Onderwerp:

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56475

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Wat ik soms doe is de boom voor een paar jaar in volle grond zetten, maar dat lukt niet altijd wegens mogelijke verhuis enz.
Zo heb ik ongeveer hetzelfde "probleem" met een zwarte els, is zo 30 jaar maar nooit in volle grond gestaan, is geen lelijke boom maar had ik hem af en toe een jaar in volle grond kunnen plaatsen dan had ik veel meer succes.

Heb hier inlandse iep staan zowel in volle grond als in pot, na 1 jaar is het verschil in volle grond enorm t.o.v. deze in een pot.

Zou je in de mogelijkheid zijn hem in volle grond te zetten?

Wat ik vorig jaar probeerde is om enkele jonge "boompjes" eerst hun wortelvoet te vormen (wortels mooi leggen) en komende lente gaan ze de volle grond in, eens zien hoe dit werkt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56476

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Amai, respect voor uw volharding Marcel, maar er zit zeker potentieel in het boompje dus gewoon verder doen zou ik zeggen :woohoo: :woohoo: :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56477

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom vinken schreef : Amai, respect voor uw volharding Marcel, maar er zit zeker potentieel in het boompje dus gewoon verder doen zou ik zeggen :woohoo: :woohoo: :evil:


Volharding. . Och, op een gegeven moment kun je niet meer stoppen hè ;) En ik las laatst nog hier op het forum dat bomen die je from scratch opbouwt toch je ware zijn :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56478

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef : Wat ik soms doe is de boom voor een paar jaar in volle grond zetten, maar dat lukt niet altijd wegens mogelijke verhuis enz.
Zo heb ik ongeveer hetzelfde "probleem" met een zwarte els, is zo 30 jaar maar nooit in volle grond gestaan, is geen lelijke boom maar had ik hem af en toe een jaar in volle grond kunnen plaatsen dan had ik veel meer succes.

Heb hier inlandse iep staan zowel in volle grond als in pot, na 1 jaar is het verschil in volle grond enorm t.o.v. deze in een pot.

Zou je in de mogelijkheid zijn hem in volle grond te zetten?

Wat ik vorig jaar probeerde is om enkele jonge "boompjes" eerst hun wortelvoet te vormen (wortels mooi leggen) en komende lente gaan ze de volle grond in, eens zien hoe dit werkt.


ja misschien moet ik hem eens bij familie in de tuin parkeren ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56481

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

Jellevanlooy schreef : Koemest kan zeker, heb ik ook veel gebruikt maar opletten want dat slipt de grond dicht zoals je al zei!
Strooi dit niet zomaar op het oppervlak maar doe het in potjes zodat het niet in je grond kan trekken.
Een klein zwart bloempotje, doe er spagnumos in onderaan en kap het vol koemest, spagnum erop en klaar.
Je zal zien als je water geeft dat er pure koemest uit je drainagegaten zal lopen. Met de stank zul je wel moeten leven!
Koemest gebruik ik voor bomen in opbouw, ik zou dit niet geven aan bomen in de eindfase of afgewerkte bomen,
Dan heb je wel betere mest. maar voor harde groei ideaal.


Ik gebruik zelfgemaakte "theezakjes", want ik had ook het dichtslib-probleem. Wel wat tijd nodig om de mest te wisselen.

Verder een leuk project Marcel, wel eentje waar veel geduld voor nodig is :ohmy: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56483

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Idd mooie fotos van de verpotting en manier van werken bij die zelkova lb! Thx...

Marcel, het is zeker al een knap boompje en zeker als het maar 15 cm is, dan is dit toch een stevig voetje! :pinch:
Maar jij moet er tevrede mee zijn natuurlijk...

Luc, wat er nu wel of niet inzit in die koemest maakt niet zoveel uit voor mij, zolang het maar goed werkt!

Bomen in de volle grond zoals david zegt, is dat de oplossing en echt nodig?
Je hebt geen controle op water, op mest, geen controle op groei en wortels...
Ook kan je er niet deftig aan werken. Ik ken bomen genoeg die in pot zijn opgekweekt en die stamdikte hebben,
mooie wortelvoet, oude bast. Acers van tuincentrum tot perfecte bomen.
In volle grond gaat het dan mss iets sneller maar de bast van een boom in pot is dan weer fijner en gedetailleerder.
Mijn standpunt over volle grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56490

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Jellevanlooy schreef : Bomen in de volle grond zoals david zegt, is dat de oplossing en echt nodig?
Je hebt geen controle op water, op mest, geen controle op groei en wortels...
Ook kan je er niet deftig aan werken. Ik ken bomen genoeg die in pot zijn opgekweekt en die stamdikte hebben,
mooie wortelvoet, oude bast. Acers van tuincentrum tot perfecte bomen.
In volle grond gaat het dan mss iets sneller maar de bast van een boom in pot is dan weer fijner en gedetailleerder.
Mijn standpunt over volle grond.


Vermoedelijk heb je me verkeerd begrepen, ik bedoel dat je een boom voor een jaar of soms 2 in volle grond plaatst als hij in vorming is van de stamlijn/vorm en of hoofd vorm van de stijl die je naartoe wil werken.

Door hem jaarlijks of per 2 jaar uit te graven kun je de wortels controleren, eventueel de boom draaien, snoeien zie ik geen probleem om eerlijk te zijn, we spreken niet over fijne vorming tijdens dit proces.

Water geven in volle grond zie ik ook het probleem niet van in?

Is trouwens een techniek die ze in Japan gebruiken voor heel wat soorten die ze kweken voor pre bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56491

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Begrijp ik wel, het was gewoon mijn standpunt over volle grond en of het wel echt nodig is.

En of het voor dit boompje echt wel een voordeel zou zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56494

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Als ik je vanuit mijn eigen ervaringen mbt Iepen mag adviseren:
Scoor ergens een gaasbak.


Plaats hierin de Iep en zet hem gewoon op 100% copopeat van goede kwaliteit. Veel koeienkak erop, dan gaat ie al een gek.
Zo heb ik een flinke stam kunnen kweken. Helaas is ie een aantal jaar geleden kapot gevroren...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Iep die maar geen bonsai wil worden 7 jaren 4 maanden geleden #56497

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Jellevanlooy schreef : Begrijp ik wel, het was gewoon mijn standpunt over volle grond en of het wel echt nodig is.

En of het voor dit boompje echt wel een voordeel zou zijn?


Moet Marcel uitmaken, ik merk nu pas dat hij maar 15cm hoog is dan zou ik voor Shohin gaan en verder beginnen verfijnen nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren