Onderwerp:

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72791

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bahhh een van mijn planten heeft last van rouwmuggen :(
Is er op de pot droger houden en Aaltjes bestellen en gieten nog iets wat ik kan doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72800

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Rouwmug legt graag eitjes op de vochtigste plaats. Het kan praktisch gezien verstandig zijn om de pot in muggengaas te wikkelen, of op zijn minst de watergaten.

De muggen zijn redelijk resistent tegen de meeste middeltjes. De larven leven van nature van schimmels, dus dat kan 2 dingen betekenen:
1. Ze eten van de schimmels in de bodem en de plant blijft redelijk onaangetast. Er zal wel gesnoept worden van zwakke wortels.
2. Er is iets aan het rotten in de pot, wat betekent dat je boompjes te lang nat staan.

Vaak is rouwmug een voorbode, een indicatie dat er iets structureel te nat is.
Hierbij moet ik wel vemelden: soms zitten ze er gewoon, en ontstaat er geen schade. Dat is van buitenaf echter niet te zien.

Om welke boomsoort gaat het? De meeste steenvruchten hebben er weinig problemen van. Ceders worden tot in de stam kaalgevreten als de larven de kans krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72801

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het gaat om een jeneverbes degene die door omstandigheden even iets te lang binnenshuis heeft gestaan inmiddels staat hij weer buiten en zie ik geen vliegjes meer....
Voor zover ik begrepen heb eten de larven organische dingen en wortels en zijn de larven te bestrijden met Aaltjes (nemathoden)
Te nat weet ik niet zou kunnen een deel van de kluit is nog zand/kleiachtig opgepot in een pot aangevuld met fb superdensa en split ik ga voor de zekerheid nog wel even de Aaltjes bestellen heb er nog nooit last van gehad misschien heeft het ook te maken met dat de plant binnen heeft gestaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72813

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Binnen is het probleem inderdaad sneller aanwezig; er zijn geen natuurlijke vijanden en het klimaat binnen is geweldig voor ze.
Ik kom ze zelf constant tegen in mijn micro klimaatjes.
Aaltjes zijn een oke oplossing voor binnen. Omdat daar de omstandigheden stabiel zijn. Buiten het huis bestrijden met aaltjes kan minder effectief zijn. Ook de aaltjes kunnen immers ten prooi vallen aan natuurlijke roofdieren zoals duizenpoten. Of waren het honderdpoten? Hoe dan ook, buiten lost het probleem zichzelf vaak op.
Probeer de bodem als het kan toch iets droog te houden, dat zou in alle gevallen bevorderlijk zijn.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72816

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
Een aftreksel van kaneel is het enige dat bij mij heeft geholpen!! na twee maal aaltjes te hebben gebruikt zonder resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72818

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Kennis Daniel schreef : Een aftreksel van kaneel is het enige dat bij mij heeft geholpen!! na twee maal aaltjes te hebben gebruikt zonder resultaat.


Kun je uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Hoeveel kaneel etc wil het best proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rouwmug 6 jaren 1 maand geleden #72819

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
Twee soeplepels kaneelpoeder overgieten met 1 liter kokend water, geregeld goed roeren met een garde, als het koud is, voorzichtig afgieten zodanig dat de drek vanonder blijft, die mag je weggooien, met het aftreksel twee maal per week gieten, na veertien dagen herhalen, u substraat kleurt wel bruin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren