In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai zoeken in de natuur 12 jaren 6 maanden geleden #4140

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste,

Ik zou graag mijn eigen bonsai willen gaan zoeken in de natuur. In het bos of zo.
Zijn er een paar tips naar het zoeken van een bonsai in de natuur? En waar moet ik opletten?
Alle tips zijn welkom :)

thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai zoeken in de natuur 12 jaren 6 maanden geleden #4143

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
-EERST toestemming vragen aan de boswachter/beheerder !!!!!!
-Wachten tot het voorjaar is (= beter om uit te graven, + kans van overleven is groter)
-kijk naar een goede nebari (wortelvoet), veel goedgeplaatste lage takken, goede en mooie tapsheid (verloop) van de stam
-van te voren al een goede bak/schaal/kist klaar hebben staan thuis voor de pas uitgegraven boom. Hoe sneller hij weer "vast" staat, hoe groter de overlevingskans.
-Neem zoveel mogelijk grond van de uitgraaf plaats mee, dus NIET de wortels helemaal uitspoelen (dat komt later wel)
-Minimaal 1 á 2 jaar met rust laten in zn nieuwe onderkomen, voordat je er aan gaat werken (snoeien, bedraden, oppotten etc)

Succes !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai zoeken in de natuur 12 jaren 6 maanden geleden #4158

  • Tijne
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoewel Dea volkomen gelijk heeft, kan ik me best voorstellen dat jij dat allemaal enorm veel werk vind! En dat klopt ook voor een beginner.

Hoewel ik zelf nog maar even bezig ben kan het ook gemakkelijk ( maar dan moet je uw eisen ook wat lager leggen)

Aller eerst moet je inderdaad toch wel toestemming vragen ( ga hiervoor gewoon naar de gemeente en vraag het daar eens)
Waarschijnlijk ga je gewoon op zoek gaan naar verhoute zaailingen, want ik kan met moeilijk voorstellen dat een beginner op zoek gaat naar echte Yamadori's ( relatief grote bomen met al een stam van 5 cm breed). Deze zaailingen kun je in theorie nog steeds uithalen, maar hoe langer je wacht hoe lager de overlevingskansen natuurlijk. Ik zelf heb een zaailing in het midden van de zomer uitgegraven ( wat een HELE slechte periode is) en nu doet deze het echt geweldig.

De foto is al wat verouderd. Nu heeft hij nog meer bladeren ;)
Probeer inderdaad zo veel mogelijk aarde mee te krijgen, maar is dat onmogelijk, spoel de wortels dan inderdaad gewoon niet af.

Als uw verwachting zijn, zoals mijn kleine zaailing ( de foto), dan kan je nu nog uitgraven. Kans op overleven is wel niet zeer groot :(
Maar wel je echt mooie bomen krijgen, dan moet je doen wat Dea zegt B)

Mvg

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai zoeken in de natuur 12 jaren 6 maanden geleden #4159

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
De gemeente als zijnde instantie moet je niet benaderen...Je antwoord zal dan 9 van de 10 keer zijn "Nee meneer...Het zou een mooie boel worden als iedereen maar bomen zou gaan uitgraven" ;)

Het beste kun je een boswachter persoonlijk benaderen, deze wil je vaak nog helpen ook!

Verder...staat hij in de stad, in een plantsoen, dan trek ik mijn eigen plan wel.:whistle: Als ik zie hoe de gemeente met het openbaar groen omgaat, dan maakt dat ene boompje ook niet uit.
Zie ik toevallig mensen van de plantsoenen dienst, wil het ook nog wel ff vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts