Onderwerp:

Re: Taxuskever larven 12 jaren 4 weken geleden #7571

  • chr1stof
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 6

leatherback schreef : spiritus is een schoonmaak alcohol, meestal met wat blauwige kleur.


thanks :-) en mag er ook dreft ofzo bij ?

of alleen oude groene zeep ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 4 weken geleden #7572

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Scheut spiritus, theelepel zachte zeep (Ook bv dreft afwasmiddel werkt, het gaat om zeep) en een mok lauw water daarmee met luizen getroffen plantedelen besproeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: chr1stof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 4 weken geleden #7577

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
:blush:

Ik ben nu heel erg lief voor mijn bomen.... Eh.... echt waar... :whistle:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, dea, mighty mouse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7588

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5

Hank schreef : Vandaag e.e.a. verpot en in de potkluit van 1 van mijn geraniums toch weer een aantal larven van de taxus/lapsnuitkever ontdekt. :ohmy:
Zeven stuks in een klein potkluitje!


die zien er niet echt feestelijk uit..
je kon iig weer een middagje vissen..

zijn er aanwijzingen(zonder de boom uit de pot te lichten) te vinden dat deze beestjes door je potje heen woelen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7590

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Water met groene zeep en spiritus is zo'n grootmoeders recept dat, helaas net als de meeste grootmoeders recepten niet of nauwelijks echt werkt. Het middel is redelijk effectief als het gaat om verjagen/doden van luizen. Een deel van de luizen zal het loodje leggen, een aantal zal gaan verkassen, maar er zal ook een groot deel slechts verdoofd raken en een paar dagen later, wanneer het middel allang is weggespoeld gewoon weer vrolijk verder zuigen aan je bladeren. Daarnaast zijn deze levende luizen ook maar een klein deel van het probleem. Luizen staan er namelijk om bekend dat ze zich ontzettend snel voort kunnen planten en leggen soms wel tot honderd eitjes per dag. Dezen eitjes blijven onaangetast door het middel en binnen een paar dagen is de luizen kolonie weer geheel op niveau. Voor een echt goed bestrijding kun je daarom beter een echt anti-luis product gebruiken dat bijvoorbeeld pyrethrum bevat. Dit kun je in bijna elk tuincentrum verkrijgen. Met 1 potje kun je een aantal jaar mee en kost hetzelfde, zo niet minder als een pot groene zeep en een fles spiritus. Het scheel echter wel een hoop pijn en moeite, 1 of twee keer sproeien en de luizen zijn volledig uitgeroeid en komen datzelfde jaar ook niet meer terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7592

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
ik behandel mijn bomen preventief in het najaar en terug in het voorjaar en heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7595

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

fearless schreef : *snip*

zijn er aanwijzingen(zonder de boom uit de pot te lichten) te vinden dat deze beestjes door je potje heen woelen??


Tegen de tijd dat je die aanwijzingen ziet, ben je te laat: ze eten namelijk de wortels van je bomen.

In de zomer kan je uitkijken naar blaadjes die er uit zien alsof ze met een perforator afgeknabbeld zijn. Zal eens kijken of ik daar nog foto's van heb gemaakt (yep, zie onderzijde van deze post). Als dat zo is heb je zo'n kever in de buurt. Die leggen eitjes waar deze larven dan weer uitkomen. Als je vermoedt dat er zo'n kever in de tuin zit: niet aarzelen, gelijk met de spuitbus aan de gang.

Zelf heb ik een insectenspray tegen luizen, rupsen en kevers van Bayer gebruikt. Dit is een spuitbus met als werkend bestanddeel Pyrethrum, zoals dsdevries ook aangaf. Eerst de aangevreten blaadjes weggesnoeid, direct daarna gespoten. Week daarna nog eens gekeken, weer de aangevreten blaadjes weggesnoeid en gespoten. De week daarna waren er geen aangevreten blaadjes meer.

Geen idee waar de kever gebleven is, want ik heb het beestje zelf nooit te zien gekregen. Ofwel hij heeft het op een lopen gezet van het balkon af, òf hij is de pijp uit gegaan en opgelost in één van de potten.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tiger313. Reden: Nòg een tiepvautje...

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7597

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

fearless schreef :

Hank schreef : Vandaag e.e.a. verpot en in de potkluit van 1 van mijn geraniums toch weer een aantal larven van de taxus/lapsnuitkever ontdekt. :ohmy:
Zeven stuks in een klein potkluitje!


die zien er niet echt feestelijk uit..
je kon iig weer een middagje vissen..

zijn er aanwijzingen(zonder de boom uit de pot te lichten) te vinden dat deze beestjes door je potje heen woelen??


Nou nee eigenlijk niet! Aangevreten blad betekent nog niet dat er larven in de kluit aanwezig zijn. Door de kluit uiteen te halen vind je de larven. Als je er vroeg genoeg bij bent is er nog niet veel aan de hand en vang je ze weg. Controleer je niet dan is er het risico dat ALLE wortels worden weggevreten door de larven.
Destijds had ik in mijn fuchsia collectie soms wel tot 25 larven in een 2 liter pot. Planten liepen uit in febr/mrt en in èèn keer alle uitlopers slap. Bleken ze zelfs tot diep in de dikke vlezige wortels te zitten. Plant overleeft het zeer zelden.
Tot een jaar of 15 terug was er het middel Curater dat je in het najaar door de potgrond mengde en vrijwel alle larven doodde.
Maar door de milieueisen werd dit middel uit de handel genomen.
Een ander middel om de larven te bestrijden is de inzet van aaltjes.
Of elke avond even met een lampje op taxuskeverjacht gaan natuurlijk!
Je kunt de kevers met een insecticide bestrijden en doden maar intussen zijn er wellicht al eitjes gelegd! Rot beesten. :angry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7599

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
hank als je de pot gaat onderdompelen in water komen ze dan niet bovendrijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxuskever larven 12 jaren 3 weken geleden #7601

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

alpine schreef : hank als je de pot gaat onderdompelen in water komen ze dan niet bovendrijven.


Dan zul je toch zo lang moeten dompelen tot ze zijn verzopen als ze er al inzittern natuurlijk.
Een kluit goed nakijken voor het oppotten is een goede manier om ze te ontdekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts