Onderwerp:

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56462

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze iep heb ik zeker 25 jaar geleden uit de grond getrokken en is dus één van mijn oudste bomen. Sindsdien ben ik ermee bezig geweest. Je kunt dat wel zien aan de wortelvoet, de kwaliteit van de bast en de genezen snoeiwonden.Ik was geïnspireerd door Colin Lewis die toen nog in Engeland woonde en mooie iepjes had. Maar ik had van 25 jaar training aan deze boom veeeel meer verwacht.

Mijn bedoeling was een enorme wortelvoet van samengegroeide wortels en een tapse sumostam te kweken met daarop een bezem. Miss had hij in de open grond gemoeten, maar dat heb ik niet. Daarom iedere keer grote potten met wisselend substraat. De boom is best aardig maar wordt zeker al tien jaar gewoon niet beter. De eerste foto is alle groei van twee jaar. Vind ik tegenvallen want iepen zouden harde groeiers moeten zijn. De wortels zouden aan elkaar moeten groeien maar dat gebeurt ook niet.

Ik heb dus niet het idee dat ik deze boom begrijp en de goede training geef. .. afgelopen twee jaar flink bemest, zojuist gesnoeid en tijdens het verpotten in het vroege voorjaar maar eens kijken of de wortels nu verbeterd zijn. ..





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56463

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
hm.. Is de grond geschikt voor de iep? Lijkt erg leverig en dicht. De pot is ook relatief hoog wellicht. Heb je gekeken wat er gebeurd als je de plant in een ondiepere, bredere bak zet met wat opener substraat?

Ik weet niet welk doel je nu nastreeft. Verdikken & verfijnen gaan niet samen, maar als ik je zo hoor wil je beiden bereiken. Ik weet dat je weet dat dit niet gaat, maar.. Wat is je doel de komende jaren?

J

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56464

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik ben nog niet aan het verfijnen maar alleen aan het opbouwen. Maar een iep maakt vanzelf fijne vertakking als hij de kans krijgt. Kwa substraat heb ik van alles geprobeerd. De eerste keer dat hij in pure akadama stond dacht ik dat het mischien daaraan lag. Bij de volgende verpotting heb ik er toen potgrond bij gemengd, maar dat hielp niet. Nee echt niet ;)

Nu staat hij twee jaar in een mix van akadama en bims, maar ik heb er zoveel losse kippen- en andere mest opgegooid dat de grond aardig dicht zit. Ook maakt een iep zo snel zoveel vlezige wortels aan, dat je eigenlijk elk voorjaar wel kunt verpotten. De wortelkrans is enorm en hartstikke plat. Een dilemma was dat ik niet na een jaar wilde verpotten omdat ik hem boven de grond twee jaar door wilde laten groeien om meer hout en wortelvoet te krijgen. . Het tweede jaar ongeremde groei geeft normaal namelijk exponentieel meer opbrengst dan het eerste jaar. Maar je ziet wel aan de fijne vertakking dat deze iep dat niet gedaan heeft. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56465

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik had me voorgenomen dat dit het laatste jaar van opbouw zou zijn en dat ik hoe dan ook vanaf volgend jaar aan de verfijnfase zou beginnen. Maar ja ik ben slecht in het mezelf voor de gek houden dus. ...

Dus zolang die oppervlaktewortels niet vergroeid zijn ga ik door met harde groei. Mischien idd een grotere, ondiepere pot. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56466

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eke, Jellevanlooy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56470

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Mooi project marcel, maar idd al zeer lang aan de gang. :blink:
Mij lijkt het dat de boel wat nat blijft? Door de potgrond, door dicht slippen, door te diepe schaal?

Als ik jou was zou ik de boom oppotten in een ondiepe kist. Nee geen te grote kist!!!
Cm of 5 diep binnemaat. Ik weet niet hoe groot de boom is, maar overdrijf niet met de oppervlakte.
Door ze te groot op te potten gaan ze veel te lang nat blijven en is dit niet goed uiteraard....
En zal je geen goed resultaat hebben.

Als je verpot laat je alleen de wortels opzij zitten, de rest haal je weg en vlak je alles af met een beitel of schaafje.
Zo dwing je de boom om enkel langs opzij alles op te nemen, dit zal zorgen voor een brede wortelvoet.
Ook ga je elke verpotting de boom wat omhoog halen, daarmee bedoel ik om hem hoger en hoger op te potten.

Ik ken iemand die op 15 jaar gewoon in bonsaipot een serieuze voet heeft gekweekt door 7 esdoornstekjes
Bij elkaar te zetten en zo te laten vergroeien tot een gigantische klomp. Vorige les had deze persoon hem bij en jp was echt onder de indruk....

Je substraat van akadama en bims lijkt me zeker geen probleem! En is een goede keuze! 50-30
Van die potgrond had ik niet gedacht dat jij zoiets zou proberen! :lol: :S

Je mest, ik heb al vaak gehoord dat kippenmest niet goed is, weet nietmeer juist waarom maar er zit iets slechts in.
Koemest kan zeker, heb ik ook veel gebruikt maar opletten want dat slipt de grond dicht zoals je al zei!
Strooi dit niet zomaar op het oppervlak maar doe het in potjes zodat het niet in je grond kan trekken.
Een klein zwart bloempotje, doe er spagnumos in onderaan en kap het vol koemest, spagnum erop en klaar.
Je zal zien als je water geeft dat er pure koemest uit je drainagegaten zal lopen. Met de stank zul je wel moeten leven!
Koemest gebruik ik voor bomen in opbouw, ik zou dit niet geven aan bomen in de eindfase of afgewerkte bomen,
Dan heb je wel betere mest. maar voor harde groei ideaal.

Geef uiteraard goed water, water geven is mss wel het moeilijkste van bonsai maar dat zal je al welen weten....

Hopelijk ben je er iets mee, zeg niet dat het goed is maar bij mij macheert het toch wel redelijk.
En probeer nog een paar jaar, je bent al 25 jaar aan bezig dus een jaartje of 5 zal nog wel lukken zeker?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56471

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Jellevanlooy schreef :


Je mest, ik heb al vaak gehoord dat kippenmest niet goed is, weet nietmeer juist waarom maar er zit iets slechts in.
Koemest kan zeker, heb ik ook veel gebruikt maar opletten want dat slipt de grond dicht zoals je al zei!
Strooi dit niet zomaar op het oppervlak maar doe het in potjes zodat het niet in je grond kan trekken.
Een klein zwart bloempotje, doe er spagnumos in onderaan en kap het vol koemest, spagnum erop en klaar.
Je zal zien als je water geeft dat er pure koemest uit je drainagegaten zal lopen. Met de stank zul je wel moeten leven!
Koemest gebruik ik voor bomen in opbouw, ik zou dit niet geven aan bomen in de eindfase of afgewerkte bomen,
Dan heb je wel betere mest. maar voor harde groei ideaal.


Ik heb sinds kort geleerd dat gedroogde koemest eigenlijk geen meststof is,is enkel een grondverbeteraar . Het is pas sinds ik met bonsai bezig ben dat ik dit geleerd heb- heb al 30 jaar groententuin, heb dit steeds gebruikt als meststof, terwijl er eigenlijk niets inzit- staat trouwens ook op de zak ( moet je 50 jaar voor geworden zijn om dat pas na 30 jaar te zien...)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56472

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eke, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56473

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Door de test met de potgrond (dat was zeker 15 jaar geleden) weet ik nu dat het niet het positieve effect heeft waar ik naar zocht. Kan ik tenminste uit ervaring spreken ;)

Het substraat is nu nog prima doorlatend, maar het heeft veel geregend , vandaar dat het er nat uitziet. Ik heb hem binnen gezet, misschien dat ik morgen een mooie foto van de wortelvoet kan maken.

Heb me voorgenomen om vanaf volgend seizoen geen mest meer los op de potten te storten. Niet omdat het niet goed werkt maar omdat het zo'n zooitje wordt. Bij bomen in bonsaipot deed ik dat sowieso al niet.

Als ik ga verpotten zal ik een foto van de kluit maken. Die is echt wel indrukwekkend. De boom is nu zo'n 15cm hoog. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 5 maanden geleden #56474

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef : bonsaitonight.com/2011/06/10/the-best-repotting-of-the-year/


Dit had ik niet eerder gezien :cheer:

Ik heb trouwens in het verleden wel vaker wortels van deze boom bedraad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren