Onderwerp:

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67030

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

marcellucas schreef : Winterbehandeling werkt goed is mijn ervaring. Met olie of zwavelkalk


Dat heb ik maar tegen het einde van de winter leren kennen en durfde het niet meer toepassen, staat wel genoteerd voor volgende winter toe te passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67035

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom Haest schreef :

marcellucas schreef : Winterbehandeling werkt goed is mijn ervaring. Met olie of zwavelkalk


Dat heb ik maar tegen het einde van de winter leren kennen en durfde het niet meer toepassen, staat wel genoteerd voor volgende winter toe te passen.


Goed plan!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67036

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Ik had op mijn Acer dit jaar weer luizen. Altijd gered met zak en tabaksrook maar dit jaar heb ik een 5 tal lieveheersbeestjes op m'n Acer weten te krijgen. Uiteindelijk minimaal 3 beestjes gebleven en inmiddels zijn alle luizen weer verdwenen. Dit heeft een tweetal weken geduurd.

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67038

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Bij mij zijn het ook meestal de acers, maar niet allemaal. Ook eik en haagbeuk hebben er last van.
Ik zal toch ook eens kijken voor de lieveheersbeestjes.
Lijkt me de beste oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67049

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Hank schreef :

leatherback schreef : Bladluizen hebben helpers. Mieren. Die verplaatsen de luizen. En ja, ik vermoed dat ze dat idd doen naar bomen die wat hebben.


Mieren die bladluizen verplaatsen?? Dat is echt helemaal nieuw voor mij.
Heb nog nooit meegemaakt of gezien dat mieren bladluizen op hun rug van plant a naar plant b transporteren.
Heb momenteel af en toe in mijn kas één of meerdere planten staan die aangestast zijn door een aantal bladluizen maar in de verste verte is geen mier te ontdekken die als transporteur fungeert.
Heb trouwens in mijn kas nog nooit een enkele mier kunnen ontdekken, wel bladluizen. Rara, hoe zouden die daar dan terechtkomen!
In mijn tuin zie ik momenteel ook nog geen mieren, ze zijn er simpelweg nog niet!
Wel is het zo dat mieren een bladluizenkolonie beschermen tegen indringers omdat de mier dol is op de zoete substantie die bladluizen afscheiden. Maar bladluizen verplaatsen....?


Hier zijn ze wel al. Net enkele gespot in de tuin. :blink: :cheer: :lol:


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67061

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Hey tom, mijn manier van werken zit zo,

In de winter reinig ik mijn bomen met treecleaner. Hierdoor gaat een groot deel van de eitjes dood.
Daarna krijgen ze een behandeling met winterolie. Waardoor alles wat nog leeft verstikt.
Zodra het dan in het voorjaar voor het eerst een keer warmer is spuit ik preventief,
zodat de eitjes die overleefde bij de eerste warmte als ze uitkomen direct aangepakt zijn.

De beestjes kunnen ook beter tegen de middeltjes die we spuiten... door de treecleaner en de olie zijn
ze grotendeels dood en die overleefde zijn verzwakt zodat het middeltje goed zijn werk doet.

In de zomer als we dan echt de eerste 25-30 graden krijgen spuit ik nog is preventief omdat ze dan meestal
ook massaal uitkomen. Ik heb nooit geen last van beestjes op deze manier. Toch niet dat ik ze zie of verzwakking opmerk.

Er zullen er zeker zijn die deze manier niet ok vinden ivm preventief spuiten...
Voor mij telt de gezondheid van de boom, en vaak als je de verzwakking ziet op je boom
ben je al een stap telaat. Aan de andere kant spuit ik dus maar 2 keer, terwijl als je boom al aangetast is
moet je ook herhalen met het spuiten. Zit je ook aan 2 keer en je boom heeft er last van gehad....
En misschien heb je meer dan 1 keer per jaar last van welk soort beestjes ook dus zit je snel aan meer beurten.

Dus ik persoonlijk ben voor preventief spuiten omdat ik ook 2 keer spuit en mijn bomen hebben geen last
van de beestjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67068

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Jellevanlooy schreef : Hey tom, mijn manier van werken zit zo,

In de winter reinig ik mijn bomen met treecleaner. Hierdoor gaat een groot deel van de eitjes dood.
Daarna krijgen ze een behandeling met winterolie. Waardoor alles wat nog leeft verstikt.
Zodra het dan in het voorjaar voor het eerst een keer warmer is spuit ik preventief,
zodat de eitjes die overleefde bij de eerste warmte als ze uitkomen direct aangepakt zijn.

De beestjes kunnen ook beter tegen de middeltjes die we spuiten... door de treecleaner en de olie zijn
ze grotendeels dood en die overleefde zijn verzwakt zodat het middeltje goed zijn werk doet.

In de zomer als we dan echt de eerste 25-30 graden krijgen spuit ik nog is preventief omdat ze dan meestal
ook massaal uitkomen. Ik heb nooit geen last van beestjes op deze manier. Toch niet dat ik ze zie of verzwakking opmerk.

Er zullen er zeker zijn die deze manier niet ok vinden ivm preventief spuiten...
Voor mij telt de gezondheid van de boom, en vaak als je de verzwakking ziet op je boom
ben je al een stap telaat. Aan de andere kant spuit ik dus maar 2 keer, terwijl als je boom al aangetast is
moet je ook herhalen met het spuiten. Zit je ook aan 2 keer en je boom heeft er last van gehad....
En misschien heb je meer dan 1 keer per jaar last van welk soort beestjes ook dus zit je snel aan meer beurten.

Dus ik persoonlijk ben voor preventief spuiten omdat ik ook 2 keer spuit en mijn bomen hebben geen last
van de beestjes.


Spuit je dan op alle bomen? Dennen, jeneverbessen,...
Of enkel loofbomen.
Als je het zo bekijkt, ik heb zeker als 2 keer gespoten dit jaar en het is pas begonnen.
Nu zal ik het verder moeten ondergaan, maar voor volgend jaar na de winterbehandeling neem ik het zeker in overweging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67069

  • PeterReus
  • PeterReus's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 10

Tom Haest schreef :

Jellevanlooy schreef : Hey tom, mijn manier van werken zit zo,

In de winter reinig ik mijn bomen met treecleaner. Hierdoor gaat een groot deel van de eitjes dood.
Daarna krijgen ze een behandeling met winterolie. Waardoor alles wat nog leeft verstikt.
Zodra het dan in het voorjaar voor het eerst een keer warmer is spuit ik preventief,
zodat de eitjes die overleefde bij de eerste warmte als ze uitkomen direct aangepakt zijn.

De beestjes kunnen ook beter tegen de middeltjes die we spuiten... door de treecleaner en de olie zijn
ze grotendeels dood en die overleefde zijn verzwakt zodat het middeltje goed zijn werk doet.

In de zomer als we dan echt de eerste 25-30 graden krijgen spuit ik nog is preventief omdat ze dan meestal
ook massaal uitkomen. Ik heb nooit geen last van beestjes op deze manier. Toch niet dat ik ze zie of verzwakking opmerk.

Er zullen er zeker zijn die deze manier niet ok vinden ivm preventief spuiten...
Voor mij telt de gezondheid van de boom, en vaak als je de verzwakking ziet op je boom
ben je al een stap telaat. Aan de andere kant spuit ik dus maar 2 keer, terwijl als je boom al aangetast is
moet je ook herhalen met het spuiten. Zit je ook aan 2 keer en je boom heeft er last van gehad....
En misschien heb je meer dan 1 keer per jaar last van welk soort beestjes ook dus zit je snel aan meer beurten.

Dus ik persoonlijk ben voor preventief spuiten omdat ik ook 2 keer spuit en mijn bomen hebben geen last
van de beestjes.


Spuit je dan op alle bomen? Dennen, jeneverbessen,...
Of enkel loofbomen.
Als je het zo bekijkt, ik heb zeker als 2 keer gespoten dit jaar en het is pas begonnen.
Nu zal ik het verder moeten ondergaan, maar voor volgend jaar na de winterbehandeling neem ik het zeker in overweging.


Zelfde vraag
Alleen loofbomen?
Of kun je alle bomen behandelen met WinterOlie.

Thanks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen 6 jaren 11 maanden geleden #67076

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

PeterReus schreef : Zelfde vraag
Alleen loofbomen?
Of kun je alle bomen behandelen met WinterOlie.

Thanks.


Mijn vraag was bedoeld als preventief op alle bomen tegen luizen.
Maar voor de winterbehandeling ook een goeie vraag.
Dan weten we dat ook al.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts