Onderwerp:

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58513

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Tom vinken schreef :

leatherback schreef : Ik denk dat het iedereen duidelijk is dat de foto van H onscherp is..

Kunnen we terug naar de meidoorn? Die vind ik nl wel een mooie basis geven voor een boom. Ruben, hoe is de wortelvoet?


Iedereen is vrij hier een mening over deze onzinnige foto's die nooit ergen toe leiden, je hoeft hier dan ook niemand de mond te snoeren vind ik, of kun je Oscar weer op de hoogte brengen om mij weer te bannen, Jelle ferwande


oke, mijn mening is dat je niemand moet aanvallen.
Je kunt er ook voor kiezen om foto ’s en antwoorden die je niet aanstaan gewoon te negeren. Zoals de meeste doen, denk ik.
En als je toch kiest om te reageren, probeer dan een beetje vriendelijk te blijven, a.u.b.
We zijn allemaal maar mensen, de ene slimmer dan de andere, de ene sterker dan de andere,..., maar toch gewoon mensen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, BomexX, DavidRoussel, KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58514

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom vinken schreef : Iedereen is vrij hier een mening over deze onzinnige foto's die nooit ergens toe leiden te geven, het mag eens gaan ophouden en ik ben niet de enige die dat vindt je hoeft hier dan ook niemand de mond te snoeren vind ik, of kun je Oscar weer op de hoogte brengen om mij weer te bannen


Vanwaar die aggressie Tom? Ik wil alleen een focus op de bomen.
Wie Oscar bant van het forum laat ik lekker aan hem over. Je denkt toch niet dat Oscar zich iets door mij laat vertelllen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #58515

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ruben en een ieder andere lezer mag zelf bepalen welke input hij nuttig vindt en wil gebruiken, en welke input hij negeert.

Vanaf hier strict on topic.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #59108

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Wanneer mag men gaan snoeien?
Ik wil eigenlijk snoeien voordat de knoppen openen zodat de resterende takken alle voeding krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #59173

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Zaterdag bij Deshima zei iemand met veel verstand van meidoorns dat het na snoei vaak niet de knop op het puntje is die uitloopt, maar die knop daarvoor. Ik heb er zelf nog niks van gemerkt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #59178

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

MaartenPan schreef : Zaterdag bij Deshima zei iemand met veel verstand van meidoorns dat het na snoei vaak niet de knop op het puntje is die uitloopt, maar die knop daarvoor. Ik heb er zelf nog niks van gemerkt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden


Interessant! Mijn ervaring lijkt te zijn dat jouw stelling klopt als je maar één internode (met knoop) laat staan. Dus als je een scheut terugsnoeit tot één internode en één knop, loopt die knop niet uit, maar maakt hij nieuwe scheuten op de aanzet van die scheut. En die scheut zelf doet niks of sterft af. Dus heb ik afgelopen voorjaar als experiment bij de voorjaarsnoei twee of meer internodien (met knoppen) laten staan, maar daar liep de eindknop wel uit. En heb ik dus te grote afstanden tussen de vertakkingen. Dus, ondanks dat meidoorn samen met larix mijn favo bonsai is, vind ik het moeilijk om fijne vertakking te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Meidoorn hulp 7 jaren 3 maanden geleden #59179

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

marcellucas schreef :

MaartenPan schreef : Zaterdag bij Deshima zei iemand met veel verstand van meidoorns dat het na snoei vaak niet de knop op het puntje is die uitloopt, maar die knop daarvoor. Ik heb er zelf nog niks van gemerkt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden


Interessant! Mijn ervaring lijkt te zijn dat jouw stelling klopt als je maar één internode (met knoop) laat staan. Dus als je een scheut terugsnoeit tot één internode en één knop, loopt die knop niet uit, maar maakt hij nieuwe scheuten op de aanzet van die scheut. En die scheut zelf doet niks of sterft af. Dus heb ik afgelopen voorjaar als experiment bij de voorjaarsnoei twee of meer internodien (met knoppen) laten staan, maar daar liep de eindknop wel uit. En heb ik dus te grote afstanden tussen de vertakkingen. Dus, ondanks dat meidoorn samen met larix mijn favo bonsai is, vind ik het moeilijk om fijne vertakking te maken.


Interessante toevoeging Marcel! De meidoorn die dat onderwerp aankaartte had inderdaad ook niet heel fijn groei. Misschien heb je hem wel gezien, het was die grote yamadori halfcascade.
Zelf van de lente ook maar wat spelen met de meidoorn :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 1 maand geleden #62766

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Omdat ik geen compleet nieuw topic wil openen voor een simpele vraag, doe ik het hier even.

Ik heb zaterdag een klein meidoorntje gekocht bij Iwan en wil deze gaan terugsnoeien. De takkenboel is nogal warrig en ik moet model gaan aanbrengen.

Nu zag ik gisteren bij thuiskomst dat alle knoppen een beetje wit worden, oftewel het uitlopen is begonnen. Mag ik dan bij een Meidoorn nog nu gaan snoeien of moet ik juist wachten? Anders zet ik vrijdag of zaterdag alsnog de snoeischaar er in.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Meidoorn hulp 7 jaren 1 maand geleden #62771

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Omdat ik geen compleet nieuw topic wil openen voor een simpele vraag, doe ik het hier even.

Ik heb zaterdag een klein meidoorntje gekocht bij Iwan en wil deze gaan terugsnoeien. De takkenboel is nogal warrig en ik moet model gaan aanbrengen.

Nu zag ik gisteren bij thuiskomst dat alle knoppen een beetje wit worden, oftewel het uitlopen is begonnen. Mag ik dan bij een Meidoorn nog nu gaan snoeien of moet ik juist wachten? Anders zet ik vrijdag of zaterdag alsnog de snoeischaar er in.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Je kunt alles nog doen met meidoorn. Snoeien, bedraden (voorzichtig met de knoppen!), verpotten... no problem. Meidoorns gaan als eerste, maar ik zie al veel van mijn loofbomen bewegen. ..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn hulp 7 jaren 1 maand geleden #62772

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

marcellucas schreef :

MaartenPan schreef : Zaterdag bij Deshima zei iemand met veel verstand van meidoorns dat het na snoei vaak niet de knop op het puntje is die uitloopt, maar die knop daarvoor. Ik heb er zelf nog niks van gemerkt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden


Interessant! Mijn ervaring lijkt te zijn dat jouw stelling klopt als je maar één internode (met knoop) laat staan. Dus als je een scheut terugsnoeit tot één internode en één knop, loopt die knop niet uit, maar maakt hij nieuwe scheuten op de aanzet van die scheut. En die scheut zelf doet niks of sterft af. Dus heb ik afgelopen voorjaar als experiment bij de voorjaarsnoei twee of meer internodien (met knoppen) laten staan, maar daar liep de eindknop wel uit. En heb ik dus te grote afstanden tussen de vertakkingen. Dus, ondanks dat meidoorn samen met larix mijn favo bonsai is, vind ik het moeilijk om fijne vertakking te maken.


zag dit topic nog eens langskomen en heb toevallig laatst een foto gepost die bovenstaande laat zien namelijk dat meidoorn vaak niet uitloopt op het laatste scheutje van vorig jaar maar een internode verder terug. Ik weet nog niet precies hoe je dit oplost.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts