Onderwerp:

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66389

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Delphine schreef : Maar ik zou toch eens willen weten hoeveel mensen in België een pinus al jaren hebben, deze perfect gezond kunnen houden op niveau?
Het zal zeker een minderheid zijn en dat ligt niet aan het aantal liefhebbers die interesse heeft in de soort maar die terzijde.


Msh wringt daar het schoentje bij de meesten, niet dat ik er iets van ken, hoor. Maar laat je een boom niet beter eens gewoon een paar jaar vrijuit groeien in een veel te grote pot of in volle grond na enkele jaren op niveau te hebben gestaan om daarna de boom terug op niveau te brengen.

En dat geldt niet alleen voor pinussen, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66396

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Nee het ligt aant het niveau waar 90% van de liefhebbers mee bonsai bezig is...
Huilen met de pet op!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66409

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Jellevanlooy schreef : Nee het ligt aant het niveau waar 90% van de liefhebbers mee bonsai bezig is...
Huilen met de pet op!

Jelle ondanks jou zeer gewaardeerde input in dit forum klinkt het bovenstaande toch wel een tikkie elitair. Wellicht is het waar, maar indirect schoffeer je een hoop goedbedoelde (aspirant) hobbyisten.

Althans zo komt het op mij over.

Groet,
Tom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RoyVanBeek, t.vanbeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66410

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46

Delphine schreef : Maar ik zou toch eens willen weten hoeveel mensen in België een pinus al jaren hebben, deze perfect gezond kunnen houden op niveau?
Het zal zeker een minderheid zijn en dat ligt niet aan het aantal liefhebbers die interesse heeft in de soort maar die terzijde.



Ik heb een Pinus sylvestris, al 15 jaar in bezit. Ook heel veel ervaring met yamadori, en tja, ik zal dit zeggen de ene yama is de andere niet.

Wortelkluit niet in orde terwijl hij al enkele jaren in de pot staat? Wat men boven de grond ziet is meestal recht evenredig met wat men onder de grond ziet. Let op!, ik zeg bewust meestal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66411

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66413

  • RoyVanBeek
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23

Tom81 schreef :

Jellevanlooy schreef : Nee het ligt aant het niveau waar 90% van de liefhebbers mee bonsai bezig is...
Huilen met de pet op!

Jelle ondanks jou zeer gewaardeerde input in dit forum klinkt het bovenstaande toch wel een tikkie elitair. Wellicht is het waar, maar indirect schoffeer je een hoop goedbedoelde (aspirant) hobbyisten.

Althans zo komt het op mij over.

Groet,
Tom


Eens. Keer op keer van die zure en neerbuigende posts, het viel mij ook in andere topics op. Een wat positievere houding zou prettig zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81, t.vanbeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 2 dagen geleden #66414

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Jellevanlooy schreef : Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.

Zoald je waarschijnlijk weet 'doe' ik al sinds de jaren 90 aan bonsai. ik heb al jsren geen dode bonsai gehad, muv dennen. Blijkbaar hebben dennen toch een andere behoefte als die ik ze geef.De conclusie die ik daaruit trek is dat Dennen dus toch andere behoeftes hebben dan andere soorten... Ik kan dus toch niet op een andere conclusie komen dan dat het toch met de soort te maken heeft...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66420

  • RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 80
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik heb een Pinus sylvestris, al 15 jaar in bezit. Ook heel veel ervaring met yamadori, en tja, ik zal dit zeggen de ene yama is de andere niet.

Wortelkluit niet in orde terwijl hij al enkele jaren in de pot staat? Wat men boven de grond ziet is meestal recht evenredig met wat men onder de grond ziet. Let op!, ik zeg bewust meestal.[/quote]

Volgens mij niet meestal, je kunt er echt geen peil op trekken, ik heb al jaren verscheidene Yamadori Dennen, die het werkelijk goed doen.
Bij het verpotten ben ik echt hoogst verbaasd, dat met zo weinig wortels de boom het zo goed doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66466

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Jellevanlooy schreef : Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.

Dank voor de verduidelijking ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 dag geleden #66467

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268

Marco buijsman schreef :

Jellevanlooy schreef : Is niets verkeerd mee bedoeld, gewoon een feit. Iedereen doet waar hij zin in heeft en waar hij zich goed bij voelt.
Ieder beleeft het op zijn manier. En dat is goed!
Ik geef gewoon de reden waarom er zoveel dennen het niet goed doen, en dat ligt niet aan de soort.
Dat bedoel ik.

Zoald je waarschijnlijk weet 'doe' ik al sinds de jaren 90 aan bonsai. ik heb al jsren geen dode bonsai gehad, muv dennen. Blijkbaar hebben dennen toch een andere behoefte als die ik ze geef.De conclusie die ik daaruit trek is dat Dennen dus toch andere behoeftes hebben dan andere soorten... Ik kan dus toch niet op een andere conclusie komen dan dat het toch met de soort te maken heeft...


Hoeveel dennen heb je al verloren? Mss ligt de soort je niet? Ik ken er nog die al meer dan 20 jaar op een mooie niveau bonsai doen en soorten hebben die hun niet liggen. Die laten de soorten dan gewoon links liggen. Jammer maar helaas.... of ga je nog een poging wagen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren