Onderwerp:

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60391

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Trap schreef :

Tom Haest schreef :

marcellucas schreef : Levermos groeit ook op goed drainerend substraat hoor. ...


Ook op akadama en andere korrelsubstraten?
Het is toch door dat de aarde te lang nat blijft?

Ik heb natuurlijk niet de jaren ervaring.
Maar heb het eigenlijk enkel bij dingen die in aarde staan.


Ik heb het al voor gehad in akadama. Zolang er maar een klein beetje blijft zitten en nat/vochtig genoeg blijft komt het steeds terug, ongeacht het substraat. Meestal is er wel meer mos (in het algemeen) te zien op minder drainerende en/of zure substraten.


Ah, oke. Bij deze weet ik dat nu ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60400

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Door te denken dat bepaalde substraten niet te lang te nat zouden kunnen zijn omdat je dat ergens gehoord of gelezen hebt hoeft nog niet te betekenen dat het ook echt waar is. Zo is dus ook de gedachte dat wanneer je maar geen potgrond in je substraten verwerkt je geen last van levermos zal hebben een van de vele misvattingen die de bonsaiwereld rijk is. Doordat steeds maar weer die misvattingen gedeeld worden zonder dat er daarbij ook uit eigen ervaring geput wordt zullen ze blijven rondgaan en worden het niet zelden broodje aap verhalen. Daarom predik ik ook altijd, deel pas iet als je ook uit eigen ervaring kan spreken dan verspreid je in ieder geval geen onzin. Geloof me het zijn niet de substraten en de grondmengsels die voor problemen zorgen maar de omstandigheden en de manier waarop wij er mee omgaan, dat op de juiste manier weten te interpreteren is zo ongeveer het aller moeilijkste aan het houden van planten en bomen in potten en schalen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60406

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

JanDijk schreef : Door te denken dat bepaalde substraten niet te lang te nat zouden kunnen zijn omdat je dat ergens gehoord of gelezen hebt hoeft nog niet te betekenen dat het ook echt waar is. Zo is dus ook de gedachte dat wanneer je maar geen potgrond in je substraten verwerkt je geen last van levermos zal hebben een van de vele misvattingen die de bonsaiwereld rijk is. Doordat steeds maar weer die misvattingen gedeeld worden zonder dat er daarbij ook uit eigen ervaring geput wordt zullen ze blijven rondgaan en worden het niet zelden broodje aap verhalen. Daarom predik ik ook altijd, deel pas iet als je ook uit eigen ervaring kan spreken dan verspreid je in ieder geval geen onzin. Geloof me het zijn niet de substraten en de grondmengsels die voor problemen zorgen maar de omstandigheden en de manier waarop wij er mee omgaan, dat op de juiste manier weten te interpreteren is zo ongeveer het aller moeilijkste aan het houden van planten en bomen in potten en schalen.


Tja, 2 personen kunnen 2 verschillende ervaringen hebben.
Ik denk dat het net door luidop mee te denken een foute gedachte kan bijgestuurd worden.
Als ik zeg wat ik denk en een ervaren iemand zegt tegen mij, het is niet zo, maar zo, heb ik iets bijgeleerd.

En gelezen of gehoord is ook iemand zijn ervaring, toch?
Als ik een artikel lees van graham potter, walter paul en noem maar op, mogen we dat toch wel voor waarheid aannemen? Of niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60411

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

Tom Haest schreef : Tja, 2 personen kunnen 2 verschillende ervaringen hebben.
Ik denk dat het net door luidop mee te denken een foute gedachte kan bijgestuurd worden.
Als ik zeg wat ik denk en een ervaren iemand zegt tegen mij, het is niet zo, maar zo, heb ik iets bijgeleerd.

En gelezen of gehoord is ook iemand zijn ervaring, toch?
Als ik een artikel lees van graham potter, walter paul en noem maar op, mogen we dat toch wel voor waarheid aannemen? Of niet?


Helemaal met je eens Tom.

Daarnaast, het forum is hier overigens ook zo bekend met elkaar dat men weet dat wanneer ik als groentje iets zeg dat men dat met een korrel zout neemt terwijl wanneer bijvoorbeeld Leatherback iets zegt, je dat 95% voor waarheid aan kan nemen. Zo werkt het overigens op elk forum.

Klakkeloos geloven wat een ander zegt is nooit verstandig, het is verstandig om altijd te proberen een advies te projecteren op je eigen situatie, want die is altijd anders. Juist door te bedenken waar die verschillen tussen de poster en jou zitten, daar leer je van. Wanneer iemand bijvoorbeeld een advies geeft over subtraten, zoek ik altijd even een paar recente posts van diegene erbij waar ik zie of hij binnen/buiten Bonsai heeft, welke verzorging die vragen etc etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60419

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
De kwaliteit van de bomen van degene die de info verstrekt draagt wat mij betreft toch ook bij aan de geloofwaardigheid. Niet simpelweg de hoeveelheid posts die iemand op het forum plaatst. En ook de meest gevorderden lerensteeds bij, waardoor ze af en toe hun mening en info bij moeten stellen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BomexX, DickVanDreven, WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60421

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

marcellucas schreef : De kwaliteit van de bomen van degene die de info verstrekt draagt wat mij betreft toch ook bij aan de geloofwaardigheid. Niet simpelweg de hoeveelheid posts die iemand op het forum plaatst. En ook de meest gevorderden lerensteeds bij, waardoor ze af en toe hun mening en info bij moeten stellen.

Zo is t, marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60422

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : De kwaliteit van de bomen van degene die de info verstrekt draagt wat mij betreft toch ook bij aan de geloofwaardigheid. Niet simpelweg de hoeveelheid posts die iemand op het forum plaatst. En ook de meest gevorderden lerensteeds bij, waardoor ze af en toe hun mening en info bij moeten stellen.


Dat zeg je heel wat treffender dan ik deed en nog met minder woorden ook ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60423

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Ergens gehoord of gelezen is natuurlijk alleen maar een zuivere ervaring als het uit de eerste hand en non-commercieel gegeven is. Vergeet daar bij niet dat die ervaringen maar al te vaak uit een heel ander gebied dan de jouwe komen. Maar al te vaak zijn die ervaringen dan weer overgeschreven door al te enthousiaste beginners die nog maar zo kort bezig zijn dat ze simpelweg die ervaring nog niet kunnen hebben, en daar huist een heel groot gevaar. De omstandigheden in bijv. zuid Duitsland of Schotland zijn echt toch wel anders dan hier, zelfs de verschillen in het westen en oosten van Nederland zijn een wereld van verschil. Wat ik dus wil zeggen is let altijd heel goed op waar en van wie die ervaringen komen en hou altijd terdege rekening met de omstandigheden die voor jou van toepassing zijn.
Van de bomen die mensen laten zien is echt altijd hun kennis af te lezen. Maar al te vaak lopen mensen te pronken met duur aangeschafte bomen die door ook nog eens door derder gevormd en onderhouden worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60424

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Daarom ook dat ik het er altijd bij vermeld dat ik het gelezen of gehoord heb.
Dan kunnen ervaren mensen bijsturen zoals in dit topic gebeurd is. Maar ik probeer tenminste te helpen waar ik denk te kunnen


Als ik moet wachten tot ik enkele jaren ervaring heb om iets te posten heb ik niets te zoeken op het forum.

Gehoord komt meestal van mensen uit de vereniging dat ik ga. Ik geloof dan ook wel de meeste mensen. Ze zullen me daar niets wijsmaken waardoor mijn bomen er slechter op worden. Of ik heb totaal geen mensenkennis, kan ook.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MartijnBosgraaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Levermos, wat nu 7 jaren 2 maanden geleden #60428

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom Haest schreef : Daarom ook dat ik het er altijd bij vermeld dat ik het gelezen of gehoord heb.
Dan kunnen ervaren mensen bijsturen zoals in dit topic gebeurd is. Maar ik probeer tenminste te helpen waar ik denk te kunnen


Als ik moet wachten tot ik enkele jaren ervaring heb om iets te posten heb ik niets te zoeken op het forum.

Gehoord komt meestal van mensen uit de vereniging dat ik ga. Ik geloof dan ook wel de meeste mensen. Ze zullen me daar niets wijsmaken waardoor mijn bomen er slechter op worden. Of ik heb totaal geen mensenkennis, kan ook.


Uiteindelijk kun je alleen zelf beslissen wie je gelooft:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren