Onderwerp:

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74231

  • Gazelle
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo

Ik heb sinds kort mijn eerste bonsai, een Chinese iep. Ik ben een student en mijn boom staat op mijn kot. In het weekend ga ik naar huis en ik geef mijn boom steeds water voor ik vertrek. Als ik maandag terug aankom op kot, is de grond van mijn bonsai altijd vrij uitgedroogd. Daar kwam echter deze week verandering in. De grond was nog steeds zeer vochtig en ik merkte een klein wit laagje op de onderkant van de stam en op de potgrond. (zie foto) Meteen dacht ik aan schimmel! Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de "besmette" potgrond te verwijderen. Is het wel degelijk schimmel? Wat kan ik eraan doen? Zijn de wortels aangetast? Herstelt mijn boom hiervan? Alvast heel erg bedankt!

Een bezorgde beginnende bonsailiefhebber

PS: een niet onbelangrijk detail: ik had vrijdag voor ik vertrok erg veel water gegeven omdat ik hem pas had gesnoeid. Ik vrees dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74232

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het is kalk. Geen schimmel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74239

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
(PS: een niet onbelangrijk detail: ik had vrijdag voor ik vertrok erg veel water gegeven omdat ik hem pas had gesnoeid. Ik vrees dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.)
Als je een boom snoeit is er plots veel minder verdamping zodat jde grond vochtig is gebleven. Je had dus minder water kunnen geven ipv meer.
De chinese iep is een buitenboom die binnen zeer moeilijk tot niet zal gedijen= +.
Kan je hem buiten plaatsen op een terras of vensterbank? Let dan op dat hij er niet afwaait.
Een boom op kot houden als je in het WE weg bent is zeer moeilijk doenbaar, zeker als het warmer wordt.
www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/chinese-iep-ulmus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74243

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Die hoeveelheid dode bladeren op de bodem voorspelt ook niet veel goeds...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74247

  • Gazelle
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt iedereen!
Het leidingswater dat ik geef is inderdaad zeer kalkrijk dus dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Kan dit kwaad?
Wat de bonsai op kot betreft, hij staat op de vensterbank (niet boven de chauffage) en krijgt dus elke dag veel licht. Dit doet de boom duidelijk deugd. Voor de paasvakantie was er dan ook een dik groen gezond bladerdek gegroeid. Ik besef dat het misschien niet helemaal optimaal is, maar de boom is over het algemeen vrij gezond. Al verliest hij nu en dan wel eens een blad...
Het grootste deel van de dode bladeren op de grond zijn al vrij oud en komen van het transport en aanpassing thuis/kot zoals bijvoorbeeld in de paasvakantie of de lesvrije week.
Hebben jullie toevallig nog tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74249

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ja, haal de dode blaadjes weg. Daar kunnen beestjes inkruipen.
De belangrijkste is buiten zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op Chinese iep? 5 jaren 10 maanden geleden #74343

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik zou kijken of je aan regenwater kunt komen, ik denk dat de kalkrijke leidingwater uiteindelijk de boom de das om gaat doen. Ook buiten plaatsen zal de boom zeer veel goed doen.

Bijkomend moet je je realiseren dat een buiten boom zijn rust nodig heeft gedurende het jaar, dit doet de boom van nature gedurende de herfst/winter. Je zou de boom in een onverwarmde schuur kunnen zetten in de herfst/winter.

Verder vind ik het toch verontrustend dat je boom nu blad verliest, we zitten aan het begin van het groei seizoen en dit niet de tijd om blad te verliezen, ik zie op je foto ook groene bladeren in de pot liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren