Onderwerp:

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60828

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Hoi allen,

Afgelopen zondag heb ik op Noelanders 2017 mijn eerste buitenbonsai gekocht, een Acer Palmatum "Katsura". Een leuk boompje om mee te beginnen, niet al te duur (€45) maar wel alvast een beetje op weg zodat ik niet jaren hoef te wachten om iets te kunnen gaan doen. Wellicht hebben jullie al een fotootje gezien in het bomen 2017 topic.

Om daar niet te gaan lopen vervuilen in dat topic wil ik vragen of jullie het leuk zouden vinden als ik van de week, zodra ik tijd heb kunnen maken, in dit topic een foto plaats met daarop aangekruist welke takken ik denk te gaan verwijderen en te vertellen welke kant ik op wil met het boompje in de loop der tijd. In de hoop dat jullie met jullie ervaring daar dan tips/aanvullingen op kunnen geven? Ik zou natuurlijk ook het boompje kunnen plaatsen en vragen wat jullie zouden doen, maar liever denk ik hier eerst zelf over na. Lijkt me voor jullie ook prettiger. Maar jullie advies kan ik in ieder geval erg goed gebruiken :).

Ik zal dan ook beschrijven over planning mbt wanneer verpotten etc. om te kijken of ik de boeken een beetje goed begrepen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60829

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Hoi allen,

Afgelopen zondag heb ik op Noelanders 2017 mijn eerste buitenbonsai gekocht, een Acer Palmatum "Katsura". Een leuk boompje om mee te beginnen, niet al te duur (€45) maar wel alvast een beetje op weg zodat ik niet jaren hoef te wachten om iets te kunnen gaan doen. Wellicht hebben jullie al een fotootje gezien in het bomen 2017 topic.

Om daar niet te gaan lopen vervuilen in dat topic wil ik vragen of jullie het leuk zouden vinden als ik van de week, zodra ik tijd heb kunnen maken, in dit topic een foto plaats met daarop aangekruist welke takken ik denk te gaan verwijderen en te vertellen welke kant ik op wil met het boompje in de loop der tijd. In de hoop dat jullie met jullie ervaring daar dan tips/aanvullingen op kunnen geven? Ik zou natuurlijk ook het boompje kunnen plaatsen en vragen wat jullie zouden doen, maar liever denk ik hier eerst zelf over na. Lijkt me voor jullie ook prettiger. Maar jullie advies kan ik in ieder geval erg goed gebruiken :).

Ik zal dan ook beschrijven over planning mbt wanneer verpotten etc. om te kijken of ik de boeken een beetje goed begrepen heb.


Goed plan!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60837

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
vind ik in iedergeval een goede instelling eerst kijken wat je zelf ziet/wilt ben benieuwd naar je plan !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60841

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Niet te veel van verwachten :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60843

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Niet te veel van verwachten :).


Ik heb je boom bekeken en heb al wel ideeen hoor :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60844

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef :

WimmelSan schreef : Niet te veel van verwachten :).


Ik heb je boom bekeken en heb al wel ideeen hoor :P


Hold that thought :).

Er zullen best een paar rigoureuze oplossingen tussen zitten ben ik bang van ;). Ik heb voor de zekerheid zondag gelijk een concaaftang erbij gekocht, kom maar op :whistle: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60881

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

WimmelSan schreef : Ik heb voor de zekerheid zondag gelijk een concaaftang erbij gekocht, kom maar op :whistle: .

Heb je een kettingzaag thuis? :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60906

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef :

WimmelSan schreef : Ik heb voor de zekerheid zondag gelijk een concaaftang erbij gekocht, kom maar op :whistle: .

Heb je een kettingzaag thuis? :evil:


Nee man, sorry.... :( Blowtorch ook goed?

Ik ga nu mijn voorstel typen en inplakken. Beetje zitten werken in een tekenprogramma met amateur skills. Over een kwartiertje staat het er gok ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60908

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Ok, laat ik een poging wagen. Hier is een foto van de boom recht van de voorkant.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ontwerp

Het makkelijkst zou zijn om alleen de dubbele twijgen en dergelijke weg te halen, echter een paar grote takken en de groeirichting staan me tegen. Tevens zou het wel heel makkelijk zijn om alleen die twijgjes weg te halen en jullie het werk te laten doen. Al klinkt het wel heel aanlokkelijk.

Kijkende naar de stam zie ik op dezelfde hoogte 2 grote stammen en 2 lage takken weglopen. Ik vermoed dat ik het beste 1 van allebei weg kan halen, bijvoorbeeld de dikke tak links laag en de grootste stam/tak rechts vooraan.Dan hou ik 2 takken over welke wellicht genoemd kunnen worden als de Sokan stijl of is de splitsing daarvoor te hoog van de stam? Als dat zo is, is hier dan wel een naam voor? :).

Ik heb even de achtergrond weggehaald zodat ik iets beter kan laten zien wat ik bedoel zonder de schaduw etc.

Dan krijgen we iets als:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ok, dan begint rechts al ergens op te lijken en links is nog een bende. Toch ga ik voor het gemak eerst even met rechts verder. Omdat ik dat het lage gedeelte van de boom wil laten denk ik eraan om daar flink ver terug te snoeien (in mijn ogen dan) en ook 1 zijtak nog weg te halen. Dan krijgen we dit:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Pff dit is moeilijk zeg en nu ik eenmaal begonnen ben vind ik het moeilijk achterom te kijken en dus ga ik gewoon verder vooruit erop vertrouwende dat jullie wel roepen wanneer ik de verkeerde weg ben ingeslagen. Waarschijnlijk een uur geleden al...

Ok, de linkerkant. Wat me daar echt stoort is die lange uitgroeier aan de rechterkant, die is totaal niet in verhouding met de boom zelf. Echter, het is wel de enige tak op die hoogte aan de rechterkant van links en om die kant niet te leeg te strippen denk ik eraan om deze in te korten. Ik haal ook gelijk wat andere takjes weg met dezelfde oorsprong. Dan krijgen we dit:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ok, dat wordt al wat netter, hopelijk zit ik nog op de juiste weg ;). Anders is het volgende photoshop kwartiertje voor niets, al zit ik hier wel mega te genieten van het schrappen der takken. Het is al weer jaren geleden dat ik iets in photoshop heb gedaan en wel weer leuk om te doen. Ik ga even verder met takken inkorten en weghalen. Zoals recht omhoog groeiende, dubbele oorsprong etc. Ok, dan kom ik hier:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Verder durf ik even niet te gaan. Waarom niet? Omdat ik links bovenin een loof dakje wil maken, en ik hoop dit op deze manier te doen. Maar ik besef me dat die vork bovenin wellicht te veel naast elkaar zit. De tak halverwege links komt overigens licht naar voren toe en niet naar achteren zoals op de foto lijkt.

Ik kan me overigens voorstellen dat jullie wellicht met de optie komen om de vork bovenin links tak weg te snoeien zodat die hele vork wegvalt..... Ik zou daar best moeite mee hebben denk ik.

Verpotten

Ik wil volgend voorjaar de boom in een lage pot gaan zetten, wellicht is dat belangrijk om erbij te vertellen voor de stijl waar ik naartoe werk. Maar het kan zijn dat jullie dat veel te vroeg vinden.

Marcotteren.
Ik zou graag een tak marcotteren om zelf een nieuw boompje op te zetten en het lijkt me dat de lange tak rechts vooraan welke ik wil verwijderen zoals jullie hebben kunnen zien hiervoor geschikt is? Die heeft al wat dikte en zou ik in Broom stijl kunnen gaan uitwerken dan.

De wortels hoef ik nog niet over na te denken vermoed ik tot verpotten, al weet ik al wel dat ik de gekruiste wortel rechts vooraan weg wil werken.


Ok, tijd om de kenners aan het woord te lachen. Wordt het pek met veren of valt het mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60914

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat ik de hele rechterkant weg zou halen. Eventueel via een marcot, omniet helemaal het gevoel te hebben dat je de halve boom weg gooit. En dan alles boven het tweede takje links ook.. :ohmy:

Verder moet je even naar de wortelvoet kijken. Die heeft wat hulp nodig.

Heb je goed gekeken of de boom op eigen wortel staat of ge-ent is?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts