Onderwerp:

Liguster #2 Eerste styling 6 jaren 9 maanden geleden #68258

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Vandaag eens een dagje tijd genomen om me met deze liguster bezig te houden. Komt ook uit de oude heg in Westerlo, heeft deze winter in volle grond gestaan en in het voorjaar opgepot. Heeft op die paar maanden tijd veel en hoge uitlopers gemaakt en vandaag de zaak eens aangepakt.



De meeste takken neigen naar 1 richting, met sommige zeer lange rechte stukken. Mijn idee bij het uitgraven was om er een windgestriemd bosje van te maken met veel uros en dood hout.Ik heb dan tak per tak bekeken en uitgewerkt. Er zijn nog een aantal pijnpunten die ik nog moet aanpakken, maar daarvoor moet ik eerst eens kijken waar en of (waarschijnlijk wel) er uitlopers komen. De voorkant die ik eerst in gedachten had ( de foto met de gsm) wringt wat-misschien moeten er nog wat takken sneuvelen of inkorten, de andere kant kijkt beter vind ik..
Alle freeswerk is zeer ruw gedaan om een idee te krijgen en zal systematisch verder verfijnd worden.
De takselectie is gedaan in functie van het windgestriemde idee. De geselecteerde takken zijn flink ingekort en bedraad in de juiste richting.



De twee rechte takken waar de gsm tegen leunt moeten nog aangepakt worden, ze zijn ingekort en hopelijk komen er uitlopers aan de juiste kant)





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Suhbas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Liguster #2 Eerste styling 6 jaren 9 maanden geleden #68264

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Wil je daar een windgestriemde van maken, dan moet je het rechtse uitlopertje ook bedraden en naar links ombuigen. kan ook alles uitfrezen en met 1 tak voortgaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.

Liguster #2 Eerste styling 6 jaren 9 maanden geleden #68283

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Gewaagde keuze voor stijl windgestriemd is een lastige vorm vind ik zelf
Ik had persoonlijk toch voor andere opties gekeken zoals een vlot/meerstam vorm
Ik ben benieuwd naar de evolutie hiervan succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 6 jaren 9 maanden geleden #68287

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Windgestriemd wordt vaak gekozen als ze geen andere uitweg zien, daarom zijn er zoveel mislukt van deze stijl.
Er is maar weinig materiaal dat geschikt is voor deze de stijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Liguster #2 Eerste styling 6 jaren 9 maanden geleden #68293

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Gewaagde keuze voor stijl windgestriemd is een lastige vorm vind ik zelf
Ik had persoonlijk toch voor andere opties gekeken zoals een vlot/meerstam vorm
Ik ben benieuwd naar de evolutie hiervan succes !

Alpine: dat ene takje moet ik idd nog bedraden.

Dennis, bedankt voor het antwoord. Zoals steeds zijn er een aantal opties en keuzes te maken die allemaal een totaal andere outcome geven. Windgestriemd is idd een lastige keuze, en het zou best kunnen dat dit mislukt, maar zoals we bij de jujutsu zeggen: een zwarte gordel heeft meer mislukkingen gekend dan een witte gordel geprobeerd heeft..

Jelle: ook bedankt voor je positieve constructieve bijdrage...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 5 jaren 9 maanden geleden #75275

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb deze het afgelopen jaar gewoon laten groeien, en regelmatig bekeken en gedraaid. Ben van het hele windgestriemde idee afgestapt, en ga resoluut voor de klomp stijl gaan. Heb hem nu wat "in model" gesnoeid, en ga in de winter flink aan de gang gaan met de dremel en draad.
Jammer dat het de gouden versie van liguster is, persoonlijk vind ik die gele bladeren niet zo mooi, maar de klomp is dan wel weer heel mooi - enfin mijn idee... :-)
Wat de nebari betreft; volgens de gangbare regels zijn al die kruisende wortels niet ok, maar ze dragen voor mij bij aan een natuurlijke feeling..













Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 3 jaren 11 maanden geleden #84913

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
deze heb ik eigenlijk uit het oog verloren... met als gevolg wat afgestorven delen ( en dat voor een liguster...). Enfin, de vorige 2 dagen dode stukken eruit gehaald, bekeken, herkeken, gefreesd, wat bedraad, verpotting gedaan met een drastische inkorting van de dikke klomp hout onderin, enfin, alles wat je iemand die de eerste keer een plant vast neemt afraadt om ineens te doen... maar goed, liguster kan wat hebben :)
Nu mijn probleem: de dikke stam achteraan ( met de rode pijl) staat me eigenlijk voor geen meter aan, te dik, te recht, die overgang tussen dik stuk en stam erbovenop is lelijk , enfin, je ziet het wel. Bijkomend zit er een verse zaagwonde van een dikke dwarse tak die afgestorven is. Ik heb een aantal opties die allemaal niet echt goed zijn. Frezen moet ik sowieso, en dat maakt ook wezenlijk deel uit van deze compositie. het andere freeswerk is nog maar ruw, is nog veel werk aan en delen moeten nog volledig gedaan worden. Ik denk dat de hamvraag is: die grootste/dikste stam houden of inkorten/frezen/......







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 3 jaren 11 maanden geleden #84915

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Met wat freeswerk en dan wat laten rotten zal dan wel een leuke worden.
Ik zou het nog behouden en zien wat je ermee kan. Weghalen kan ook later nog.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 3 jaren 11 maanden geleden #85253

  • Tastybonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Misschien word ie er wel mooier op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #2 Eerste styling 3 jaren 10 maanden geleden #85305

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik had toch al papier en pen voor mijn neus liggen en zat nog even naar de foto te kijken waar je rode pijltjes had staan Luc,
Heb een schetsje gemaakt op de foto lijkt naast het rode pijltje een tak te zitten alleen is het een foto dus kan ik het niet goed beoordelen.....
Als het wel zo is kun je de opvallende overgang misschien wat afleiden met die tak en dan de grote wond er onder wat uithollen en een iets andere vorm geven zodat het daarboven minder opvalt?
Ik ben niet de beste tekenaar haha Maar ik ben aan t werk en behalve aanwezig zijn heb ik niet zoveel te doen :)


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts