Onderwerp:

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56363

  • Bliesje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb sinds een paar weken mijn eerste Bosai boompje gekocht. Het gaat hier om een Ficus die in een gewone winkel gekocht is dus waarschijnlijk een goedkope plant (was ook niet heel duur). Maar dat betekend niet dat ik er minder om geef! Nu heeft ze helaas sinds kort bruine vlekjes op de bladeren (zie afbeelding).
Weten jullie waar dit door komt en wat ik eraan moet doen?

En dan nog een vraag. Wanneer ik haar water geef. Is de volgende dag de grond alweer helemaal droog. Het kan zijn dat het bij ons in huis droog is. Maar is het normaal dat ik bijna elke dag water moet geven? Ook in deze tijd van het jaar?

Dank jullie wel voor de hulp!

Groetjes

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56364

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Dit is volgens mij geen ficus, maar een liguster, verbeter mij als het niet klopt! Hier op de site vind je verschillende boomsoorten met wat basis uitleg bij, misschien best dit eens doornemen.

Ze staan over het algemeen niet graag binnen en als ze binnen staan best zo veel mogelijk in het licht en niet boven de verwarming.

Waarschijnlijk staat de plant ook in een slecht substraat waardoor het moeilijk water kan opnemen, of juist te vochtig blijft staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56365

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het is inderdaad een liguster. Daar bestaan veel verschillende soorten in. Dit lijkt een ssubtropische te zijn, welke geschikt is om in de winter binnen te houden, en buiten bescherming tegen de vorst ndig heeft. (De europese liguster heeft glimmender blad).

Het is heel normaal dat bonsai dagelijks water krijgen. Als je een plant binnen hebt staan, heeft de plant het moeilijk om gezond te blijven. Het is heel droog in de meeste huizen.

Ik kan niets zeggen over het substraat ed. want dat kan ik niet zien.

De plant zier er niet ongezond uit. Dit soort plekjes... Geen idee waar ze vandaan komen. Als de plant verder gezond is zou ik me voorlopig even geen zorgen maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56369

  • Bliesje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank jullie voor het antwoord. De man in de winkrl zei dat het een ficus was, maar toen ik vroeg wat voor een kon hij het me niet vertellen dus kan best zijn dat het dan een liguster is.
Ik heb onder nog een foto toegevoegd van de hele plant en dan een witter rand bij de stam. Die witte rand is enorm verbeterd sinds ik de plant heb.

Hat kan ook zo zijn dat de grond niet goed is. Ik heb ook al speciale bonsai potgrond gekocht maar ik dacht dat hrt niet handig is om nu nog om te potten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56371

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dat de grond snel uitdroogt is beter dan dat hij lang nat blijft. Je moet alleen wel zeker weten dat als je water geeft, de grond ook door en door nat is. Dat is anders als kamerplanten water geven. Een bonsai heeft veel water nodig, maar moet tussen de gietbeurten wel (licht) uitdrogen. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bruine vlekken op bladeren 7 jaren 4 maanden geleden #56383

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Witte rand is kalkaanslag, zo te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts