Onderwerp:

Vliegjesplaag Chinese hulst 8 jaren 7 maanden geleden #41814

  • SophieMerchouk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen

Ik zag net dat mijn bonsai (men vertelde me op dit forum dat het een chinese hulst is) geplaagd wordt door minuscule vliegjes. Ze zijn zo klein dat ik ze eerst zelfs niet zag, maar ik heb daarnet de bonsai verplaatst van buiten naar binnen (omdat ik de weersomstandigheden niet ideaal vind om 'm buiten te laten staan) en toen ik na een tijdje even ging kijken, lag er een groot aantal vliegjes op het oppervlak rondom de bonsai.

Het is wel zo dat het er al een tijdje niet zo goed mee gaat; de blaadjes worden geel, dan bruin en vallen vervolgens uit, en overal op de bonsai staan bruine bolletjes (zowel op de stam als op de blaadjes).

Heeft iemand enig idee wat dit is en wat er tegen te doen valt?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 8 jaren 7 maanden geleden #41815

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

SophieMerchouk schreef : Het is wel zo dat het er al een tijdje niet zo goed mee gaat; de blaadjes worden geel, dan bruin en vallen vervolgens uit, en overal op de bonsai staan bruine bolletjes (zowel op de stam als op de blaadjes).


Bruine bolletjes...? Schildluis?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SophieMerchouk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 8 jaren 7 maanden geleden #41822

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet planten niet naar binnen en buiten halen. Slecht voor de gezondheid. Geef ze een plek waar ze staan en dan niet te veel verplaatsen. Planten passen zich aan aan locale omstandigheden. Ilex crenata is, bij mijn weten, gewoon winterhard en kan dus gewoon buiten staan. Planten vinden binnen over het algemeen helemaal niet prettig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SophieMerchouk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 8 jaren 7 maanden geleden #41831

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
1. Zoals Auk zegt: zo goed als zeker last van schildluis. Je kan zover als dat kan al die bruine dopjes verwijderen. Daarnaast kan spuiten ook helpen, neem een systemisch insecticide zodat de sapstroom voor de luizen giftig wordt. De schildjes schermen de luis af tegen contactinsecticide.
2. Daarnaast heb je blijkbaar ook fruitvliegjes in de potgrond. Verpotten en zoveel mogelijk grond verwijderen lost al veel op. Neem zieke worteldelen weg. Verpot in een ziektevrij substraat (akadama?). Hou de bovenste laag wat droog. Kruidnagel en een paar lookteentjes bovenop het substraat verjagen fruitvliegjes. Ook het systemisch insecticide zal helpen als je dat wil gebruiken.
3. Kijk ook of er geen spint aanwezig is. Ook daarvoor zal een insecticide helpen.

Je plant wordt ernstig belaagd. Hopelijk kan ze de voorgestelde ingrepen doorstaan. Maar bij niets doen gaat ze er waarschijnlijk aan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SophieMerchouk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 8 jaren 7 maanden geleden #41835

  • SophieMerchouk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt allemaal!

Nu weet ik tenminste al waar ie last van heeft.

Ik zal 'm dan meteen terug buiten plaatsen. Had ook al gelezen dat 't niet goed is om een bonsai te verplaatsen, maar tegelijkertijd ook dat ze niet goed tegen kou kunnen. Dus wist ik niet wat nu het beste was.

Ik dacht al dat ik 'm misschien ook best eens zou verpotten, want de grond waarin hij staat ziet er ook niet zo gezond uit. Maar ik wist niet goed hoe ik daar precies aan moest beginnen, dus ben heel blij met de instructies, Ivan! :) Ik hoop dat ik er hem hiermee, plus het gebruik van een insecticide, door kan krijgen.

Nogmaals bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 7 jaren 11 maanden geleden #49797

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi ik las deze problemen,Zijn fruitvliegjes gevaarlijk,want op sommige kamerplanten zzijn ze aanwezig.Bij m,n bonsai zijn ze afwezig op twee boompjes na.Ik merkte wel nadat ik in het voorjaar bemeste met koe mest korrels de planten er last van kregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 7 jaren 11 maanden geleden #49799

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Fruitvliegen niet. Rouwmuggen wel. Als ze in de grond zitten zijn het waarschijnlijk rouwmiggen (Vliegen niet zo veel, maar lopen veel, en zijn kleiner/dunner dan fruitvliegen). De larven daarvan vreten aan jonge wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 7 jaren 10 maanden geleden #50953

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi l.b ,hoe krijg ik de grond ongedierte van die orde, vrij? Met chemie? Of anderwijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegjesplaag Chinese hulst 7 jaren 10 maanden geleden #50971

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
grond minder nat houden, zorgen dat de bovenkan altijd uitdroogt tussen gieten in, en ja, gif.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren