Onderwerp:

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80550

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5
k heb in m'n korte ervaring al vrij veel bonsai-dennen zien passeren. Nu stelde ik mij de volgende vraag.

Als jaar na jaar de kegels kleiner worden, worden de zaden dan ook kleiner? EN belangrijker worden de boompjes die opgekweekt worden uit die zaadjes dan automatisch ook bonsai bomen? Of beschikken die nog over de oorspronkelijke eigenschappen?

Met andere woorden, als je steeds verder blijft kweken met bonsai bomen, ontstaat er dan automatisch een bonsai-boom.Dus een boom die uit zijn eigen al klein blijft met een klein wortel & takken gestel?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RonBraeken.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80551

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
nee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80553

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5
Waarop is jouw antwoord gebaseerd? Want kan er nergens iets over terug vinden, en 't lijkt mij toch zo dat bomen zich overheen generaties aanpassen aan veranderende omstandigheden? Maar niet aan bonsai-omstandigheid dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80554

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
DNA verandert maar niet van het ene op het andere jaar. Je hebt het over tientallen generaties. De capaciteit om zich aan te passen aan omstandigheden is ingebouwd.

Mijn antwoord baseert zich op 10 jaar opleiding als bioloog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80555

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5
Dus overeen de generaties gaat 't zich wel aanpassen. Zijn dit dan ook zaadjes die ergens verkocht worden?

Dat het niet direct na het 1e jaar al zo is, is vanzelfsprekend ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80556

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

RonBraeken schreef : Dus overeen de generaties gaat 't zich wel aanpassen. Zijn dit dan ook zaadjes die ergens verkocht worden?

Dat het niet direct na het 1e jaar al zo is, is vanzelfsprekend ;)


Bonsai zaad bestaat niet, het zaad dat verkocht wordt is gewoon zaad waaruit een gewone boom groeit. Net zoals onze boompjes gewoon uitgroeien tot een grote boom als we er niet meer naar kijken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80558

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
JIk denk dat je mijn antwoord niet begrepen hebt.

"Het gevolg is dat grote stappen in de evolutie soms relatief snel gaan (bijvoorbeeld in tienduizenden of honderdduizenden jaren), en worden afgewisseld met langere perioden (miljoenen jaren) waarin een grote populatie nauwelijks verandert. "
nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_(biologie)#Snelheid_van_evolutie

Het gaat om een toevallige verandering in de genen welke nuttig is voor het organisme. Een aantal kleine veranderingen tezamen veranderen het organisme langzaam. Langzaam is dus tienduizenden jaren.

Spontane mutaties die tot kleinere varianten leiden bestaan ook. En zeer veel van de varieties van een soort (Zie de verschillende variaties binnen de japanse esdoorn) danken we aan variatie in de genen. In veel gevallen verdwijnt de eigenschap als je zaden wint van deze varianten. Daarom zie je veel geente planten, en worden acer variaties eigenlijk altijd via stek of ent vermeerderd. Als je gaat zaaien en je doet het van zaad uit een gebied waar veel verschillende types A Palmatum staan, kan het zijn dat je een versie vind die compleet anders is dan wat er is (Zo zit ik te wachten tot iemand een arakawa met een rode dissectum kruist; Dat lijkt mij een mooie).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80562

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

RonBraeken schreef : Waarop is jouw antwoord gebaseerd? Want kan er nergens iets over terug vinden, en 't lijkt mij toch zo dat bomen zich overheen generaties aanpassen aan veranderende omstandigheden? Maar niet aan bonsai-omstandigheid dan?


Zo werkt evolutie niet. Bonsai zijn geen dwerg-varianten van bestaande soorten, ze zijn op een bepaalde manier getraind om zo klein te blijven.
Er vind geen natuurlijke (of handmatige) selectie plaats; het is niet zo dat de kleinst blijvende soort gekozen wordt, dat deze verder wordt gekweekt, en dat uit de nakomelingen opnieuw de kleinst blijvenden geselecteerd worden.

Uit zaad, ook als het van een bonsai komt, groeit gewoon weer dezelfde boomsoort die zonder ingrijpen z'n normale grootte bereikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verandert het DNA van de bonsai-bomen overheen de generaties? 4 jaren 11 maanden geleden #80563

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

RonBraeken schreef : Dus overeen de generaties gaat 't zich wel aanpassen.


Nee. De boom past zich niet aan aan de omstandigheden. De mens schept de omstandigheden en past de boom daar op aan.

Nou is het in mijn tuin nogal een survival of the fittest, dus als mijn bomen zich zouden voortplanten dan zouden er theoretisch bomen kunnen ontstaan die beter bestand zijn tegen mijn ingrepen. Maar dat is op zo een kleine schaal en er zouden talloze generaties overheen moeten gaan - dus die kans is nihil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren