Onderwerp: Vijg

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72973

Beste , zoals beloofd, de boom voor bespreking, mijn Vijg Bonsai,
Ikzelf steek deze al in categorie bonsai, ik ben helaas geen perfecte fotograaf, blikje is voor grootte inschatting te maken
alg info,
aankoop 2017 via Yannick Kiggen
oorsprong denk Spanje omdat hij in plastic krat zat met info op over Spaanse winkel in Barcelona, (online opgezocht ).
Leeftijd, is me een volledig ?
afmetingen met pot Hoogte 56cl, stambreedte op breedste punt 18cm , niet rondom gemeten en breedste punt
pot 45/35cm , 9cm hoog ( komt uit duurdere rayon bij Ginko bonsai, gelukkig wel in promo )
Verpot in 2017 bij aankoop nr plastic pot omdat er anders teveel aarde uitspoelde , en nu in 2018 vorige week
in zijn hopelijk definitieve pot, ( verpotting 2017 is eigenlijk gewoon overgezet zonder wortelsnoei )
80/20 Akadama , bims
Niet bedraad, lijkt me momenteel niet nodig , en na verpotten zeker niet aan te raden
Heeft ganse winter in serre gestaan, tot eind januari , dan sprak men van harde vorst en dan is deze nr garage 10gr,
gegaan en maand later beginnen uitschieten.
Verpotting ging zeer makkelijk, veel kleine wortels , geen dikke wortels onderaan meer,

Wat mij aanspreekt in de bonsai, is vooral zijn machtige stam , en eens niet zo typische soort,
nadeel nog vrij groot blad, hoop dat dit in toekomst nog beetje verkleind, na deze verpotting staat hij toch weer kleiner,
ook in winter kan hij lichte vorst af dus bij strenge vorst nr binnen, dit geeft wel wat meer over en weer gesleur,
ook bonsai met maar matig onderhoud-werk aan gedurende het jaar, als je wil bedraden kan makkelijk, wat nieuwe
scheuten wegknippen op ongewenste plaatsen,
Qua bewateren , doe ik hem gewoon mee met de mijn andere bonsai
en qua voeding ook , om de 14 dagen en dikwijls wat verschillende type's en wat mestkorfjes, met mix voedingen en spagmun mos
opgevuld.

hoop dat ik zowat complete info heb gegeven,
mvg
Peter

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: barryaap
  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 89

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72979

Ik persoonlijk vind hem wel iets hebben.
Mooi sumo formaat. Als het lukt om de vertakking te verfijnen en daarmee het blad te verkleinen dan heb je een goed boompje. Moest het grot blad een probleem blijven kan je mss altijd opteren om hem laten door te groeien en er een grotere boom van maken. Zo heb ik al kastanjes gezien die fors waren en waar het grote blad niet stoorde omwille de grote van de boom.

Het is maar een idee
  • knoep
  • knoep's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 353

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72983

Nog nooit gezien als bonsai in iedergeval al een pluspunt omdat het een "aparte soort" is daar hou ik persoonlijk wel van !

Je foto's zijn ietswat van bovenaf gemaakt mischien volgende keer als je foto's gaat maken de boom even iets hoger neer zetten zodat je goed van vooraf de foto kan maken zo dat je net de achterkant van de potrand niet ziet, nu moet je op je buik op de grond gaan liggen als je de juiste "kijk hoek" wilt fotograferen :p

Maar evengoed vrij duidelijke foto's waar uit ik dit wel kan zien:
De stam is zeer mooi taps en op de foto zonder blad zo te zien ook een mooie beweging er in tevens geeft hij wel de uitstraling van ouderdom mee !

Blad formaat is wel een nadeel en hoop voor je dat je dat nog kleiner gaat krijgen daarnaast hoop ik ook dat tegelijkertijd de bladsteeltjes dan ook nog wat korter worden want die zijn ook best lang zo te zien!

Ik zie ook een aantal vijgen zitten volgens mij omdat je de boom pas verpot heb zou ik die zelf persoonlijk verwijderen kost de boom waarschijnlijk toch wat energie om ze te laten groeien ?

hopelijk vertakt hij nog wat fijner en heb je als het blad niet genoeg verkleind in iedergeval een mooi winter silhouet!

Meer als dit kan ik er niet over zeggen ik ben in iedergeval zeer benieuwd naar de toekomst van deze boom !
  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 842

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72984

Ik sluit me aan bij Dennis. Sterk winterbeeld- met bladeren wat minder overtuigend door de grootte van het blad, hopelijk kan je die nog verkleinen
  • LucRoux
  • LucRoux's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 129

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #72986

Was ik daar niet bij toen je hem kocht?

Inderdaad, hele leuke boom.
Yannick zal wel weten hoe het aangepakt moet worden.
Voor de rest kan ik ook niet veel meer zeggen dan dat ik hoop dat hij nog fijner vertakt en dat het blad kleiner word.

Ik zal hem dit jaar waarschijnlijk nog wel eens in het echt zien, he, op de workshops.
  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 689

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #73004

Aparte boom.
Ik vind de bladgrootte al verbazingwekkend klein.
Moet je is vergelijken met een vijg in je buurt.(als er 1 staat)
Straalt in ieder geval al een rijpe leeftijd uit.
  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 117

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #73006

Ja Peter, heeft inderdaad een imposante stam , de foto met het blikje frisdrank zal de voorkant wel zijn . De bladeren zullen met de tijd wel verkleinen . Heb verleden jaar bij Dirk Mellemans een kleine vijgen boom gekocht enkel om te proberen om te kijken hoe hij het doet in ons klimaat . ik heb hem gewoon buiten laten staan en bij aanvang vriesperiode in de koude serre gezet zonder bescherming , hij is zijn bladeren kwijt , maar hij heeft toch terug groene knoppen die beginnen te zwellen . Zal hem terug in de serre zetten daar ze terug vries geven maar zal hem nu toch beschermen, hij is verpot met exact hetzelfde grond mengsel. Bljjft hij het goed doen dan zal ik investeren in een beter exemplaar. Heb er mooie zien staan in Zuid Frankrijk ' bonsai Provence )
  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 81

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #73012

Fijn weer eens wat van jou te lezen André.
groet,
Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: alpine
  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 117

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #73013

is impisanter in het echt hoor. @ Tom op workshop ga je dit jaar niet meer zien , 1 behandeling per jaar , hie ik me voorlopig nog aan , vruchten verwijderen kan ik evt wel doen maar vraag is hou ik hem niet liever wat " arm " dan heb je minder bladgroei mischien , al primeert altijd de algemene gezondheid met / zonder vrucht of groot blad , heb nog paar foto van plaats waar hij staat zal ze morgen eens posten , moet ze eerst nog verkleinen op labtop !! Mvg
  • PeterVanC
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 89

Groei - besloten deel 1 jaar 6 maanden geleden #73029

foto's op zijn voorjaarsplaats, mvg

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

• PeterVanC
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 89
Inloggen Registreren