoon links liggen. Jammer maar helaas.... of ga je nog een poging wagen?


Dat is een interessant onderwerp Jelle! komt eigenlijk nooit aan bod. Zo heb ik niks met palmatums, junipers en azaleas. Palmatums vind ik mietjes, juniperussen stom en azaleas te zuur :P Jeneverbessen wel eens gehad, palmatums ook. Azaleas nooit gehad. Ik heb nu een flinke palmatum seigen en zolang ik hem heb zeurt en zanikt hij. Ben alleen maar bezig met hem te bemoederen en te pamperen. Dus ik kom niet toe aan vorming tot bonsai. Best kans dat die planten snappen dat ik ze niet mot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66474

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Jellevanlooy schreef :

Marco buijsman schreef :

Jellevanlooy schreef : Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.

Zoald je waarschijnlijk weet 'doe' ik al sinds de jaren 90 aan bonsai. ik heb al jsren geen dode bonsai gehad, muv dennen. Blijkbaar hebben dennen toch een andere behoefte als die ik ze geef.De conclusie die ik daaruit trek is dat Dennen dus toch andere behoeftes hebben dan andere soorten... Ik kan dus toch niet op een andere conclusie komen dan dat het toch met de soort te maken heeft...


Hoeveel dennen heb je al verloren? Mss ligt de soort je niet? Ik ken er nog die al meer dan 20 jaar op een mooie niveau bonsai doen en soorten hebben die hun niet liggen. Die laten de soorten dan gewoon links liggen. Jammer maar helaas.... of ga je nog een poging wagen?

Ik vind juist dennen 1 van de meest geweldige soorten. Ik kan niet inzien waarom een soort iemand niet zou liggen. Hoogstens dat je een soort niet aantrekkelijk vind....
Anyway, ik ben er al drie verloren, twee zelf uitgegraven (eentje die op mijn Avatar staat, die in Bonsaifocus heeft gestaan, en nog een andere) en nu dus deze. De eerste twee zijn waarschijnlijk kapot gegaan doordat ik toen gewoon met koemest heb bemest, los op de grond. Dit is allemaal tussen de bims gezakt en werd uiteindelijk een vieze kleffe zooi onder het oppervlak. Dit in combinatie met deels nog vette berggrond rondom de wortelvoet is dit, denk ik fataal geweest. Dit zou me niet nog een keer overkomen en dus het ik er goed op gelet dat de laatste Den niet zo nat kon komen te staan. Helaas had ie besloten om toch te stoppen met leven...

Ik zou graag een mooie representatieve Den willen hebben (en houden) in mijn bescheiden collectie....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66476

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Met niet liggen bedoel ik de verzorging, het onderhoud. Niet dat je de soort niet mooi vindt.
Het is perfect mogelijk dat er een soort is die het minder goed bij jou doet, ook al doe je alles om
het de boom naar zijn zin te geven. Je wordt onzeker, gaat onbewust anders water geven, nijpen, snoeien, plukken....
Omdat je het echt goed wil doen en die boom echt naar bonsai wil brengen.

Wat marcel bedoelt ken ik wel, azalea ligt mij niet. Zegt me niks. Dus zal ik nooit in mijn collectie komen.
Verder, dennen en jeneverbessen liggen mij goed, beter dan loofbomen.
Mss ga ik wel naar een collectie alleen met die soorten, wie weet.
Wel erg voor je seigen marcel, die boom wil mss zo graag bonsai zijn en jij geeft hem die kans niet. :pinch:
Verder ben je hard voor palmatums, jeneverbes en azalea... :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestis 7 jaren 1 dag geleden #66477

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Marco, heb jij een foto van de den op je avatar? Als ik me niet vergis is dit een tekening? Zou hem wel is graag zien...

Zoals je beschrijft is het idd niet zo slim om koemest los op je grond te leggen. Heb je duidelijk wel een les uit geleerd
enkel zonde van je den natuurlijk! Ook de klei uit de bergen, niet zo goed in je pot uiteraard... maar in de vroegere jaren
kon je zoveel niet vinden over bonsai en was het meer je plan trekken. Nu heb je internet, hopen boeken, mensen waar je les kan volgen.... vroeger was dat allemaal niet voor handen denk ik dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66479

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Yamadori bumkes groeien onder de meest ongunstige omstandigheden... Honderden zaadjes vallen op kale rotsen en proberen te kiemen. 99% vind niets om in te kiemen. !% vindt een plekkie met 1 zandkorrel en 1 druppel water. Dan gaat hij groeien. Hij krijgt felle zon en maakt meterslange wortels op zoek naar water en bouwstoffen. ondertussen maakt hij naalden die uitvallen en zijn eigen compost maken. Ondertussen vallen er sneeuw en rotsen op en dat maakt allemaal niks uit. Gewoon langzaam doorgroeien.

Een den in het laagland in goede grond maakt in laten we zeggen 100 jaar een boom van 10 ton (weet ik veel). Een yama in de bergen maakt in dezelfde tijd een zielig struikje wat je op je rug naar beneden kunt dragen.

Als je naar die berg gaat waar dat zielige yama dennetje groeit, en je gooit er koemest op, zou hij dan dood gaan? ik denk het niet.. Niets heeft dat bumke dood kunnen maken al die tijd.

Ik kan niks anders verzinnen dan dat yama dennen heeeel veel tijd nodig hebben om na uitgraven en verplaatsen naar laagland in optimale conditie te komen. Ze kunnen jaren redelijk in leven lijken te blijven en ineens naar de knoppen gaan. En al die tijd moet je nergens anders aan werken dan aan de gezondheid en de groeikracht van de boom.

blabla..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Pinus sylvestris 7 jaren 18 uren geleden #66484

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Mooi gezegd, marcel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Pinus sylvestis 7 jaren 15 uren geleden #66491

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Jellevanlooy schreef : Marco, heb jij een foto van de den op je avatar? Als ik me niet vergis is dit een tekening? Zou hem wel is graag zien...

Zoals je beschrijft is het idd niet zo slim om koemest los op je grond te leggen. Heb je duidelijk wel een les uit geleerd
enkel zonde van je den natuurlijk! Ook de klei uit de bergen, niet zo goed in je pot uiteraard... maar in de vroegere jaren
kon je zoveel niet vinden over bonsai en was het meer je plan trekken. Nu heb je internet, hopen boeken, mensen waar je les kan volgen.... vroeger was dat allemaal niet voor handen denk ik dan?

Zo land is het niet geleden hoor. De eerste foto was in 2013. De boom was de herfst/winter 2015 gevormd, naar het ontwerp van Francois Jeker...
Alleen het eerste jaar had ik er losse koemest opgegooid..
Direct na uitgraven lijkt het me niet echt verstandig om alle originele grond radicaal te verwijderen. Vandaar..





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Pinus sylvestis 7 jaren 13 uren geleden #66496

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Pfff zuur Marco... :sick:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestis 7 jaren 13 uren geleden #66498

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Leuk dat je een foto had van waar hij stond.
Inderdaad spijtig dat hij weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts