Onderwerp:

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73703

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi iedereen,

Als beginneling (1 jaar bezig) heb ik nog maar enkele jonge planten om te oefenen (4x treurwilg, 1x gouden iep, 4x Acer, nog enkele) meeste nog in volle grond om dikken. Niets noemenswaardig en ook te weinig materiaal om echt te kunnen oefenen.

Al doende leert men het beste en daarom een pakket (25stuks) rode beuk gaan halen om op te oefenen. Planten zijn 60-80cm groot en dit weekend gepland in volle grond. Plan is de worstels eerst te laten settelen (1 a 2 weeken) om dan grote snoei te doen voor ze blad hebben.

Na wat opzoekwerk ga ik op het volgende letten:
- snoeien wanneer het enkele dagen slecht weer is. Omdat sterke snoei tot op de hoofdstam gevoelig is aan zonnebrand.
- bij het inkorten een nieuwe hoofdtak of apex selecteren. Hierbij ook rekening houden met de regel van 6 (omtrek stam x6 = hoogte)
- bij de nieuwe hoofdtak zien dat de overgang (taper) zo vlot mogelijk loopt. Dat er met andere woorden geen stomp overblijft waar een zijtak naast zit.
- takken selecteren (indien aanwezig) die geschikt zijn als zij en achtertak. Sommige stammen gaan recht omhoog en hebben vanonder weinig zijtakken.
- proberen te visualiseren hoe hij er in de toekomst zal uitzien en hiernaartoe werken.

Het zal met vallen en opstaan zijn. Hebben jullie nog tips of pointers waar ik op kan letten of specifieke info over rode beuk?
Verder vroeg ik mij nog af of ik bij de eerste snoei ook al kan werken aan de vertakking (ramification) van de zijtakken of moet ik deze eerst laten aandikken alvorens hieraan te beginnen?

Als ik hiermee van start ga volgen er foto's.

Alvast bedank,
Groeten tjen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73707

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Succes.

Boompjes van 60-80 cm hoog zijn nog niet zo dik. Ik zou overwegende bomen een paar jaar in de grond te laten staan, anders is het een beetje klein.
Ik heb vorig jaar 2 bomen van 2+ meter als startmateriaal aangeschaft. Die zijn 4-5cm dik..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73709

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik heb een beukenbos (overgenomen van iemand van dit forum :silly: ) en ik gebruik de methodes van Harry Harrington voor het onderhouden van mijn beuken.

www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Fagus.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BartDeVliegher.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73721

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
@ leatherback
Als ik ze nog paar jaar laat staan zijn de stammen inderdaad dikker. Is er dan geen gevaar dat de stammen recht omhoog blijven gaan en daardoor wat minder aantrekkelijk worden?

@ Bart
Zal je info eens bekijken

Bedankt voor feedback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73724

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan ze bedraden en beweging in steken voor je ze plant of je kan na een jaar of 2 jaar snoeien tot op 1 tak, laten groeien, snoeien, .... Zo creëer je ook beweging.
Een paar rechte kan ook geen kwaad om een chokkan of shakan te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73735

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
@ Bart
Thx zeer nuttige info voor mij.
@tom
Dit was mijn intentie via snoei en groei er beweging in krijgen en pas in een later stadium te gaan bedraden.

Nu ga ik bij merendeel van planten jullie raad opvolgen, zal ze nog moeten laten groeien omdat stamdikte nog niet optimaal is. Wel zijn er enkele die vanonder al wat vertakking hebben. Is het de moeite om hier nu al gebruik van te maken desondanks onvoldoende stamdikte door snoei en groei?

Foto1: foto is verkleind hopelijk duidelijk nog

Tak met wijsvinger nieuwe hoofdtak. Daaronder is al veel vertakking, lijkt mij goed vertrekpunt. Onderste 2takken en 2 takken erboven vertrekken horizontaal op dezelfde stamhoogte dus daar moet ik dan keuze maken tussen een van beide?

Foto2:

Hierbij zou ik hoofdtak afdoen waar 3 onderste takken starten. Wijsvinger geeft nieuwe hoofdtak aan (niet duidelijk maar deze gaat recht omhoog) andere takken gaan horizontaler en hebben reeds wat vertakking.

Als ik de technieken vanuit Bart zijn artikel daarna toepas. Topknoppen afpitsen zouden deze nog verder vertakken. Lijkt mij een mooie kans om te oefenen. Wat denken jullie?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73736

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
De topknoppen zou ik er nu niet afdoen, dat is iets voor binnen enkele jaren als de bomen aan verfijning toe zijn, denk ik.

Bij deze kun je doen zoals je aangeeft, bij andere doe je iets anders. En maak je een fout, dan heb je er nog genoeg over.
Ik doe hetzelfde met 25 larixen, er staan er in volle grond, in bakken in verschillende substraten, de ene bedraag, de andere gewoon laten groeien, een 2tal op een rots.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 2 weken geleden #73739

  • vladiimiir
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ik heb zelf afgelopen weekend 10 haagbeuken in potten gezet met de intentie deze ook de komende tijd flink te laten groeien om de stam wat dikker te krijgen. Ze zijn nu even groot als die op jouw foto's. Dit is een leuke manier om goed bekend te worden met een bepaalde soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 1 week geleden #73806

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
@ vladiimiir
Ik zal mijn probeersels hier posten. Wie weet leer je mee uit mijn fouten :)

@tom
Inderdaad wel een goed idee om verschillende zaken uit te proberen. Zal met vallen en opstaan zijn :)

Gisteren nog op bonsai koop en ruilavond geweest. Was zeer aanlokkelijk om voor enkele 10tjes al mooie bonsai te kopen. Maar eerst oefenen vooraleer ik me waag aan deftige boomen Heb het op enkele boeken kunnen houden.

Eerste project van de 25 gestart en dit is het resultaat.
-Stevig teruggesnoeid en nieuwe apex geselecteerd.

- 1 zijtak overheerst qua dikte. Daarboven nog een knop op de stam en kleine startende tak, deze met rust gelaten voor later.

- bovenaanzicht van de boom. Tegen advies van Tom in de koplopers van de zijtakken ingekort(wijsvinger bij dikkere zijtak). Om te experimenteren en te zien of de kleinere knoppen en takken hier positief effect van hebben. Ook om alles meer een natuurlijk evenwicht te geven.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groentje aan de slag met 25 rode beuken 6 jaren 1 week geleden #73807

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Als de bovenste tak je nieuwe top word kun je hem bedraden en omhoog zetten.
Zo kan je inderdaad zien wat het verschil word bij deze dat je de eindknoppen niet weghaalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren