Onderwerp:

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69148

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Vandaag mijn eerste poging ondernomen om een nursery juniper tot een bonsai om te vormen. Eigenlijk is het mijn eerste bonsai ervaring ooit. Dus je mag gerust kritisch wezen. We kunnen er alleen maar uit leren.
Ik heb hem ook al een beetje bedraad alleen de kleine takjes heb ik voorlopig gelaten voor wat ze waren. Enige suggesties hier omtrent ook altijd welkom.

Hij staat nog in een stuk van zijn originele pot uit de plantenwinkel. Ik heb er alleen een beetje foetsie bah op gegooid om te kijken welk visueel effect dit heeft :)

Ik ben ook nog niet zeker van wat de voorkant moet worden. Ik heb gewerkt met foto 2 in gedachte maar achteraf ben ik hier toch niet zo zeker van. Alle advies is welkom.

Op de laatste foto staat hij naast 2 andere toekomstige slachtoffers. Vanop afstand lijkt hij toch al beetje op een bonsai, niet? :D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Fonz.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69151

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Op de derde foto zie ik dat je een tak helemaal hebt weggehaald. Waarom heb je er geen jin van gemaakt?
Op dezelfde foto denk ik te zien dat je de bovenste rechtertak alleen hebt bedraad? Het is beter dat je er 2 neemt met 1 draad en als je hem toch alleen bedraad zou ik een omwenteling meer rond de stam hebben gedaan om de draad te verankeren, kdenk dat het nu niet veel nut heeft, dat de draad niet echt vast zit.

Heb je ook naar de wortelvoet gekeken voor je begon te vormen, wat de beste kant is, deze kan mee de voorkant bepalen. Tenzij de takken dan echt verkeerd zouden staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69153

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Allemaal goeie puntjes Tom. Over die Jin, daar ga ik toch nog eens wat meer info over moeten zoeken. Heb ik nog niet echt bestudeerd.
Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69154

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Hier heb je een linkje dat je eens moet bekijken voor je nog eentje bedraad. Heel interessant.
www.craftsy.com/ext/ColinLewis_4616_free

Ik weet eigenlijk niet of een juiniperus zijn wonden dichtgroeit. Is er iemand die dat weet?
Je kan er msh later nog een shari van maken.
Ik kan me nu niet direct een juniperus voor de geest halen waar er geen dood hout aan is. Er zijn er msh wel hoor, msh heb ik er al ene gezien en ben ik het vergeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Delphine, Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69155

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wonden bij jeneverbes groeien nauwelijks dicht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Delphine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69165

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Wonden kun je laten dicht groeien maar dan heb je veel groei nodig en wat geduld. Natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van de wond.
Een gaatje van net geen centimeter op de stam zal toch wel minimum een jaar of 5 duren met ongeremde groei en in gezonde toestand.

Trouwens geen slechte poging fonz! Je kan misschien wel wat uitgebreider bedraden. Ook meer knikjes in je bedrading (niet gewoon naar links plooien, maar naar rechts, wat naar boven, terug naar rechts...) Wat meer beweging oogt mooier. De wonden, shari en jin zou ik niet zoveel mee inzitten. Probeer nu vooral wat van de groei te leren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69263

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Ik denk dat ik hem morgen maar opnieuw ga bedraden, met wat dikkere draad zodat ik er meer vorm kan inkrijgen.
Als hij volgend jaar nog leeft mss dan eens een shari overwegen om die lelijke wond te camoufleren :)

Nog een vraagje over verpotten. Als ik het boompje in een bonsaipot wil zetten met goede bonsaigrond (dus alle oude potgrond verwijderen van de wortels), wanneer doe ik dit dan het best? Wachten tot de winter of kan dat bij een juniperus het hele jaar door?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69264

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou er nu gewoon even niet aan gaan rommelen. Het bedraden is voor een boom een belasting. Als je nu het draad er af gaan halen en weer opnieuw gaat bedraden krijg je alleen maar problemen.

Verpotten doe je het beste aan het begin van het groeiseizoen. Dat gezegd hebbende, nu zou het ook og wel kunnen, mits je weet wat je doet. Maar zowieso niet meer in de herfst/begin winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69265

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Ok, ik zal het herbedraden dan nog maar even laten, het verpotten ga ik me nu al wel aan wagen vrees ik :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste poging tot het vormen van juniper bonsai 6 jaren 8 maanden geleden #69266

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Fonz schreef : het verpotten ga ik me nu al wel aan wagen vrees ik :)


Waarom zou je de boom niet de kans geven zich eerst te herstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren