In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chinese iep met verkeerde grond? 12 jaren 2 maanden geleden #6498

  • mathijs1986
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 4
Goedenavond,
Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen,
Mijn naam is Mathijs
en ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een naar mijn weten 'chinese iep'gekocht bij een plantenzaak. Deze heb ik binnen staan, gaat gelukkig al die tijd goed. op n keer vol met spint na.. is nu ook opgelost. waar ik nu mee zit is het volgende. de grond die in het bakje zat is na 1,5 jaar wat weggelopen en heb het 4 maanden geleden aangevuld omdat wortels bloot kwamen te liggen. ik heb het aangevuld met gewoon potgrond of stekgrond voor zover ik weet. nu met de kachel aan wordt de grond telkens gortdroog.. dit is volgens mij niet de meest geweldige omstandigheid voor het boompje. zou ik ongestraft de grond kunnen verversen? door iets dat meer vocht vasthoud? of moet dat perse in een ander seizoen?. verder heb ik nog wat andere vraagjes voor komende zomer om wat dingen te starten maar daar kom ik later mee. alvast bedankt voor de reactie

Mathijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Chinese iep met verkeerde grond? 12 jaren 2 maanden geleden #6499

  • H Bonsai !
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
dag Mathijs,
ik ben zelf ook een beginner, maar zover ik weet mag je een binnenbonsai altijd verpotten
ik heb het probleem van droge grond ook door de droge lucht, ik geef ze gewoon wat vaker water maar sowizo heb ik een grond die redelijk goed water vasthoudt
je bonsai verpotten zou misschien een goed idee zijn voor een andere samenstelling van je grond lijkt me, maar het is niet verplicht
als je het toch zou doen zou je geen enkele problemen moeten hebben, ik heb zelf onlangs een binnenbonsai verpot, en die heeft geen enkele problemen, genoeg water geven is het enige(niet teveel natuurlijk)

gr H Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Chinese iep met verkeerde grond? 12 jaren 2 maanden geleden #6500

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Binnenboompjes hebben het niet makkelijk momenteel in de warmgestookte kamers.
En dan is het niet zo zeer de warmte, een (sub)tropische boom kan daar wel tegen maar de droge lucht kan tot problemen leiden.
Vaak staan de boompjes ook nog in de versterbank met daaronder de verwarming en is de grond extra snel droog.
Een schaaltje met water onder de bonsaipot is dan zinvol, evenals regelmatig even besproeien/benevelen.
Zorg er i.i.g. voor dat de grond in de pot altijd enigszins vochtig is.
Veel beter is het om een binnenboompje ver van de verwarming te plaatsen om problemen te voorkomen.

@ Mathijs, als de wortels bloot komen te liggen is het idd zinvol om de grond te verversen. Maar bedenk wel dat welke grond je ook gebruikt, je zult altijd alert moeten zijn dat deze niet uitdroogt. En zoals je hebt ondervonden gaat dat vrij snel!
Komt nog bij dat de Chinese iep een buitenboom is!

@ H Bonsai, ja een binnenboompje kan indien het absoluut nodig is het hele jaar door wel verpot worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Chinese iep met verkeerde grond? 12 jaren 2 maanden geleden #6501

  • mathijs1986
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik zal van de week eens kijken voor een andere pot( eventueel met schaal water) en even opzoeken welke samenstelling grond prima is en deze bestellen. dan kan ik hem gelijk verpotten. en dan op een koudere plaats zetten. had hem expres al niet boven verwarming staan maar in de kamer is het wel al te warm denk ik ja.. en van de zomer wil ik buiten iets gaan maken om daar wat startboompjes kwijt te kunnen inclusief deze, hij slungelt namelijk verschrikkelijk zomers...

Bedankt voor de snelle reacties. nu kan ik weer even wat doen.


Mathijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren