Onderwerp:

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59499

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

EllenVanHoof schreef : maar durf nog niet goed dit budget uitgeven aan een boom als beginner.


Moet je even over nadenken, ofwel 3 goedkope 'boompjes' kopen waar je nooit echt voldoening van zal hebben of iets langer de Euro's bijeen sparen en een goede starter kopen met jaren voorsprong.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59500

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

DavidRoussel schreef :

EllenVanHoof schreef : maar durf nog niet goed dit budget uitgeven aan een boom als beginner.


Moet je even over nadenken, ofwel 3 goedkope 'boompjes' kopen waar je nooit echt voldoening van zal hebben of iets langer de Euro's bijeen sparen en een goede starter kopen met jaren voorsprong.


Ben het wel eens met hetgeen je schrijft David, maar kan me ook goed het standpunt van Ellen indenken!
Zij geeft aan beginner te zijn met waarschijnlijk niet genoeg kennis van bonsai om een (dure)boom in optimale conditie te houden.
Dan kan ik me indenken dat ze budgettair gezien voorzichtig is qua aankoop!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EllenVanHoof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59501

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

EllenVanHoof schreef : maar durf nog niet goed dit budget uitgeven aan een boom als beginner.


Een goede overweging die iedereen voor zich moet maken. hierbij ook in je hoofd houdende.. Waarom doe je het. Als je nu gewoon net begonnen bent, en niet weet wat je precies wilt bereiken met bonsai, zou ik met wat goedkoper materiaal beginnen. Zeker als je nog nooit echt planten hebt verzorgt is het risico dat er hier of daarplanten door gaan gewoon vrij groot. Maar als je veel ervaring hebt met het verzorgen van planten in potten, dan kan je bij een jeneverbes niet heel veel fundamenteel fout doen. En wij kunnen niet in je bankrekening kijken. Voor de een is 50E heel veel geld voor een plant. Voor anderen ligt die grens misschien bij 200, of 500E.

Uiteindelijk heb je planten toch ook omdat je er zelf plezier van hebt, en zeker ook in het begin, om er van te leren. De vraag is of je dan meteen chique startmateriaal nodig hebt, of dat eenvoudigere tuincentrum planten dan niet net zo goed voldoen.

Zelf ben ik begonnen zonder pre-bonsai te kopen, en heb uit tuinen ed. spul uitgegraven, en in tuincentra bij de uitverkooophoek planten gehaald. Die ben ik nu aan het uitsorteren, en doe alles wat geen toekomst heeft weg. Je kan zeggen dat als ik 5 jaar geleden beter materiaal gekocht had, ik nu bomen had staan die 5 jaar verder waren. Aan de andere kant heb ik nu allles ongeveer geprobeerd wat ik wou proberen omdat ik me geen zorgen maak over de gevolgen van mijn acties. Op beter materiaal kan ik nu beter inschatten wat er zal gebeuren, en loop minder risico kritieke takken of zelfs de hele boom te verliezen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59502

  • EllenVanHoof
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 3
Inderdaad veel standpunten. Is het de moeite om even nieuw topic opstarten? Want wil de aandacht van Jelle zijn mooie nieuwe aanwinst niet afleiden!

Voor deze Itoigawa denk ik dat ze prijs/kwaliteit echt wel de moeite zijn. Jelle heeft hier met zijn mooi boompje een supertip gegeven om van weg te dromen of net een investeringske te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59505

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Als je in een vereniging zou gaan bij mensen met veel ervaring ga je qua snoei en vormen weinig mis kunnen doen, als je er naar luistert tenminste.
Het komt er dan thuis op aan de juiste voeding en de juiste watergift, maar daar kunnen ze je bij de vereniging ook tips over geven.
Ik zit bij de vlaamse bonsai vereniging afdeling de leie, maar er zijn nog andere afdelingen.
Eens kijken of er bij u in de buurt zijn op de site.
Er zijn natuurlijk ook nog andere goede verenigingen.
Ik vind dat je voor weinig geld wel redelijk materiaal kunt vinden als je geduldig zoekt en op veel plaatsen komt.
Ik heb maar 1 boom van 220€, de rest heeft nog geen 100€ gekost.
En er zitten er toch enkele tussen met potentieel (gezegd op de vereniging).

Succes in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59506

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Op het eerste zicht lijkt het mij een mooi boompje, ik ben benieuwd naar de andere zijden. Wist men je iets te vertellen over de geschiedenis van het boompje? Herkomst e.d.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59513

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Fotos komen later wel, ik heb nog geen tijd gehad. Is opkweek uit japan meer weet ik er niet over.
Ook ga ik deze eerst eens bespreken met de shohinman van belgie.
Ik denk dat alain deze week wel eens zal binnenspringen... en zijn idee komt geven.

Ellen, het is maar wat je wil met bonsai. Ik volg david wel met zijn visie, beter 1 goed boompje
dan 3 waar je op den duur op uitgekeken bent omdat je niveau gestegen is. Tis net wat je wil...
Vanwaar ben je ergens? Ik kan je mss wel wat opweg helpen. Want zo moeilijk is het niet
als je weet wat de juiste technieken zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EllenVanHoof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59541

  • EllenVanHoof
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 3

Jellevanlooy schreef :
Ellen, het is maar wat je wil met bonsai. Ik volg david wel met zijn visie, beter 1 goed boompje
dan 3 waar je op den duur op uitgekeken bent omdat je niveau gestegen is. Tis net wat je wil...
Vanwaar ben je ergens? Ik kan je mss wel wat opweg helpen. Want zo moeilijk is het niet
als je weet wat de juiste technieken zijn.


Ik ben met bonsai begonnen puur als ontspanning en uit fascinatie. Tot nu toe geen doelstellingen buiten leren en gewoon het plezier van het uitkiezen, vormen en verzorgen.
Ik ben van België, Ramsel.
Heb in oktober beginnerscursus gevolgd en ben nu sinds vorige week ingeschreven in een club. Hihi, heb de voorbije weken al wel wat geïnvesteerd in de hobby. :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59545

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ramsel, vlakbij dus....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Itoigawa 7 jaren 3 maanden geleden #59588

  • EllenVanHoof
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 3
Net je profiel bekeken... euhm, jij woont amper een paar dorpen verder! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren