Onderwerp:

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60974

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

dennisfranx schreef : Ik zou het ook moeilijk vinden maar zou het wel overwegen zonde om over een paar jaar toch te bedenken dat je hem korter had moeten zetten en om het dan toch nog te doen is zonde van je tijd geweest dan

ik geef je nog een optie :D
snoeien snoeien snoeien ..... zonde!

2x een Marcot zetten op de groene lijn zodat je hopelijk 3 boompjes over houd ! nadat dat gelukt is ongeveer rode lijn afzagen ,
is dat hoever jij ook ongeveer in gedachten had yanick?


Ok, dus dan krijg ik 2 x een marcot (is dat wel een woord? :)) en een stammetje wat zich verder kan ontwikkelen? Klinkt als een interessante leer optie. Thanks voor de verheldering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60975

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : Als je alle takken beschouwt als offertakken voor het onderstammetje en je snoeit t/m beide poten van de katapult terug,zoals in de foto van Dennis, dan loopt hij in de oksel aan de bovenkant weer uit, en bouw je de boom van daaruit op.


Drastisch inderdaad.

Maar dan heb je wel optimale invloed op de beweging van de boom. Anders hou je altijd die 'lelijke' rechte stukjes stam die palmatums hebben. ..


Hoi Marcel, sorry maar ik ben je even kwijt, wat bedoel je precies met de oksel en daar uitlopen? Als ik de foto van Dennis bekijk dan hou ik op de rode lijntjes 2 zijkanten over, loopt de Acer dan aan allebei de kanten (dus links en rechts) in de oksel uit? En dan heb ik toch weer die katapult? Of zou ik dan kunnen bedraden daarna en is dat de bedoeling?

Wellicht is dit wat je bedoelde maar liever even vragen dan een verkeerde aanname.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60976

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

KobusKoops schreef : Is altijd zo pijnlijk om al die takken weg te snoeien. Maar als je later ziet hoe mooi je stammetje word met al die tapsheid en beweging is het imo het waard.



Zo zou ik het doen.


Hoi Kobus, mooie optie ook. Dat is eigenlijk wat Leatherback ook als initiele optie aangaf maar dan met het achterlaten van 1 uitloper op links. Potverdorie, wat zijn er veel mogelijkheden :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60977

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Gewoon om je te laten nadenken over het effect van snoeien op de indruk die een stam achterlaat. Kijk even naar mijn berberis van een veld in dit draadje: www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/13975...boomkwekerij-opendag

Doet me er aan denken dat ik na de snoei & bedraden maar weer eens een update moet plaatsen. De plant is wat voller geworden.


Hoi Leatherback.

Ik heb enige moeite om te begrijpen wat je me nu precies wilt laten zien. Ik zie wat je hebt gedaan en snap ook waarom. Echter de vertaling naar mijn eigen boompje vind ik moeilijk, ik zie geen overeenkomsten wanneer ik daadwerkelijk zo ver terugsnoei als we op de voorgaande paginas hebben besproken.

Of bedoel je dat ik de takken niet tot op de stam moet terugsnoeien maar altijd stompjes moet laten zitten? (wild uneducated guess).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60980

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Ik zou echt eerst proberen een mooie stam op te bouwen. Kan je later aan de takken beginnen. Maar een stam met beweging en tapsheid doet zoveel voor de schoonheid van een bonsai. Daarbij kan je met acers echt mooie beweging en tapsheid krijgen. Ze zijn daar imo echt voor gemaakt mbt bonsai

Dan later misschien een marcot net boven de voet voor een mooi gespreide nebari.

Maar is makkelijk praten voor mij, is jouw boompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60981

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Waar die twee takken omhoog groeien, zitten allerlei slapende knoppen. Dus als je ze knipt, en je laat van beide een klein stompje staan, dan zullen rondom die twee stompjes allerlei knoppen uitlopen. Ik zou degene kiezen die tussen die twee stompjes zou gaan groeien. Die kan dan de nieuwe stam worden en als hij verhout, kun je hem subtiel wat vorm geven. En hij trekt in de loop van de tijd die twee snoeiwonden dicht.

Ik vind een probleem met palmatums als ze hard zijn opgekweekt, de stam en takken grote internodien hebben gemaakt, waartussen ook na snoei geen nieuwe knoppen zullen ontstaan. Het enige wat dan helpt is terugsnoeien en kortere internodien kweken. Een internode is het stukje tak tussen twee bladeren. Hoe lang die worden kun je beinvloeden door hoe hard je de boom laat groeien en hoe je snoeit. Over het algemeen wil je bij bonsai zo kort mogelijk internodien. Bij een palmatum (bij alle acers) groeien de bladeren in paren, tegenover elkaar aan de tak net als bijv bij liguster, terwijl ze bijvoorbeeld bij iepen de bladeren links en rechts om en om groeien. Nieuwe takken groeien uit de plek waar eerst bladeren zaten en bij palmatum groeien de zijtakken dus in paren en bij iepen om en om. En in bonsai wil je eigenlijk nooit twee takken op dezelfde hoogte hebben. Dat heet bar branches. Een iep vind ik dus ook makkelijker te snoeien dan een acer.

Maar de optie van kobus is ook prima kwa beweging, en is wat minder drastisch.

Hier een plaatje wat moet illustreren wat ik bedoel met internodien. En een plaatje met mijn oplossing met de middelste tak. Gaat ff niet om de kwaliteit van virt:)



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60985

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : Waar die twee takken omhoog groeien, zitten allerlei slapende knoppen. Dus als je ze knipt, en je laat van beide een klein stompje staan, dan zullen rondom die twee stompjes allerlei knoppen uitlopen. Ik zou degene kiezen die tussen die twee stompjes zou gaan groeien. Die kan dan de nieuwe stam worden en als hij verhout, kun je hem subtiel wat vorm geven. En hij trekt in de loop van de tijd die twee snoeiwonden dicht.

Ik vind een probleem met palmatums als ze hard zijn opgekweekt, de stam en takken grote internodien hebben gemaakt, waartussen ook na snoei geen nieuwe knoppen zullen ontstaan. Het enige wat dan helpt is terugsnoeien en kortere internodien kweken. Een internode is het stukje tak tussen twee bladeren. Hoe lang die worden kun je beinvloeden door hoe hard je de boom laat groeien en hoe je snoeit. Over het algemeen wil je bij bonsai zo kort mogelijk internodien. Bij een palmatum (bij alle acers) groeien de bladeren in paren, tegenover elkaar aan de tak net als bijv bij liguster, terwijl ze bijvoorbeeld bij iepen de bladeren links en rechts om en om groeien. Nieuwe takken groeien uit de plek waar eerst bladeren zaten en bij palmatum groeien de zijtakken dus in paren en bij iepen om en om. En in bonsai wil je eigenlijk nooit twee takken op dezelfde hoogte hebben. Dat heet bar branches. Een iep vind ik dus ook makkelijker te snoeien dan een acer.

Maar de optie van kobus is ook prima kwa beweging, en is wat minder drastisch.

Hier een plaatje wat moet illustreren wat ik bedoel met internodien. En een plaatje met mijn oplossing met de middelste tak. Gaat ff niet om de kwaliteit van virt:)


je bent een topper, bedankt voor je uitvoerige beschrijving en zelfs de tekeningen. Highly appreciated!

Op die manier is de optie om helemaal terug te snoeien nog geeneens zo verkeerd. Ik had de oksel dus verkeerd begrepen, het is feitelijk meer een omgekeerde oksel.

Pff ik ga vanavond of morgen eens alle opties naast elkaar leggen en dan een keuze maken. Moeilijk maar wel superleuk.

Arm boompje ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60986

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Nog even een "dankje" naar iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren of die wellicht nog zullen reageren. Ik hoopte op 1 of 2 leuke reacties/opties maar ik heb gewoon moeite (tussen het werk door) om het bij te houden. Lekker zo'n hulpvaardige community, zeker omdat ik me kan voorstellen dat op een gegeven moment beginnersvragen best vervelend kunnen zijn om steeds maar weer te moeten beantwoorden.

*thumbs up*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60990

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn voorbeeld doelde meer op: Soms moet je doorbijten, en meer weghalen dan je in de eerste instantie denkt. Dan krijg je op de lange termijn een betere boom. In jouw geval denk ik dat de stompjes die over blijven te dik/recht zijn om te kunnen gebruiken.

Ikheb makkelijk praten, maar ben een esdoorn aan het marcotteren welke gelijke problemen heeft. Weet nog niet of ik daar zover terug wil :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 1 maand geleden #60991

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Helder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts