Onderwerp:

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79760

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Hier opnieuw wat vragen omtrent een poging tot het groeien/ verkrijgen van een bonsai uit stek. Al een paar jaar staat er bij mij beneden (ik woon op de 1e verdieping) een jong eikenboompje (zomereik) in een spleetje tussen de souterrain muur en de bestrating. Die kon daar niet blijven om meerdere redenen dus besloot ik hem een maandag uit te graven om te zien of ik er een bonsai van kan maken. Ik heb hier in het forum al wat info verzameld en dat toegepast op de verkregen stek. Ik heb hem met het grootste gedeelte van de tapwortel en wat goede zijwortels uit het gat gekregen. In een grote pot buiten in goede bonsaigrond gezet. Ook weet ik dat ik hem de eerste jaren gewoon moet laten groeien en dat hij binnen dood gaat. Voorlopig heeft hij de verplanting overleefd. Hij was in knop toen hij uitgegraven werd, de knoppen zijn nu open gegaan en frisgroene blaadjes geworden. Hij staat op het balkon dat op het Zuiden gericht is. Onderaan groeit wat klein grut qua takjes. Wat is het verstandigst? Dat klein grut onder weg snoeien of toch laten zitten? Gebruik ik dan ook de wondpasta? Hoe pak ik het aan qua snoeien van de rest (bv grote blaadjes wel/ niet snoeien?) en waar moet ik nog meer op letten? Alle goede raad wordt zeer gewaardeerd:-)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Swoka.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79762

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Uw verhaal bevat een tegenstrijdigheid. Door u benoemde bonsai grond is compact qua samenstelling en daarmee groei onderdrukkend. Dit staat als het goed is ook letterlijk op de zak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79763

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Niets snoeien gewoon laten groeien.
De scheuten beneden gaan je helpen het onderste stuk stam te laten verdikken
Ik zou echter wel even controleren of ze niet uit dezelfde hoogte op de stam ontspringen zodat het juist het tegenover gestelde effect gaat geven in de vorm van een knobbel (omgekeerde tapsheid) op die plek

Ik Heb ook wat jonge eikjes staan in de tuin die groeien ongeveer 2 meter hoog elk jaar en dan in de herfst na bladval of vroege voorjaar snoei ik ze terug ik herhaal dit totdat ik de gewenste stam dikte heb bereikt en dan kan beginnen aan de takken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka, Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79764

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Sjors Boomschors schreef : Uw verhaal bevat een tegenstrijdigheid. Door u benoemde bonsai grond is compact qua samenstelling en daarmee groei onderdrukkend. Dit staat als het goed is ook letterlijk op de zak.


Mee eens dat bonsai grond niet uit potgrond/tuinaarde bestaat en luchtig dient te zijn
Maar jouw bewering dat dit groei onderdrukkend is klopt niet helemal ik heb ook planten in potgrond staan omdat deze nog niet verpot zijn uit hun pot van het tuincentrum en die groeien vrij hard hoor het is ook een kwestie van een juiste watergift en voldoende drainage gaten.
Ik bedoel anders zouden alle bomen en planten kwekers inmiddels allang wat anders in de potten hebben gedaan omdat hun handel te langzaam groeit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79765

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je hebt geen stek maar een jonge plant (in grote lijnen is een stek een afgesneden tak die in al of niet aangepast substraat wordt wordt gezet en waar dan op de snijwonde wortels beginnen te groeien).
Voor info over verzorging zie bovenaan de bladzijde onder technieken.
Je hebt geluk als er veel lage takken zijn. Ze zorgen voor snellere verdikking onderaan wat gewenst is. Laat ze groeien en verwijder een zijtak pas als er op de groeiplaats een verdikking begint te komen. Of de tak te zwaar wordt zodat er een te grote wonde is bij snoei. Bij je plant groeien er echter takjes vanuit de worten. Je kunt dan kiezen voor een meerstam of die scheuten wegsnoeien.
Een eik heeft dikwijls takken op dezelfde hoogte zodat daar dan een verdikking komt. Snoei zodat er één tak op dezelfde hoogte overblijft.
Eiken hebben nogal snel de witziekte (schimmel). Reeds dikwijls onderwerp hier op het forum. Gebruik de zoekfunktie.
Wondpasta mag, maar is bij een plant in opkweek meestal niet nodig.
Bij een jonge plant kan je wel al de gewenste stamlijn vormen.
Bladsnoei is voor veel later als de plant echt bonsai wordt.
Dus als je veel geduld hebt. Ik wens het je toe. Bonsai is een fijne hobby.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79829

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Allen dank voor de vele informatie, hier kan ik een goede start mee maken. Ik heb de drie onderste scheuten gisteren weg gesnoeid vanwege die omgekeerde tapsheid. Ik kon al een aanzet zien tot een knobbel. En ze zaten ook op precies dezelfde hoogte rondom. Dus voorzichtig met de concaaftang weg gehaald en voor de zekerheid toch maar een beetje wondpasta gebruikt. De bonsaigrond die ik heb komt hier van de webshop en is goed luchtdoorlatend en water afvoerend. De pot heeft ruime drainage voor handen. Voor de rest doet het plantje/ boompje het heel goed, alle knoppen zijn open gegaan en de nieuwe blaadjes zien fris uit zonder een hint van verwelking o.i.d.. Dat geduld zit wel goed. Ik heb nog andere hobby's die ook het nodige engelengeduld vragen van de beoefenaar. En het lijkt me heel leuk om de twee jonge boompjes/ plantjes die ik nu heb te samen met mijn kennis te zien groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Experiment Eikenboom bonsai stek. 4 jaren 11 maanden geleden #79839

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Het geen tuincentra aanbieden als zijnde zakjes bonsaigrond staat qua samenstelling gelijk aan vijvergrond, voor groot deel bestaande uit klei, turf en zand. Ofwel een zwaar compact mengsel.

Dan heeft u qua potgrond in ieder geval een betere keuze gemaakt. De via de webshop aangeboden variant is inderdaad beter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts