Onderwerp:

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39527

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DiesBajema schreef : bestaat uit 20% lichte klei, 30% grof zand en 50% fijne kiezel.

Lijkt me vragen om problemen. De klei slibt dicht tussen het zand.

Bij mij stata de olijf op het moment in gebroken geexpandeerde kleikorrels van fermacell, en heeft het uitstekend naar de zin.
De potgrond waar de plant nu in staat is zeker niet ideaal. Als het uitdroogt wordt het een kleine hard bal,. Als het nat is een koude sopige hap. Geen van beiden goed. Als de plant van mij zou zijn, zou ik 1/4-1/2 van de kluit met een scherp mes afsnijden (en de dikkere wortels met een scherp schaartje netjes afknippen). Dan in een grotere pot met een goed doorlaten grondmegnsel zetten, en licht vochtig houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39528

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Tja en daar zit je dan met al die tegenstrijdige adviezen, probeer daar maar eens de juiste voor jou uit te filteren. Waar de één zijn ervaringen opschrijft die voor hem heel goed werken trekt een ander die ervaringen zonder er ook maar iets van gezien te hebben weer in twijfel want zijn advies is weer beter. Dan heb je nog mensen die adviezen geven rechtstreeks uit een boekje of van horen zeggen zonder ook maar enige ervaring met een bepaalde plant.

Het is vrijwel zeker dat deze plant al overleden is. Zo op de foto's te zien door een verkeerd substraat wat alleen niet te lang nat bleef maar waar daardoor zich ook nog eens meststoffen makkelijk kunnen ophopen. Dit zijn twee dingen waar een Olea een grondige hekel aan heeft. Een plant met zeer waarschijnlijk flinke wortelproblemen dus. Zo een plant ga je niet in de volle grond zetten want dan maak je het probleem voor een Olea alleen maar groter. Bij een plant met wortelproblemen laat je zoveel mogelijk gezonde wortels zitten want die heeft de plant hard nodig om er weer bovenop te komen. Het is zaak om de wortelkluit heel voorzichtig maar grondig uit te spoelen en alleen de zieke delen te verwijderen. Het bovengenoemd mengsel gebruik ik al jaren en door de kleine hoeveelheid lichte klei is het bij mij nog nooit dicht geslipt, ik heb er één die al ongeveer acht jaar zonder problemen in dit mengsel staat.
Ik durf het bijna niet te zeggen omdat er hier nogal krampachtig over wordt gedaan maar bij mij staan als experiment ook een paar kleine Olea's alweer voor het vierde jaar achtereen op een mengsel van 10% lichte klei en 80% laat ik het Teramol noemen en ze doen het prima.

Voor de rest wil ik het hier bij laten. Ik wil beslist niet beweren dat ik het beter weet, ik schrijf alleen mijn ervaringen met de beste bedoelingen op. Zo leer ik nog steeds graag van de ervaringen van anderen en trek die pas in twijfel nadat ik ze met eigen ogen gezien heb. Wat bij de één wel werkt zal dat bij de ander niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39529

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
substraat zal altijd een hevige discussie zijn.. omdat het meestal rond persoonlijke voorkeur en ervaringen draait..
zo ken ik mensen die Olea's op bijna pure kiezel staan hebben en die het ook goed doen..
er zijn altijd wel verschillende mengsels waar het zal in lukken, evenzeer er mengels zijn zoals het huidige waar het niet in gaat..

what's in the name..

ik denk dat de exacte samenstelling beter niet genoemd wordt en eerder verwezen wordt naar "goed doorlatend" met eventueel een verdere verwijzing naar een hoeveelheid kiezels of lava of zo..
best dat het hier verder niet over substraten enzo gaat want we weten allemaal waar dat dan weer heengaat..

belangrijkste is wat iedereen WEL zegt: de olea staat momenteel in een slecht substraat is is naar alle waarschijnlijkheid reeds heen gegaan..

blijft de vraag: wil meneer B nog moeite en energie steken in een boom die het 95% niet zal halen..

mijn mening: gezien de boom nu (eind mei) helemaal zonder blad staat zou ik hem opgeven.. tenzij hij een hogere emotionele waarde zou hebben.. in dat geval zou ik persoonlijk de huidige kluit afspoelen, de zichtbaar dode wortels er uit halen, en indien he dan nog overleefbaar blijkt zou ik hem in een goed doorlatend substraat in een grotere trainingspot zetten.. niet bemesten, vochtig houden, maar niet nat, half schaduw en uit de wind..
indien er dan na een maand nog geen beterschap is zou ik hem weggooien.. (en het substraat recupereren voor een volgend verpottingsproject.. )

alleszins veel succes ermee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39530

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DiesBajema schreef : gebruik daarvoor altijd neutrale organische meststoffen. Zorg ervoor dat er beslist niet overbemest word, zo gebruik ik zelf nooit meer dan 10% van wat op de verpakking aanbevolen wordt.


Oei. Volgens mij gebruik ik wel 300%.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39531

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je besluit de boom in de container te gooien, bedenk je dan nog een keer, en zet hem terug op tafel. Of stuur hem naar mij. Olijven kunnen maanden zonder blad staan, en opeens weer beginnen met groeien. Ze zijn veel taaier dan veel mensen denken.

Als je op europese fora leest hoe olijven behandeld worden.. Ze halen daar moeiteloos grote hoeveelheden wortels weg, zetten de plant in de volle zon en enkele maanden later groeien ze weer.

Maar goed. Dat is horen-zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39532

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

Alex Waeytens schreef : substraat zal altijd een hevige discussie zijn.. omdat het meestal rond persoonlijke voorkeur en ervaringen draait..
zo ken ik mensen die Olea's op bijna pure kiezel staan hebben en die het ook goed doen..
er zijn altijd wel verschillende mengsels waar het zal in lukken, evenzeer er mengels zijn zoals het huidige waar het niet in gaat..

what's in the name..

ik denk dat de exacte samenstelling beter niet genoemd wordt en eerder verwezen wordt naar "goed doorlatend" met eventueel een verdere verwijzing naar een hoeveelheid kiezels of lava of zo..
best dat het hier verder niet over substraten enzo gaat want we weten allemaal waar dat dan weer heengaat..


Het is toch te kinderachtig voor woorden dat goede ervaringen met bepaalde materialen hier niet opgeschreven kunnen worden omdat een enkeling zijn fatsoen niet kan houden. Kom op zeg, we zijn hier toch met volwassen mensen onder elkaar. Als we hier zo krampachtig met elkaar om moeten gaan en simpelweg elkaars ervaringen niet willen respecteren ben ik er snel klaar mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39533

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

Auk schreef :

DiesBajema schreef : gebruik daarvoor altijd neutrale organische meststoffen. Zorg ervoor dat er beslist niet overbemest word, zo gebruik ik zelf nooit meer dan 10% van wat op de verpakking aanbevolen wordt.


Oei. Volgens mij gebruik ik wel 300%.


en kijk eens hoe die groeien :)

ik denk dat ook veel afhangt van standplaats.. en net zoals bij substraat denk iedereen wel dat hij hiervoor de perfecte hoeveelheid/samenstelling heeft..
ik bemest zoals mij het uitkomt, zelfde met substraat..
wat een ander daar mee doet, wel, als het werkt voor hem/haar, dan is dat ook goed..
uiteindelijk zijn het persoonlijke keuzes..

je zal in bonsai boeken etc ook nooit lezen wat je moet gebruiken.. er zal steeds een richtlijn staan, en als je 10 boeken over dezelfde soort doorneemt kan je makkelijk 5 verschillende opties terugvinden..

over vormgeving etc kunnen we het allemaal wel eens zijn, maar de rest is en blijft een persoonlijke keuze..

daarom dat ik daar ook niet meer verder over in ga of ga zeggen wat en hoeveel ik bemest en waar mijn bomen exact in staan.. heb er hier in het verleden al genoeg discussie door gehad..

trouwens gaat het hier over de Olea van Meneer B. en hoe hij hier mee verder gaat en welk advies hij wil opvolgen is aan hem.. wie zijn advies het dan wordt maakt toch niet uit (tenzij de boom zou sterven en bewezen kan worden dat het door verkeerd advies was..wat in dit geval moeilijk zal zijn aangezien de boom nagenoeg dood is.)

het allerbeste zou zijn dat hij met de boom bij een echte kenner kan gaan en dat deze de boom eens kan inspecteren.. ik denk dat mensen zoals Danny Use, met een enorme bomenkennis, hier meteen wel raad zouden kunnen op geven..

veel succes ermee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39534

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DiesBajema schreef : Het is toch te kinderachtig voor woorden dat goede ervaringen met bepaalde materialen hier niet opgeschreven kunnen worden omdat een enkeling zijn fatsoen niet kan houden. Kom op zeg, we zijn hier toch met volwassen mensen onder elkaar. Als we hier zo krampachtig met elkaar om moeten gaan en simpelweg elkaars ervaringen niet willen respecteren ben ik er snel klaar mee.


Dat kan best en is ook geen probleem. Een groter probleem is dat mensen die hun ervaringen opschrijven vaak kritiek, of zelfs maar opmerkingen, niet goed kunnen verdragen. Ik zeg niet dat jij dat doet, ik bedoel dat het wel een reden is waardoor dit soort topics nogal 'ns uit de bocht gieren.

Volgens mij was er ook geen kritiek, alleen maar een mening. LB schreef: "Lijkt me", niet "Dat is feitelijk...".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39535

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Alex Waeytens schreef :

Auk schreef : Oei. Volgens mij gebruik ik wel 300%.

en kijk eens hoe die groeien :)


Helaas niet snel genoeg naar mijn zin. Zal ook met het late voorjaar te maken hebben (hoop ik dan), goede indicator is dat die anders begin mij in bloei staat (makkelijk te onthouden, hij bloeit als m'n vrouw jarig is). Dit jaar is-ie veel later.

en net zoals bij substraat denk iedereen wel dat hij hiervoor de perfecte hoeveelheid/samenstelling heeft..


Ik wou dat ik dat dacht, maar ik heb geen flauw idee. Je zou twee identieke bomen moeten hebben onder identieke omstandigheden om betrouwbaar je substraat/bemesting te testen.

Ben dat wel aan het proberen met zwarte den-zaailingen. Die staan in verschillende mengsels. Sommige groeien echt heel veel harder dan andere. Helaas ben ik vergeten te noteren wat voor mengsel in welk potje zit :)

trouwens gaat het hier over de Olea van Meneer B.


Klopt... back on topic.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 10 maanden geleden #39536

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
yup.. en misschien kunnen we in een ander topic eens praten over dat late voorjaar.. want ik heb er hier ook enkele staan die al veel verder zouden moeten staan op gebied van groei..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren