Onderwerp:

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70891

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Ik heb begin 2017 een berk uitgegraven, de boom in een bak gezet en hem een lente en zomer laten groeien. Hij is flink gegroeid dus ik dacht dat het tijd werd om hem te gaan vormen. Ik heb om een nieuwe top te maken de stam bewerkt als in onderstaande foto's. Ik ben nieuw in de bonsai en voor mij is de eerste keer dat ik de trunk chop methode toe pas, ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.Alle advies is welkom!

1. Is de poging tot een nieuwe top maken gelukt of moet ik het anders doen. Op welke manier zouden jullie het doen?

2. Deze vraag hoort bij de eerste vraag. De stam kromt bovenin naar links, afgelopen zomer is er een nieuwe tak gegroeid die naar rechts groeit en ik heb de stam dan ook zo bewerkt dat de tak naar rechts de nieuwe top wordt. Zou het mooier zijn als ik wacht tot er een nieuwe scheut aan de linkerkant gaat groeien en die scheut de nieuwe top maken?

3. Ga ik aankomende lente en zomer al werken aan het takkenstelsel of snoei ik nu alles zodat alle groei naar de nieuwe top gaat het aankomende seizoen? Moet ik eventuele nieuwe uitlopers komende lente allemaal wegsnoeien?





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70900

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 56
Heb hier zelf weinig ervaring mee maar zoals ik het zie heb je het gedaan volgens het boekje. Nu maar hopen dat de boom er hetzelfde over denkt. Weet wel niet of het tijdstip van de trunk chop zo goed gekozen is..

Berk is ook een boomsoort waar de meeste mensen nogal argwanend tegenover staan om er aan te beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70903

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk dat je begonnen bent stephan.

Een paar punten om je verder te helpen. Plant de boom dieper en bij de volgende verpotting neem die lelijke dikke wortel verder terug. Misschien dat je dan wat meer verspreide oppervlaktewortels krijgt.

Hou er rekening meet dat de boomhoogte rond de maximaal twaalf keer de stamdikte zal moeteb zijn. Ik zou een HEEL stuk lager afgezaagd hebben. Dan heb je betere verjonging van de boom.

In het algeneen lijkt de stam nog vrij dun..

Berk heeft veel water en zon nodig. Hou de kroon open tegen afsterven van takken in de kroon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70916

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Dankjewel voor de reacties.

Fonz: ik las op het internet dat de berk in het voorjaar kan gaan bloeden en als je de boom in het najaar terug snoeit dat er in het voorjaar veel meer knoppen verschijnen die uitlopen, vandaar dat ik voor nu gekozen heb. Als een ander tijdstip veel beter is dan hoor ik het natuurlijk graag!

Leatherback: dankjewel voor de tips, ik heb ze verwerkt in de afbeelding hieronder. Ik moet thuis nog even precies de stamdikte opmeten, maar zou op het oog onderstaande goed zijn? Het blauwe is tot waar ik hem ga verpotten aankomend voorjaar. De gele strepen is waar ik hem wil terugnemen. Door de bovenste gele streep haal ik dus tegelijkertijd de omgekeerde verdikking/taper in de stam weg. Het zal dan wel een stompje van zo'n 10 cm worden, ik hoop dat hij dat gaat overleven. Afgelopen jaar heeft hij inderdaad ook in de volle zon gestaan en heb ik hem bij warm weer elke dag water gegeven.

Ik zal verder gaan rondstruinen op dit forum om te kijken hoe ik nieuwe oppervlaktewortels/nebari kweek!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70979

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Nou ik heb hem een stuk lager gesnoeid. De stamdikte is ongeveer 4,5cm, de boom zou dan bijvoorbeeld rond de 50cm hoog moeten worden. De stam is nu rond de 15cm lang. De wond bewerk ik volgend jaar beter, eerst kijken of er nog mooiere uitlopers tevoorschijn komen. Aankomend voorjaar ga ik hem dieper verpotten en snoei ik de dikke wortel af. Voor nu rest dan niets anders dan wachten tot het voorjaar!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 5 jaren 9 maanden geleden #75271

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
De berk heeft mijn ingreep van vorige herfst niet goed weerstaan. Volgens mij is de stam bijna afgestorven. Afgelopen lente zijn er alleen uitlopers verschenen helemaal onderaan de stam. Ik ga hem laten staan en kijken of hij ergens anders toch nog uit gaat lopen, zo niet wordt dit een enkeltje kliko denk ik :oops:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 5 jaren 9 maanden geleden #75273

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik vrees ervoor.
Ik denk dat je de kliko al mag open zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 5 jaren 9 maanden geleden #75287

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Ja een beetje uitstel van executie dit :side:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts