Onderwerp:

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61095

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Ok, ik heb het topic nog een paar keer zitten lezen en elke keer begreep ik de verschillende posts wat beter.

Dennis, bedankt voor je voorbeelden en het filmpje over drastisch snoeien. Vreselijk slecht uitgevoerd qua design maar geweldig goed want ik begreep in 1 keer waar het over ging :). Ybonsai, Leatherback, Marcellucas en Kobus, bedankt voor de adviezen en me over de streep te trekken om een besluit te nemen wat ik anders nooit zou durven.

De optie welke me het meest aanstaat is de optie van Leatherback en Kobus. Rechts verwijderen, links gedeeltelijk laten staan. Echter, het stukje van Marcel over de internodes klinkt logisch. Dus....... Ik heb besloten om volledig terug te snoeien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Volgend voorjaar zal ik dan gaan verpotten en aan de wortelvoet werken.

restvragen:
  1. Snoei ik zover terug als op de virt of verder of juist iets minder ver?
  2. Is wondpasta nodig, ik lees veel meningen. Liefst laat ik de natuur zijn werk zelf doen maar kan me voorstellen dat hulp nodig is.
  3. Zaag ik of snoei ik met een concaaftang?
  4. Wanneer? Zodra ik de eerste uitlopers zie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61223

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Graag breng ik deze nog even onder de aandacht, wellicht had ik de vragen niet onder maar boven de virt moeten plaatsen, nu vielen ze denk ik niet op ;). Als ze wel opgevallen waren dan mijn excuses voor deze schaamteloze bump.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61224

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan boeken volschrijven met meningen over deze vragen. De ene zal zeggen: doe het nu. De ander: Na het uitlopen. Volgens mij (!) wil je een stukje stam als uitloop hebben, welke internode heeft die dicht op elkaar zitten. Dan kan je straks met veel zijtakken makkelijk kiezen. Volgens mij krijg je dat door de laage uitloop in de zomer te krijgen. Dus nu wellicht iets terug snoeien, in de hoop knopvorming lager te krijgen. En dan in de zomer terug te snoeien tot het punt waar je wilt zijn.

m eerlijk te zijn.. Ik zuo niet weten of ik zo ver terug zou snoeien. Misschien dat ik eerst een kant zou doen. Dan hopen/wachten tot er knoppen zitten op de plek waar de hoofdstam moet ontspruiten. En dan pas de andere kant weghalen. Wel altijd een goede stomp laten zitten; Acer heeft de neiging om een stukje in te drogen. Als je te dich bij de plek snoeit waar je je knoppen wilt hebben kan het problemen opleveren (Normaal is dat indrogen tot de eerste bladkrans)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61232

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Je kan boeken volschrijven met meningen over deze vragen. De ene zal zeggen: doe het nu. De ander: Na het uitlopen. Volgens mij (!) wil je een stukje stam als uitloop hebben, welke internode heeft die dicht op elkaar zitten. Dan kan je straks met veel zijtakken makkelijk kiezen. Volgens mij krijg je dat door de laage uitloop in de zomer te krijgen. Dus nu wellicht iets terug snoeien, in de hoop knopvorming lager te krijgen. En dan in de zomer terug te snoeien tot het punt waar je wilt zijn.

m eerlijk te zijn.. Ik zuo niet weten of ik zo ver terug zou snoeien. Misschien dat ik eerst een kant zou doen. Dan hopen/wachten tot er knoppen zitten op de plek waar de hoofdstam moet ontspruiten. En dan pas de andere kant weghalen. Wel altijd een goede stomp laten zitten; Acer heeft de neiging om een stukje in te drogen. Als je te dich bij de plek snoeit waar je je knoppen wilt hebben kan het problemen opleveren (Normaal is dat indrogen tot de eerste bladkrans)


Daarom vraag ik ook om de mening van jullie, en ja die wijken onderling wel eens af en ik maak dan een keuze van wat ik met meest logisch vind klinken aangevuld met een gezonde portie eigenwijsheid. :silly:

Met jouw opmerking in mijn hoofd ga ik even terug naar het idee van 1 tak laten zitten. Maar dan zit het duiveltje van Marcel in mijn hoofd welke aangeeft dat die linkertak wel erg recht is op een al rechte stam. Als ik dan terug ga naar mijn 1e of 2e virt, wellicht is het dan een idee om juist die achterste rechter tak te laten zitten? Die heeft een mooie langzaam weglopende lijn naar rechts en dan hopen dat in het midden van de stam inderdaad een mooie ontwikkeling naar boven komt.

Ik maak even een nieuwe tekening met daarop de rechterkant aanwezig en de takken wat minder ver teruggesnoeid. *zoekt photoshop*... Ok, gelijk ook maar even eentje gemaakt met alleen links. Als je dan toch bezig bent :).

Ikzelf vind, niet gehinderd door enige kennis, de variant met de tak naar rechts het mooist.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61234

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Gelukkig zijn het allemaal virts :P

Bij nader inzien vind ik de oplossing met de hele katapult wegsnoeien toch ook wel erg radicaal. Denk dat ik de oplossing met de tak naar links tot de eerste internode dan de betere oplossing (de tweede foto hierboven). Inderdaad bij alles wat je snoeit een stomp laten staan die kan indrogen zodat er nieuwe knoppen ontstaan. Dan kan ook de plek waar je de zware tak naar links hebt gesnoeid de karaktertak ontstaan... Dan wordt het wel automatisch een shohin. Je kunt alle kanten op.

Met betrekking tot dat takken recht lijken: als je de boom flink door laat groeien zodat de stam dikker wordt, lijken de afstanden korter. Je zou hem dus wel in een grotere pot moeten zetten en een seizoen ongeremd laten groeien.

Ik heb overigens een A. ginnala die ik altijd gewoon in het vroege voorjaar gesnoeid heb en die nooit gebloed heeft. Ik heb ook een A. P. Seigen, die pas 1 groeiseizoen in mijn bezit is. Daarbij ga ik als de vorst uit de lucht is eens voorzichtig een tak inkepen om te kijken of het bloedt.

Alleen bij een berk heb ik dat bloeden ooit meegemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61235

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : Gelukkig zijn het allemaal virts :P


Hehe ja anders kostte het me bergen met plakband of houtlijm ;).

Thanks Marcel,

Je bedoeld dus snoeien vlak onder dat twijgje naar links toe?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61236

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
nee erboven.

Kijk naar mijn geweldige virt. Bij de pijltjes zullen nieuwe knoppen ontstaan. En de groene lijnen zijn hoe je de boom op zou kunnen bouwen...


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61249

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : nee erboven.

Kijk naar mijn geweldige virt. Bij de pijltjes zullen nieuwe knoppen ontstaan. En de groene lijnen zijn hoe je de boom op zou kunnen bouwen...


Ben ik ff blij dat ik maling heb aan het begrip domme vragen :).

Dan kan ik hem dus eigenlijk zo laten als op de virt, mocht ik voor die optie kiezen.

Bedankt mannen, ik ben er grotendeels uit en nu maar ff wachten tot het moment daar is om te snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61905

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Nog een vraagje over de wortelvoet.

Verschillende discussies lezende op het forum begon het begrip wortelvoet steeds meer bij me te leven. Na gisteren een uurtje of 3-4 door boeken en internet foto's heen te hebben zitten bladeren snap ik nu waarom dit zo belangrijk is, Ik zal hier in het vervolg bij aanschaf meer op letten. De Bonsai krijgt hierdoor echt een volwassen uiterlijk.

Nu heb ik wat beter zitten kijken naar de wortels van mijn Esdoorn en zoals me destijds al opviel, lijken mijn wortels omhoog te groeien? Wat doe ik hieraan?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #61907

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Voor een starter is de voet zo slecht nog niet hoor, je zult delen moeten bij enten (boor enten) om met de jaren een mooie voet te krijgen.
Weet dat zo goed als geen enkele bonsai met mooie voet die zomaar is ontstaan, ze zijn zo goed als allemaal gevormd geweest door juiste snoei en in enten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren