Onderwerp:

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63481

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

leatherback schreef : Paul, je beseft dat larix geen groeipunten aanmaakt op plekken waar ze niet zijn? Dus groen blijf ver van de stam..


Nee niet helemaal.

Ik snoei nu terug tot zeg 3 groene knoppen, in de hoop dat later weer nieuwe groene knoppen zich dichter bij de stam op de tak zullen vormen zodat dan de tak weer verder ingekort kan worden.
Maar dit klopt niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63492

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

paulsteenaart schreef :

leatherback schreef : Paul, je beseft dat larix geen groeipunten aanmaakt op plekken waar ze niet zijn? Dus groen blijf ver van de stam..


Nee niet helemaal.

Ik snoei nu terug tot zeg 3 groene knoppen, in de hoop dat later weer nieuwe groene knoppen zich dichter bij de stam op de tak zullen vormen zodat dan de tak weer verder ingekort kan worden.
Maar dit klopt niet?


Lariksen lopen vrijwel nooit opnieuw uit op oud hout. Als je geen knoppen ziet zitten, is de kans groot dat er niets uitloopt.
Lariksen maken geen nieuwe adventiefknoppen aan, dus als er toch iets uitloopt was het een slapende knop. maar ik zou daar niet van uit gaan.

En dan nog is de kans dat er iets uitloopt groter als je de tak naar beneden draadt. Anders zullen de takken bij voorkeur aan het iende uitlopen. Dat is bij de meeste bomen zo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63496

  • de Greef
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Ik heb wel eens een larix ontdaan van al zijn takken. Dus alles terug tot op de hoofdstam. Hij kreeg overal nieuwe takken op de hoofdstam. Stond wel in de volle grond, dus had veel groeikracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63497

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

marcellucas schreef :

paulsteenaart schreef :

leatherback schreef : Paul, je beseft dat larix geen groeipunten aanmaakt op plekken waar ze niet zijn? Dus groen blijf ver van de stam..


Nee niet helemaal.

Ik snoei nu terug tot zeg 3 groene knoppen, in de hoop dat later weer nieuwe groene knoppen zich dichter bij de stam op de tak zullen vormen zodat dan de tak weer verder ingekort kan worden.
Maar dit klopt niet?


Lariksen lopen vrijwel nooit opnieuw uit op oud hout. Als je geen knoppen ziet zitten, is de kans groot dat er niets uitloopt.
Lariksen maken geen nieuwe adventiefknoppen aan, dus als er toch iets uitloopt was het een slapende knop. maar ik zou daar niet van uit gaan.

En dan nog is de kans dat er iets uitloopt groter als je de tak naar beneden draadt. Anders zullen de takken bij voorkeur aan het iende uitlopen. Dat is bij de meeste bomen zo...


Er zitten nog wel knoppen dichter bij de stam, maar niet zoals aan de uiteinde die al duidelijk activiteit vertonen. mogelijk dat deze nog gaan ontwaken.
mijn theorie (welke totaal niet onderbouwd is) was dat als ik terug snoei aan de uiteinde de knoppen dichter bij de stam. welke of niks meer doen of nog gaan ontwaken meer energie te geven. dus de energie verdelen.

het is erg jammer dat met de iPhone de foto's een hoop contrast verliezen na het verkleinen voor het forum.
Ik zal proberen van de week eens betere foto's te maken met de camera. ook van de knoppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63501

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

de Greef schreef : Ik heb wel eens een larix ontdaan van al zijn takken. Dus alles terug tot op de hoofdstam. Hij kreeg overal nieuwe takken op de hoofdstam. Stond wel in de volle grond, dus had veel groeikracht.


Dat zijn dan dus slapende knoppen:) En een jonge boom misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63545

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

marcellucas schreef :

paulsteenaart schreef :

leatherback schreef : Paul, je beseft dat larix geen groeipunten aanmaakt op plekken waar ze niet zijn? Dus groen blijf ver van de stam..


Nee niet helemaal.

Ik snoei nu terug tot zeg 3 groene knoppen, in de hoop dat later weer nieuwe groene knoppen zich dichter bij de stam op de tak zullen vormen zodat dan de tak weer verder ingekort kan worden.
Maar dit klopt niet?


Lariksen lopen vrijwel nooit opnieuw uit op oud hout. Als je geen knoppen ziet zitten, is de kans groot dat er niets uitloopt.
Lariksen maken geen nieuwe adventiefknoppen aan, dus als er toch iets uitloopt was het een slapende knop. maar ik zou daar niet van uit gaan.

En dan nog is de kans dat er iets uitloopt groter als je de tak naar beneden draadt. Anders zullen de takken bij voorkeur aan het iende uitlopen. Dat is bij de meeste bomen zo...


OK, bedraden heeft dus wel de voorkeur. ik wacht nog even af. eerst even wat betere foto's maken en kijken of er meer groen verschijnt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 7 jaren 2 weken geleden #63595

  • johan
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
leuk ik ga zondag ook voor de eerste keer een kijkje nemen bij lodder !!! ben benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 5 jaren 6 maanden geleden #76910

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 5 jaren 6 maanden geleden #76917

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ziet er gezond uit :D
Van de winter draadje er in en weer een stap verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bosje in ontwikkeling 5 jaren 6 maanden geleden #76932

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
niet veel aan gedaan dit jaar, gewoon lekker laten groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts