Onderwerp:

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70176

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Deze juniperus heb ik kunnen overnemen van iemand van de vereniging die de boom zelf had overgenomen van iemand die gestorven was. De boom was in slechte vorm, maar ze heeft hem terug op de been gekregen :) . Nadat ik hem dit voorjaar had overgenomen heb ik hem verpot, dit was nodig! Nadien tot een aantal weken geleden met rust gelaten. Ik ben het dode hout beginnen opzoeken en opkuisen en heb zo veel mogelijk van de bruine naalden verwijderd.

Qua vorming had ik een driehoek in mijn hoofd, met lage linkse tak, iets hoger de rechtse en dan de top. Ik heb deze boom dan echter meegenomen tot de lessen met Manuel Germade. Hij zei (volledig terecht) dat het groen van de tak(ken) links veel te ver stond van de stam. Deze is er dan volledig af gegaan, na wat (span)draden en uitleg kwam deze eerste vorming er uit. Ongelooflijk vind ik zelf, de foto doet de boom echter terug geen eer aan...

Het dode hout moet natuurlijk ook nog verfijnd worden. De 2 sprieten die uitsteken mogen vrij groeien om te verdikken en worden dan in een later stadium ook omgevormd tot dood hout.

Volgend voorjaar wordt deze terug verpot in de pot die er onder staat om verder te werken aan de vertakking, finaal zal deze dan binnen enkele jaartjes (waarschijnlijk) eindigen in een mooie nanban-pot.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70178

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Inderdaad, in het echt heel veel beter. Manuel is een echte tovenaar. Hij heeft er iets moois in uit getoverd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70179

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932
Tsja inderdaad: zo op de foto ziet de vorming we nou niet echt bijzonder uit. Maar ik heb ook de boom in het echt gezien en was zeer verrast over het resultaat wat Manuel er in korte tijd uit had weten te destilleren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70181

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Inderdaad. Hij heeft echt er uit gehaald wat er in zit. Een topboom zal dit waarschijnlijk nooit worden, maar uniek is hij zeker.:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70207

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ik ben er niet weg van bart, maar het zal wel aan de foto liggen. Ik heb hem niet int echt gezien. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 7 maanden geleden #70208

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ja das de reden waarom ik niet veel foto's meer plaats , raar maar echt of foto is zo'n verschil , ik heb deze niet int echt gezien maar geloof gerust wat je zegt, succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 6 jaren 5 maanden geleden #70826

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Vandaag de ondersoort te weten gekomen in het arboretum. Volgens mij is het een Juniperus Communis "Spotty Spreader".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 5 jaren 3 maanden geleden #78195

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Verpotten is er vorig jaar niet van gekomen, wel is deze goed gegroeid. Eigenlijk was deze compleet uit vorm gegroeid, deze heeft vanavond dan een lichte snoei (waar het echt moest) en een provisoir draadje gekregen om terug de vorm er in terug te vinden. Volgende lente verpotten en in het najaar mee naar de school met Manuel. Nu laten rusten en waar nodig wat zomersnoei in het juiste seizoen B)

Deze amateurfoto geeft misschien een beter beeld van de boom in de toekomst (de takken die uitgroeien om later om te vormen tot doodhout heb ik weggedaan, net als de achtergrond):

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 5 jaren 3 maanden geleden #78196

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuke boom aan het worden!

Qua techniek.. Is de top "losgebroken" van de hoofdstam om hem als hangende tak in the richten? Zie ik dat goed?

De reden dat ik het vraag: ik heb hier een extremere jeneverbes staan, waar ik iets mee moet, en dacht ook er aan om de aanhechting lost de "breken" met een splijttang om een scherpere bocht naar beneden te kunnen maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus (communis ?) 5 jaren 3 maanden geleden #78197

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Jelle, nog een paar groeiseizoenen (+ juiste begeleiding) en ik zie het ook wel goed komen.

Wat de techniek betreft, deze was al zo toegepast toen ik de boom overnam. De tak is als het ware losgescheurd om als hangende tak te dienen. Ik heb heel wat werk gehad om de (vloeibare) wondpasta er af te krijgen, ik heb het dood hout rondom vorig jaar wat opgekuist.

Hieronder nog een aantal foto's van de zone.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, leatherback, Orlando, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren