Onderwerp: Vijg

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72973

Beste , zoals beloofd, de boom voor bespreking, mijn Vijg Bonsai,
Ikzelf steek deze al in categorie bonsai, ik ben helaas geen perfecte fotograaf, blikje is voor grootte inschatting te maken
alg info,
aankoop 2017 via Yannick Kiggen
oorsprong denk Spanje omdat hij in plastic krat zat met info op over Spaanse winkel in Barcelona, (online opgezocht ).
Leeftijd, is me een volledig ?
afmetingen met pot Hoogte 56cl, stambreedte op breedste punt 18cm , niet rondom gemeten en breedste punt
pot 45/35cm , 9cm hoog ( komt uit duurdere rayon bij Ginko bonsai, gelukkig wel in promo )
Verpot in 2017 bij aankoop nr plastic pot omdat er anders teveel aarde uitspoelde , en nu in 2018 vorige week
in zijn hopelijk definitieve pot, ( verpotting 2017 is eigenlijk gewoon overgezet zonder wortelsnoei )
80/20 Akadama , bims
Niet bedraad, lijkt me momenteel niet nodig , en na verpotten zeker niet aan te raden
Heeft ganse winter in serre gestaan, tot eind januari , dan sprak men van harde vorst en dan is deze nr garage 10gr,
gegaan en maand later beginnen uitschieten.
Verpotting ging zeer makkelijk, veel kleine wortels , geen dikke wortels onderaan meer,

Wat mij aanspreekt in de bonsai, is vooral zijn machtige stam , en eens niet zo typische soort,
nadeel nog vrij groot blad, hoop dat dit in toekomst nog beetje verkleind, na deze verpotting staat hij toch weer kleiner,
ook in winter kan hij lichte vorst af dus bij strenge vorst nr binnen, dit geeft wel wat meer over en weer gesleur,
ook bonsai met maar matig onderhoud-werk aan gedurende het jaar, als je wil bedraden kan makkelijk, wat nieuwe
scheuten wegknippen op ongewenste plaatsen,
Qua bewateren , doe ik hem gewoon mee met de mijn andere bonsai
en qua voeding ook , om de 14 dagen en dikwijls wat verschillende type's en wat mestkorfjes, met mix voedingen en spagmun mos
opgevuld.

hoop dat ik zowat complete info heb gegeven,
mvg
Peter