Onderwerp:

Wolluizen 7 jaren 8 maanden geleden #53407

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27
Beste mensen,

Mijn Pinus Mugo en strobus hebben last van Wolluizen. Erg vervelend. Nu kan ik van alles vinden over bestrijdingsmiddelen/gif, maar niks over gebruik van lieveheersbeest larven en sluipwespen. Zijn er hier mensen die liever natuurlijke vijanden inzetten dan meteen te spuiten? En zijn er mensen die ervaring hebben met lieveheersbeest larven/sluipwespen?

Groet Jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wolluizen 7 jaren 8 maanden geleden #53408

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja ik ben er wel voor, het grote probleem is dat de inheemse lieveheersbeestjes niet zo dol zijn op wolluizen, waarschijnlijk door hun "schild". Ik heb heel veel lieveheersbeestjes in de tuin, maar wolluizen durven deze wel eens te overleven. Er bestaat wel een australische soort die deze wel lusten (met een zwart schild) maar die schijnt het hier niet zo goed te doen.

Van sluipwespen zijn er enkele soorten maar nergens te koop gevonden... Leptomastix dactylopii, Anagyrus pseudococci, Leptomastidae abnormis, Pseudaphycus maculipennis en Hungariella peregrina (staat op wikipedia) Moest je die vinden laat het weten... En als je er vind: zoek ook even op (omdat je natuurvriend bent) of deze geen bedreiging vormen voor inheemse soorten insecten/dieren of serieuze ziekteoverdragers zijn...

Ik spuit wolluizen met bepaalde extracten van planten, dit helpt alleen bij regelmatig herhalen en in een vroeg stadium.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wolluizen 7 jaren 8 maanden geleden #53422

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27
Bedankt voor de info,

Vandaag heb ik zout met water gemengd en dit op me strobus gedaan. Half kopje zout met lauw water mengen. Met de kwast alle luis aangetipt. Hierna de hele boom afgesproeid.Morgen maar eens kijken hoe hij erbij staat.

Ook met me dochter (kleine vingertjes) zoveelmogelijk luizen verwijderd van de mugo. Kan ze erg goed. En ze is niet vies van plakvingers

Ben echt geen voorstander van gif. Ook niet als er eco op staat. Morgen laat ik wel even weten hoe het zout/water is bevallen.

Trap, Kun je me zeggen wat voorn mengsel je maakt?

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jurriemr. Reden: Spelfout en iets vergeten

Wolluizen 7 jaren 8 maanden geleden #53634

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:lol: Hoi J...
Ik heb een aantal hoogstam en laagstam fruitbomen, nu is er in een appelboom hetzelfde [wolluis]probleem gekomen.Op aanraden van een vriend [die tuinder is]zou de wolluis probleem opgelost kunnen worden, dmv inzet natuurlijke vijand.Hij gaf me een aantal zakjes met daarin"roofmijt".levende mijten in verschilende fase,s [larven en volgroeide mijten.Hoe het werkt is simpel, het zakje hang je in je bonsai, daaruit [via een loopgaatje], lopen de mijten in je boom of bonsai,binnen twee dagen is er een flinke kolonie ontstaan.De roofmijt gaat nu de luis,[ook meerdere ongedierte zuigt de mijt leeg,bv bladluis] uitroeien.En binnen vijf dagen, was mijn appelboom lius vrij.De roofmijt is niet schadelijk voor de boom,want immers de mijt leeft niet van boomsappen of blad. Ook graaft ie zich niet in.Wanneer de boom ongedierte vrij is, dan roeit de mijt zich zelf uit.Op internet zoek je op...biologishe bestrijding.Probeer mieren te voorkomen de luis te beschermen[mieren leven van de wol en bladluizen,en vijanden van de luis worden beschermd door mieren.Hang in april kleine bloempotten met daarin oorwormen.Zij zijn goed bestand tegen mieren.Oorwormen vreten vooral de eitjes en larven van de luis weg.
veel sukses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wolluizen 7 jaren 8 maanden geleden #53635

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
ps, ik zal je morgen het adres en site gegevens sturen , waar je met verschillende natuurlijke vijanden van ongedierte mee aan de slag kan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts