Onderwerp:

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58397

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik wil deze meidoorn gaan frezen en stylen.
Hebben jullie een idee over deze boom?
De dikke zijtak verwijderen?...stuk van de top af of zo laten??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58401

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:unsure: Hoi Ruben,
Dat vind ik nu altijd zo lastig een antwoord te geven op de vraag welke stappen te ondernemen.
Zeker deze meidoorn stam is heel mooi maar het lastige [eigen ervaring] is dat de stam bovenop totaal geen dikke takken heeft [slechts sprietjes] en ik zou dan zeker niet de rechter tak verwijderen.Je moet zorgen dat de boom takken gaat aanmaken. Ik zou hem in de grond of flinke kist zetten en hem met rust laten in groeiseizoen bemesten en zorgen dat je meer en dikkere takken krijgt.
sukses ermee
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenvandeWorp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58436

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik zat er zelf ook aan te denken om wat lichte snoei te gaan doen en de takken wat uit te dunnen en een paar takken uit te laten groeien om dikte te creeren.

Wat ik zo van he4cules lees heeft deze boom nog heel wat jaren nodig..maar de stam is mooi.

Dus niet de lange sprieterige takken innemen om meer zijtakken te creeren??

Mvg ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58440

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Ruben,

Ik zou zeggen.. Maak een plan Wat is je uiteindelijke doel met deze boom. Ik zou zeker niet de dikke zijtak verwijderen. Maar daar wel uitkijken dat alle zijtakjes geen knobbels gaan maken als er te veel op staan.

De top zal je nmeten uitfrezen, als je hem niet 5 jaar in de volle grond wilt laten uitgroeien. Hij staat nu in een goede bak, en zal daar voldoende groei laten zien om de toptakken op formaat te krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenvandeWorp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58441

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Leatherback.
Ik heb enigszins een plan in mijn hoofd maar heb te weinig ervaring om het ontwerp goed te krijgen denk ik,vandaar mijn vraag.
Ik twijfel teveel en ga dan malen wat het beste is.

Mijn idee met deze boom is om in de stam een groot gat te frezen en het geheel wat ouder en volwassener eruit te laten zien.
Ook wil ik de beweging van de stam blijven volgen en aan de rechter kant van de hoofdstam een nieuwe top te laten groeien en deze zo te bedraden dat de boom een mooie vorm krijgt.
Hier een daar ook een zijtak/takken laten zitten ook weer voor de vorm.

Wat vinden jullie hiervan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58442

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RubenvandeWorp schreef : Leatherback.
Ik heb enigszins een plan in mijn hoofd maar heb te weinig ervaring om het ontwerp goed te krijgen denk ik,vandaar mijn vraag.
Ik twijfel teveel en ga dan malen wat het beste is.
Wat vinden jullie hiervan?


Hm./. Kan werken. ik denk dat ik zoiets zou nastreven qua basis takken, en dan kijken waar je links achter nog een stevige tak kan kweken om daar de leegte wat tegen te gaan. Harry harrington heeft een .. Iep? in deze vorm.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenvandeWorp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58443

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Een erg goed idee!
Door het gat en de twee toppen links en rechts krijgt de boom een mooi karakter leatherback!
Ik heb de afbeelding opgeslagen en ga er denk ik mee aan de slag...als je nog meer ideen hebt zet het gerust in dit topic.
Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58444

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Niet helemaal origineel idee hoor. Ik heb hier een appelstomp staan welke op dezelfde manier bewerkt wordt.
Belangrijk is wel -zie ook mijn appel- dat je de takken die uitschieten al snel wat karakter geeft. Ik moet de takken weer een stuk terug halen.

Ik ben zelf een voorstander van veel laten uitschieten en elk jaar of 2 jaar, afhankelijk van de groei, weer terug halen. Dan krijg je relatief kleine snoeiwonden die weer dicht groeien, en veel kleine knikjes. De foto van bovenaf laat dat mooi zien, hoe ik dat in het eerste jaar niet gedaan heb, en daarna wel; De uiteinden van de tak zijn veel doorleefder dan de basis. De toptak gaat waarschijnlijk terug naar het kleine zijtakje..



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenvandeWorp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58445

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik ga de kleine takken voor een gedeelte bedraden om er vorm in te krijgen en snoei het resteremde stuk waar geen draad om zit weg.

Ook zal ik de overbodige scheuten weg snoeien zodat de blijvende scheuten alle voeding krijgen.

In februari zal ik gaan snoeien.
Bedankt voor jullie adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58446

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Als je op een loofboom echt goed takken wilt bouwen, ben je met deze boom zeker 10 jaar bezig om tot een goed secundair takkenstelsel te komen. En al die tijd moet hij in een flinke trainingspot staan.

Tenminste, als je deze foto mooi vindt :P Deze liguster komt van Danny Use uit het guldentijdperk. Ik begon met een compleet kale stomp en alle takken die je ziet zijn internode voor internode opgebouwd. In het voorjaar tot de eerste internode afknippen en dan ongeremd de rest van het seizoen laten groeien. Ligusters, maar ook meidoorns, maken dan scheuten van makkelijk een meter. En dan weer terug tot één internode verder. Dat betekent dus dat de tak per jaar een centimeter -of hooguit twee- langer wordt. Maar dan heb je maximaal verdikking van de tak, maximale callus van de wonden en maximaal karakter. Bij een goeie loofboom hebben de takken ook tapsheid en dat is bijna niet te bereiken als je alleen met draad probeert snel takken op te bouwen...


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel, KobusKoops, RubenvandeWorp, dennisfranx, WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren