Onderwerp:

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67004

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Gebruik gewoon de reguliere middelen die er op het moment te gebruiken zijn. Wat haagbeuk betreft Leatherback, dan gaat het meestal over wolluis. Niet echt iets om bang van te worden, de oude middeltjes zijn om met koud water te bestrijden, werkt, maar niet op 123. Het laatst merkte ik op een boom van mij, een berk, eigenlijk klaar voor naar Polen te vertrekken voor een tentoonstelling, dat de nieuwe groei aangetast was door luis, een berk is daar erg gevoelig voor. Enkele weken ervoor had ik hem behandelt maar dat is duidelijk geen garantie, nochtans staat er in de beschrijving dat je er voor weken van gevrijwaard bent. Tja, die prietpraatjes geloven we allang niet meer. Ik heb multisect gebruikt en het werkt, het laat alleen wel redelijk lang een residu achter... wat geen probleem hoeft te zijn tenzij uw boom op reis moet. :D
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67005

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

pvdb_bonsai schreef : Wat haagbeuk betreft Leatherback, dan gaat het meestal over wolluis.

Bij haagbeuk (carpinus) heb ik absoluut geen last van luizen. Welke vorm dan ook. De wolluis krijg ik elkjaar klokslag op het moment dat de beuken (fagus) bij de buren in blad zitten.

Bij bijna alle middeltjes moet je een week of zo na de eerste behandeling, herhalen. Dit omdat de meeste zakken niet op eitjes effect hebben. Alleen systemisch gif werkt tegen de eitjes. Maar zoals je aangeeft pvdb, dat is meestal een stuk minder dan de fabrikant je wil doen geloven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67006

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Ja, het is beukenhaag. Ik heb hier enkele meters rode staan, deze zitten altijd vol wolluis.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67012

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Winterbehandeling werkt goed is mijn ervaring. Met olie of zwavelkalk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67013

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268

marcellucas schreef : Winterbehandeling werkt goed is mijn ervaring. Met olie of zwavelkalk


Idd marcel, alles begint in de winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67016

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jellevanlooy schreef :

marcellucas schreef : Winterbehandeling werkt goed is mijn ervaring. Met olie of zwavelkalk


Idd marcel, alles begint in de winter.

Ik heb mijn planten dit jaar als test een winterbehandeling gegeven. En nog nooit zovee luizen gehad. Maar ik denk dat ze uit de tuin zijn overgewaaid. Mijn grote esdoorns en appels zitten vol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67017

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef : Bladluizen hebben helpers. Mieren. Die verplaatsen de luizen. En ja, ik vermoed dat ze dat idd doen naar bomen die wat hebben.


Mieren die bladluizen verplaatsen?? Dat is echt helemaal nieuw voor mij.
Heb nog nooit meegemaakt of gezien dat mieren bladluizen op hun rug van plant a naar plant b transporteren.
Heb momenteel af en toe in mijn kas één of meerdere planten staan die aangestast zijn door een aantal bladluizen maar in de verste verte is geen mier te ontdekken die als transporteur fungeert.
Heb trouwens in mijn kas nog nooit een enkele mier kunnen ontdekken, wel bladluizen. Rara, hoe zouden die daar dan terechtkomen!
In mijn tuin zie ik momenteel ook nog geen mieren, ze zijn er simpelweg nog niet!
Wel is het zo dat mieren een bladluizenkolonie beschermen tegen indringers omdat de mier dol is op de zoete substantie die bladluizen afscheiden. Maar bladluizen verplaatsen....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67018

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : Ik heb mijn planten dit jaar als test een winterbehandeling gegeven. En nog nooit zovee luizen gehad. Maar ik denk dat ze uit de tuin zijn overgewaaid. Mijn grote esdoorns en appels zitten vol.


heb je ze behandeld met bladluizensnoep? :silly:

hier is het ook het ene jaar bij het andere met die rotbeesten, het enigste wat voor mij helpt is constant controleren en er vroeg bij zijn (winterbehandeling geen ervaring mee). Een beetje het: 2 = 4 bladluizen, 4 = 8 bladluizen, 8 = 16 bladluizen-principe :lol: eventjes binair tellen :dry: het zal wel niet binair oplopen, maar je verstaat het wel.

Moet wel zeggen sinds het jaar dat ik veel lieveheersbeestjeslarven uitgezet heb, heb ik weinig bladluizen. Lieveheersbeestjes overal! Enkel die grote zwarte heb ik regelmatig last van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67020

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Hank schreef :

leatherback schreef : Bladluizen hebben helpers. Mieren. Die verplaatsen de luizen. En ja, ik vermoed dat ze dat idd doen naar bomen die wat hebben.


Mieren die bladluizen verplaatsen?? Dat is echt helemaal nieuw voor mij.
Heb nog nooit meegemaakt of gezien dat mieren bladluizen op hun rug van plant a naar plant b transporteren.
Heb momenteel af en toe in mijn kas één of meerdere planten staan die aangestast zijn door een aantal bladluizen maar in de verste verte is geen mier te ontdekken die als transporteur fungeert.
Heb trouwens in mijn kas nog nooit een enkele mier kunnen ontdekken, wel bladluizen. Rara, hoe zouden die daar dan terechtkomen!
In mijn tuin zie ik momenteel ook nog geen mieren, ze zijn er simpelweg nog niet!
Wel is het zo dat mieren een bladluizenkolonie beschermen tegen indringers omdat de mier dol is op de zoete substantie die bladluizen afscheiden. Maar bladluizen verplaatsen....?


Wel dus:



wat nog niet wil zeggen dat er per se mieren zijn als er ook luizen zijn. Sommige luizen kunnen vliegen en op die manier naar andere planten kunnen gaan. De mieren bijten zelfs de vleugels van de luizen af om te voorkomen dat ze er vandoor gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Bladluizen 6 jaren 10 maanden geleden #67027

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dankj e Marcel. Ik had anders deze pagina gehad: scribol.com/environment/animals-environm...-biological-balance/

Volgens mij kunnen alle bladluizen vliegen. Echter, verschillende ontwikkelingsstadia = verschillende morphologie. Alleen de luizen in het laatste stadium hebben vleugelss en kunnen vliegen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts