Onderwerp:

Ulmus en een Acer Sango Kaku 2 jaren 9 maanden geleden #92119

  • Looneytune
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allen,

Ben een leek omtrent bonsai, ben leergierig en google me helemaal suf omdat ik er zo enthousiast van wordt.
Heb wel een week of 6 zoveel mogelijk geprobeerd uit te pluizen alvorens ik de poging gewaagd heb om er 2 aan te schaffen.

Hoor graag tips en tricks en hoop dat jullie mij verder kunnen / willen helpen.

Heb een vraag en of vragen omtrent de Ulmus en de Acer Sango Kaku ik denk een Sango Kaku omdat de Japanse Esdoorn rode twijgjes heeft.

Ik heb deze 2 Bonsai's iets meer dan een week.

Ik vermoed dat de Ulmus in Turf staat, hier stond ie al in sinds aankoop.
Voor de goede orde mijn bonsai's komen niet van een Tuincentrum maar van een Kweker indien dit verschil maakt.
Denk zelf van wel dat daar enig verschil in zit.

Het lijkt alsof het substraat van de Ulmus voor me gevoel teveel water vast houdt / en of te lang.
Het groeit wel als een malle, de grond wordt al wel wat steviger.

Ik geef de Ulmus ipv 2 keer per dag water momenteel 1 keer per dag dat lijkt goed te gaan. Ben nog met zekere balans bezig.

Verpotten kan nu niet dat kan het beste net voor de Lente begint begrijp ik, hoe hou of krijg ik de turf voor het idee losjes tot verpot tijd?

Wil de Ulmus dan eigenlijk terug doen in de pot waar ie nu in zit, weet namelijk niet hoe lang hij hier al in staat.

Ook ivm met de giga wortelgroei?

Wortels dan snoeien 1/3 deel maximaal tijdens verpot tijd?

Ik wil de Ulmus eigenlijk in een ander substraat hebben. Akadama, bimsteen en kyriu of hoe je dat schrijft is het dan verstandig om daar een handje turf in te doen? Om meer water vast houden of zijn de eerste 3 samen in een mix voldoende watervasthoudend?

De Acer Sango Kaku staat in vol Akadama zeiden ze dus die zit wel goed denk ik ( als leek ), kan ik bij de Acer dan ook dezelfde grond mix aanhouden zoals de Ulmus?

De Acer geef ik wel 2 keer per dag Water gemiddeld

Betreft Bemesting :

Ik heb elke bonsai 3 vaste japanse mestkorrels gegeven.

Met een verhouding 10 : 10 :10. Ik zag deze verhoudingen pas later zo ver was ik nog niet met inlezen :ohmy:

Heb ook gezien dat je de verhoudingen met stikstof fosfor en kalium aan kan passen afhankelijk van welke voeding je hebt en of hoe je het wilt.

Hoe pas je dit het beste aan ?
Door de mestkorrels weg te halen en te vervangen door andere?
Of ga je dan een bepaalde periode alleen vloeibare mest geven ?
Vloeibare mest heeft ook weer nadelen ivm bepaalde zouten ?

Wat is een verstandige keuze als " Groentje " in de Bonsai gewoon de 10 : 10 : 10 aanhouden voorlopig ?

Als je de bonsai mestkorrels geeft wanneer kan je dan het beste voor minder stikstof gaan, ik las iets over de boom voorbereiden op de Winter?

+ in de winter dan niet bemesten ivm " winterslaap " dat klinkt me wel logisch.

Zou mijn bonsai's graag laten groeien in de zin van internoden dichter op elkaar ?
Of is dit iets waar ik me nog geen zorgen over hoef te maken ?
+ kleinere blaadjes, stikstof vergroot de blaadjes?
+ zo ook de afstand tussen de bladeren?

Hopende dat ik niet teveel afwijkend ben / was van Bewateren / Bemesten.

Alle Tips en Tricks nogmaals zijn van harte welkom.

Met Vriendelijke Groet, en alvast bij voorbaat dank,

Looneytune

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus en een Acer Sango Kaku 2 jaren 9 maanden geleden #92129

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn bomen krijgen een keer per dag water op het moment. En die staan in VEEL droger substraat dan dat van jou. Jij bent goed op weg je bomen te verzuipen wat ik zo lees. .

Pas gieten als de bovenste cm droog begint te worden. EN dan goed gieten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts