Onderwerp:

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46914

  • fransvanberkel
  • fransvanberkel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal.

Nadat ik mijn oom gevraagd had om eens een keer een mooi eikje uit zijn bos te halen, kwam hij met deze boom aanzetten. De boom is erg kaal tot op 30cm van de grond. Daar begint de eerste tak pas.

Nu mijn vraag, denken jullie dat hier iets van te maken is, of word dat moeilijk? Kan ik de stam bijvoorbeeld op 20cm van de grond afzagen of overleeft de boom dat niet? Ik heb de boom nu gewoon in de volle grond staan en ben er verder niet aan gekomen. Alleen de anker Wortel heb ik verwijderd.

Groeten Frans.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46918

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het is zowiezo een hele lange rechte stam wat voor bonsai vaak niet zo gewenst is
ik heb vorig jaar een soortgelijk boompje de stam in het draad gezet en de stam vorm gegeven en een stuk in gekort begint nu wel al weer te groeien.

andere optie is wachten tot het boompje volledig in het blad staan en een marcot zetten ergens dichterbij de vertakkingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46919

  • t.vanbeek
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 91
  • Ontvangen bedankjes 25
Een eik is wel sterk in te korten, zo maakte men vroeger ook eikenhakhout. Nu weet ik niet of deze stam daar al dik genoeg voor is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46922

  • fransvanberkel
  • fransvanberkel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja, het is inderdaad een lange rechte stam. Hij heeft me niet helemaal goed begrepen.... Marcotteren is inderdaad een idee, dan kan ik nog zien of de oude stam met wortel nog wil uit schieten. De stam is te dik om nog in vorm te krijgen.

Bedankt voor het mee denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46923

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik hoop dat je de wortels voldoende gespreid hebt.
Eik kan inderdaad goed ingekort worden en loopt dan terug uit. Maar misschien kan je beter alle takken terugsnoeien op een paar knoppen. Waarschijnlijk zullen er dan op andere plaatsen takken ontwikkelen. Ook lager op de stam gezien dat deel nu ook (meer dan in een bos) licht krijgt. En de stam kan dikker worden.
Lees je ondertussen goed in, bepaal of je een kronkelende stam wil of één mooi rechtop. Als je toch over volle grond beschikt kan je rustig de tijd nemen om je boom te laten ontwikkelen.
Je boom lijkt niet zo buigzaam meer te zijn. Als je voor een golvende stam gaat kan je later inkorten tot net boven een lage tak. Zo krijg je ook meer tapsheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46924

  • fransvanberkel
  • fransvanberkel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie Ivan.
Ik heb de wortels goed verspreid tijdens het inplanten. En over volle grond beschik ik meer dan genoeg, in totaal zo'n 80m2 schat ik. Ik heb hier meerdere jonge bomen en heesters staan, die ik vorig, en dit jaar geplant heb om in de toekomst bonsai van te maken. Ik ben pas een jaar bezig met bonsai en ben me bijna iedere dag aan het inlezen. Ik kom uit een agrarische familie dus het tuinieren is ons niet vreemd. Maar bonsai is weer iets heel anders dus daar ben ik een leek in.

Wat je zegt over het terug snoeien van de takken dacht ik dus ook aan. Ik hoop inderdaad daarmee te bereiken dat er lager op de stam uitschieters komen. De stam is te dik om nog te vormen, maar op zich vind ik een rechte stam bij een eik nog niet zo erg.
Zou je dat nu al durven te doen of zou je de boom de tijd geven om te herstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46931

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik heb eens ergens gelezen dat een eik niet te marcotteren is.
Ik ben ook nog maar een klein jaar bezig met de hobby, dus ik weet niet of het klopt wat ik gelezen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 8 jaren 2 weken geleden #46942

  • fransvanberkel
  • fransvanberkel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Na even wat speur werk blijkt inderdaad dat een eik moeilijk is om te marcotteren. Schijnbaar kan het jaren duren voordat er goede wortels ontstaan. Ik ga de takken gewoon flink terug snoeien en hoop dat er wat uitlopers komen lager op de stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56145

  • StevenDeRaeve
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik ga even van dit topic gebruik maken. Dit om geen nieuw topic te moeten aanmaken over een zomereik.
Hopelijk is dit geen probleem?

Ik zit dus met een zomereik die al altijd in volle grond heeft gestaan. De top van de boom heb ik vorige week gesnoeid vermits deze al veel te hoog was. Is nu ingekort tot op een hoogte rond de 75cm. De laatste tak zou ik nog omhoog bedraden als nieuwe top.
Zouden jullie nog iets anders doen?

Helaas zijn er nog niet echt takken aanwezig op deze boom, maar deze zullen hopelijk dit voorjaar, of de komende jaren wel komen.

Mijn vraag is echter hoe pak ik dit het beste aan om deze zomereik levend en wel in een ruime trainingspot te krijgen?
Zouden jullie het al dit jaar doen of eerst nog een jaartje takken laten kweken in volle grond? Als ik deze een jaartje zou laten staan, wanneer kan ik dan best de wortels voorbereiden op de verpotting (doorsteken)?

In bijlage twee foto's hopelijk zijn ze niet te fel verkleint en nog duidelijk?
Wat is de beste verhoudingen of maximale bestanden die je kan toevoegen?




Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56146

  • StevenDeRaeve
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Foto's iets groter.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts