Onderwerp:

Zwarte puntjes 7 jaren 6 maanden geleden #55444

  • timplant
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Mijn Carmona heeft helaas sinds een maand allemaal zwarte puntjes gekregen op 70% van het blad en enkele blaadjes beginnen al af te vallen.

Nu lees ik op internet dat dit waarschijnlijk "black spot" is en er wordt aangeraden de plaatjes eraf te halen. Nu wil het zo zijn dat de boom anderhalve maand voor dit last had van wolluis (inmiddels volledig verdwenen) waardoor de boom al een flinke schok te verwerken heeft gehad en er nog steeds niet bovenop is, de boom is nog redelijk kaal.

Iemand enig idee wat ik het best kan doen? Laten zitten, toch er af plukken, een middeltje?

Bij voorbaat dank.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by timplant.

Zwarte puntjes 7 jaren 6 maanden geleden #55450

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Aan de hand van deze foto's is het heel moeilijk zo niet ondoenlijk om vast te stellen wat er met uw plant aan de hand is. Nu weet ik niet veel van Carmona's, wat ik er wel van weet is dat het niet bepaald de makkelijkste kamerplanten zijn want ze stellen nogal wat eisen aan hun verzorging en leefmilieu. Nu lees ik dat u eigenlijk van het ene in het andere probleem rolt waardoor ik het vermoeden krijg dat de plant het niet erg naar zijn zin heeft. Oorzaak van dit soort problemen bij dit soort kamerplanten is dan ook vaak een verkeerde standplaats of onjuiste verzorging. Ook komt het nogal eens voor dat deze planten al niet geheel gezond en in een totaal verkeerd substraat worden afgeleverd. Eerste prioriteit is dan ook dat u de plant een juiste standplaats en substraat geeft, zonder dat gaat het echt niet lukken en zal uw plant langzaam maar zeker wegkwijnen . Op het internet is heel veel informatie te vinden over Carmona 's, kijk dan ook eens op kamerplanten fora wat het in feite is. Op bonsai.forum2go.nl/bonsai-of-mallsai-t441.html staan wat leerzame artikeltjes die u waarschijnlijk wat verder op weg kunnen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte puntjes 7 jaren 6 maanden geleden #55461

  • timplant
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Het zijn inderdaad geen makkelijke boompjes, ik heb er twee en het onderhouden ervan is een hele kunst maar dat maakt het juist zo leuk.

Persoonlijk denk ik dat de omgeving goed genoeg is, hij krijgt voldoende zonlicht +/- 1,5 meter van het raam (zuiden), de luchtvogtigheid, temperatuur en luchtkwaliteit worden d.m.v. domotica stabiel gehouden en bij gebrek aan licht in deze wintermaanden krijgt de boom vrijwel de hele dag door behoorlijk wat licht van lampen in verschillende kleuren van warm tot daglicht wit omdat de kamer extra goed verlicht dient te worden voor mijn beroep. Of dit licht daadwerkelijk nut heeft weet ik niet.

De grond is een mix van 50% akadama, 25% potgrond / turf en 25% split / bims. In de grond zit een sensor verwerkt die waterniveaus meet en in een grafiekje zet zodat ik deze naast gezond verstand kan gebruiken om optimaal (regen)water te geven. Bij het verpotten anderhalve maand geleden heb ik de wortels bijgewerkt, niet te veel, en in een grotere pot gezet. (Niet de optimale periode maar het betrof een net gekochte boom in slechte grond)

Persoonlijk denk ik dat de wolluis direct vanuit het tuincentrum is meegekomen. Wat betreft de zwarte stipjes, bij thuiskomst zag ik onderin de boom bij een kleine vertakking al wat stipjes zitten maar heb toen niets gedaan. Wellicht dat deze door het bemisten van de boom verder zijn verspreid?

Leuk artikel trouwens, die staat tussen de bookmarks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren