Onderwerp:

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65111

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef : Sphagnum


Daarvan heb ik zat in onze tuin. Gebruik ik altijd voor het stekken. Gaat prima. Of zal het beter zijn om gekochte sphagnum te gebruiken? Is misschien wat schoner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65120

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

KobusKoops schreef :

marcellucas schreef : Sphagnum


Daarvan heb ik zat in onze tuin. Gebruik ik altijd voor het stekken. Gaat prima. Of zal het beter zijn om gekochte sphagnum te gebruiken? Is misschien wat schoner.


Een van de weimige onderwerpen in bonsai waar geen discussie over is. Het is weliswaar niet noodzakelijk, maar spahngum werkt bijzonder goed. :)

Ik denk dat gewoon uit de tuin geen enkel probleem is. Waar woon je dat dit in de tuin groeit? In nl is het volgens mij een beschermde soort omdat je het zo weinig ziet. Na 5 jaar heb ik het eindelijk uit blokken turf kunnen laten opkomen, en het nu ookk in de tui, zij het maar een paar kleine plantjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65133

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef :

KobusKoops schreef :

marcellucas schreef : Sphagnum


Daarvan heb ik zat in onze tuin. Gebruik ik altijd voor het stekken. Gaat prima. Of zal het beter zijn om gekochte sphagnum te gebruiken? Is misschien wat schoner.


Een van de weimige onderwerpen in bonsai waar geen discussie over is. Het is weliswaar niet noodzakelijk, maar spahngum werkt bijzonder goed. :)

Ik denk dat gewoon uit de tuin geen enkel probleem is. Waar woon je dat dit in de tuin groeit? In nl is het volgens mij een beschermde soort omdat je het zo weinig ziet. Na 5 jaar heb ik het eindelijk uit blokken turf kunnen laten opkomen, en het nu ookk in de tui, zij het maar een paar kleine plantjes.

Wij wonen in Ede. Maar in een hele oude wijk ( die gesloopt gaat worden :( ) . Het groeit in lagen over elkaar. Ik heb even een plaatje gemaakt




Het hangt er maar vanaf waar ik het op leg. Dan verandert het van uiterlijk. Klinkt wat raar, maar de mos in het kistje komt van de mos die op het eerste plaatje staat.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65140

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Ik denk niet dat dat spaghnum is.....
Sphagnum groeit op plekken waar er weinig voedingsstoffen in de grond zitten en in een tuin zitten die er vaak wel veel. Sphagnum wordt zwart als het in aanraking komt met te veel voedingsstoffen. Daarbij groeit het ook anders (meer in een roest-vorm als je begrijpt wat ik bedoel) dan het mos dat je laat zien. Ook heeft het een ander kleur groen.
Ik weet niet of je het mos op de foto kunt gebruiken, maar daar zullen anderen wel meer over weten ;) . Succes iig!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65152

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hahahaha, dat is idd geen spaghnum. Lol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65172

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Vorig jaar heb ik een pruim gemarcotteerd met sterretjesmos hehe. Dat ging ook als een trein.
Binnenkort ga ik een acer campestre scheiden die gedaan is met hetzelfde mos als wat Kobus laat zien. Die heeft ook mooi worteltjes gemaakt.
Weet iemand wat dat voor soort is trouwens? Ik heb vorig jaar kruiwagens en kruiwagens van die zooi voor uit het gras geharkt..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 6 jaren 11 maanden geleden #65174

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

MaartenPan schreef : Vorig jaar heb ik een pruim gemarcotteerd met sterretjesmos hehe. Dat ging ook als een trein.
Binnenkort ga ik een acer campestre scheiden die gedaan is met hetzelfde mos als wat Kobus laat zien. Die heeft ook mooi worteltjes gemaakt.
Weet iemand wat dat voor soort is trouwens? Ik heb vorig jaar kruiwagens en kruiwagens van die zooi voor uit het gras geharkt..


Haha, hier het zelfde. Als ik dat mos gebruik om een stel in te plaatsen, gaat het ook goed. Mensen hebben mij veteld dat het wel sphagnum is. Is misschien een ondersoort. Er zijn 380 soorten sphagnum. Sphagnum
Bij ons groeit het tussen onder en over het gras. Hangt vh jaargetijde af. Goed te horen dat jij er ook goede ervaringen mee hebt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts