Onderwerp:

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56180

  • StevenDeRaeve
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik zit dus met een zomereik die tot nu altijd in volle grond heeft gestaan.

De top van de boom heb ik vorige week gesnoeid vermits deze al veel te hoog was. Ik heb de boom nu ingekort tot op een hoogte rond de 75cm. De laatste tak zou ik nog omhoog bedraden als nieuwe top.
Zouden jullie nog iets anders doen?

Helaas zijn er nog niet echt takken aanwezig op deze boom, maar deze zullen hopelijk dit voorjaar, of de komende jaren wel komen.

Mijn vraag is echter hoe pak ik dit het beste aan om deze zomereik levend en wel in een ruime trainingspot te krijgen?
Zouden jullie het al dit jaar doen of eerst nog een jaartje takken laten kweken in volle grond? Als ik deze een jaartje zou laten staan, wanneer kan ik dan best de wortels voorbereiden op de verpotting (doorsteken)?




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56182

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Wat mij betreft zou je deze boom nog jaren in de open grond moeten laten staan. Niet alleen voor stamomvang maar ook om die mooie oude eikenbast te krijgen. Wel kun je hem één keer opgraven om de wortels te bewerken, maar dan dus een paar jaar open grond zonder snoei. Jaar of vijf minstens. Ook zou ik hem nog korter maken. Minstens tot dat laagste twijgje rechts...of nog korter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56187

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Helemaal met Marcel eens. ik zou denk ik de boom echter eerst dikker laten worden (Jammer dat je hem gesnoeid hebt) en dan terug halen tot een cm of 25, 30.

Nu je al gesnoeid hebt: Richt je op aanwas van takken laag op de stam, goed verspreid om knopen te voorkomen. Dit doe je vooral door de top in toom te houden en na een groeischeut terug te snoeien tot een paar bladeren. Dan gaat hij vanzelf lager uitlopen. Die takken laat je dan wel weer schieten om dikte te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56190

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Overigens ook wel wat overdreven om dit een yamadori te noemen :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56202

  • StevenDeRaeve
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik dacht dat het een yamadori was omdat deze ontstaan is in de vrije natuur. Deze benoeming is dus enkel voor bomen ontstaan en gevormd (bv door wind en dieren) in de natuur?

Over de vorming dacht ik precies ook fout.
Ik dacht dat ik best nu al systematisch aan de vorming en snoei begon om zo een zeer tapse stam voor de boom te creëren. Dit door telkens een nieuwe tak als top te vormen. Ik volg jullie wel dat de boom nog veel te hoog is (Deze zal ik dus best verder inkorten?).
Ook kon ik dan door de jaren heen al stilaan aan de tak opbouw werken, zodat de laagste takken al konden aandikken.

Wat de stamdikte betreft volg ik jullie volledig dat deze nog dikker moet worden. De omtrek is nu net geen 12 cm.
De oude uitstraling van het schors heeft deze stam nog totaal niet. De boom staat wel heel beschut tussen andere bomen, gaat hij hier die bast wel ontwikkelen? Vandaar dat ik dacht om deze in een zeer ruime bak te plaatsen. Ook kon ik dan de boom regelmatig draaien zodat deze langs elke kant licht krijgt.

Wanneer en hoe ga ik best te werk om deze boom uit te graven en terug te planten, de penwortel te verwijderen, de wortels mooi te spreiden om ook een mooie wortelvoet te krijgen? Ook denk ik dat het beter is om fijnere haarwortels kort bij de stam te hebben zodat deze later goed kan overleven in een pot.

Ik moet nog heel veel leren! :lol:
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam leer ik bij en krijgen mijn boompjes vorm.

Alvast bedankt voor jullie kennis te delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56467

  • StevenDeRaeve
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Vandaag de boom afgezaagd op 30 cm.




Hopelijk krijg ik zo "op termijn" een mooie tapse stam.

Zou ik mij al richten op takken laag op de stam of zouden jullie eerst echt voor de stam gaan en pas "veel" later aan de takken denken?

Mijn gedacht was dat als ik al ontwikkeling had onderaan de stam het beter was hier toch de mooie takken uit te selecteren en te behouden, zodat deze ook al goed kunnen aandikken. Of zou dit nadelig zijn voor de groei van de stam (dikte en mooie tapse overgang).

Al jullie tips en meningen zijn welkom :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 5 maanden geleden #56468

  • StevenDeRaeve
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
De foto zat er precies niet bij :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 4 maanden geleden #56712

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:unsure: Hoi Steven,
Jamer dat je hem hebt ingekort, zonde want op die hoogte had ie nog geen takken. Ik spreek uit ervaring en heb veel fouten gemaakt met dit soort materiaal.
Gelukkig zitten er op dit forum zeer strenge ,maar goede profs met veel ervaring, die jou verder kunnen helpen in je ontwikkeling.
Zelf heb ik al veel loofbomen verzamelt,die nu nog steebs in volle grond staan.Enkelen al 8 jaar.En de profs hebben gelijk want je boom kun je veel beter voorbereiden en al bewerken als ze nog flink groeien.Nu moet je met je eikje steeds achter de feiten aanlopen.Ik zie dat je een stammetje hebt met geen tak groei en wortel groei als voorbeeld stuur ik een foto van een esdoorn die ik best wel lang in de grond liet staan.
Maar kwam toch in de problemen kwa verhouding stam, wortels en kroon.Hoop dat je er van leert sukses

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 4 maanden geleden #56713

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
De keuze om hem in te korten is de juiste keuze. Dit is de meest logische manier om een taps toelopende stam te kweken. In het voorjaar zal het stammetje nieuwe uitlopers maken bij de snoeiwond en hopelijk ook lager (komt het taps worden ten goede). Kies een verder stamverloop uit 1 van de uitlopers, bedraad hem na verhouting aankomende zomer, om een aantrekkelijk verloop te krijgen. Nu weer een jaar of 3 laten laten groeien in de volle grond. Snoei dan weer terug op 2/3 van de lengte van het oudste deel, nu gemeten vanaf de eerste snoeiwond en snoei ook alle andere uitlopers terug tot de stam. Gebruik wondpasta. Vergeet ook niet om jaarlijks, of om het jaar, de wortels te snoeien.
Als je het goed wilt doen, herhaal je deze cyclus een keer of 5. Zo heb je dus na een jaar of 15 een mooie basis van een, in dit geval 30+20+14+9+3 (ong 2/3 van de laatste chop) = 75 cm hoog. Wil je een kleinere boom, reken maar uit waar de eerste chop ongeveer moet zitten...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, marcellucas, StevenDeRaeve

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori zomereik 7 jaren 4 maanden geleden #56714

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Dubbel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren