Onderwerp:

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70891

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Ik heb begin 2017 een berk uitgegraven, de boom in een bak gezet en hem een lente en zomer laten groeien. Hij is flink gegroeid dus ik dacht dat het tijd werd om hem te gaan vormen. Ik heb om een nieuwe top te maken de stam bewerkt als in onderstaande foto's. Ik ben nieuw in de bonsai en voor mij is de eerste keer dat ik de trunk chop methode toe pas, ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.Alle advies is welkom!

1. Is de poging tot een nieuwe top maken gelukt of moet ik het anders doen. Op welke manier zouden jullie het doen?

2. Deze vraag hoort bij de eerste vraag. De stam kromt bovenin naar links, afgelopen zomer is er een nieuwe tak gegroeid die naar rechts groeit en ik heb de stam dan ook zo bewerkt dat de tak naar rechts de nieuwe top wordt. Zou het mooier zijn als ik wacht tot er een nieuwe scheut aan de linkerkant gaat groeien en die scheut de nieuwe top maken?

3. Ga ik aankomende lente en zomer al werken aan het takkenstelsel of snoei ik nu alles zodat alle groei naar de nieuwe top gaat het aankomende seizoen? Moet ik eventuele nieuwe uitlopers komende lente allemaal wegsnoeien?





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming uitgegraven berk 6 jaren 4 maanden geleden #70900

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 56
Heb hier zelf weinig ervaring mee maar zoals ik het zie heb je het gedaan volgens het boekje. Nu maar hopen dat de boom er hetzelfde over denkt. Weet wel niet of het tijdstip van de trunk chop zo goed gekozen is..