Onderwerp:

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43040

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Mijn Ficus Microcarpa heb ik de laatste weken al 2 keer met herhaling na 7 dagen (4 keer in totaal dus eigenlijk) besproeid tegen spint. Afgelopen zondag de laatste keer behandeld maar ik zag gisteren weer een klein beestje lopen bij de wortels toen ik het boompje had beneveld! :( Het boompje verliest nu ook erg veel bladeren: zeker 4 á 5 per dag.

De eerste 2 keer besproeid met Ecostyle Promonal-R, de laatste 2 keren met Pokon Bio Insectenspray (ook voor spint bedoeld). Kan ik nog iets anders proberen?

De eerste keren zag ik een klein (formaat fruitvlieg) groen beestje bij de wortels, gisteren was het een "grijzig" beestje van hetzelfde formaat dat op ongeveer dezelfde plek liep. Het gekke is dat ik het "spinrag", nog de beestjes ooit onder de bladeren zie.

Iets wat wel nog verbetering kan brengen: ik heb sinds vandaag een luchtbevochtiger (Medisana UHW) in het gebruik, omdat de vochtigheid vaker onder de 40% duikt de laatste week.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43041

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
weet je zeker dat het geen fruitvliegjes zijn en dat de hele boel een beetje te nat is :dry:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43042

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Nee zal eerder te droog zijn (geweest). Er vliegt ook niets :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43048

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RiaBronkhorst schreef : weet je zeker dat het geen fruitvliegjes zijn en dat de hele boel een beetje te nat is :dry:


Als de grond te nat is, en je ziet vliegachtige dingen verschijnen zijn dat rauwmuggen, en geen fruitvliegen (Helpt enorm dit te weten bij bestrijden).

Tsja.. Wat te doen bij ficus die blad verliest.. Iemand daie daar een treftzeker antwoord op heeft, kan miljonair worden :). Als het echt allemaal niet meer wil, zet ik de planten wel eens in de douche, en was alle bladeren goed af met lauw water. Vaak hept dit enorm, maar zeker niet trefzeker.
Afhankeljik van de geschiedenis..
Plant voldoende licht geven? Bemesten? minder laten uitdrogen? Meer laten uitdrogen, niet te veel aan frummelen, ..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43050

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Eens met leatherback!

Planten gaan niet ze snel dood en niet alle beestjes zijn schadelijk.

En waarom bestrijd je spint als je niet weet of het op je plant zit?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP wat kan ik hier nog aan doen! 8 jaren 4 maanden geleden #43064

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
@marcellucas: bestrijding omdat ik de eerste 2 keer wat van het bekende dunne "spinrag" aantrof en ik vervolgens bij het benevelen zag dat kleine beestjes zich uit de voeten leken te maken (wat spint volgens mij doet)

@leatherback ik zelf heb niks gezegd over vliegjes dat idee kwam van RiaBronkhorst. Ik zei alleen dat de "beestjes" (spint?) het ongeveer her FORMAAT van fruitvliegjes hadden. Verder zal de luchtvochtigheid wat tijd tot tijd aan de lage kant zijn geweest.

@learherback ik denk niet dat de Ficus te nat zal staan: het substraat voert heel goed water af. Te droog denk ik ook niet: dat check ik met een vochtmetertje en na gelang daarvan geef ik water. Verder staat er onder het schoteltje dat overtollig water opvangt, sinds hij naar binnen is gekomen nog een grotere schotel met water die de luchtvochtigheid om het boompje iets hoger moet maken dan in de rest van de woonkamer (weet alleen niet hoe ik het effect daarvan zou moeten meten).

De Ficus krijgt nu één keer per twee weken vloeibare voeding (Pokon Groene Planten) aan halve dosering.

Sinds gisteren heb ik een luchtbevochtiger in de woonkamer in gebruik waardoor het niet meer droger dan zo'n 45% is geweest.

@leatherback ik neem aan dat het boompje dan nog gewoon in de pot staat als je hem in onder de douche zet? Dat kan ik natuurlijk wel eens proberen, maar gek genoeg heb ik al die tijd geen beestjes (of spinrag) direct onder de bladeren aangetroffen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts