Onderwerp:

Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11000

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb een aantal jonge Acer Palmatum van verschillende cultivars aangeschaft. Deze zijn allemaal geënt. Wat ik begrepen heb is dat de meeste cultivars geënt zijn, omdat ze anders toch vaak gedoemd zijn te mislukken (zwakker).

Nu de plantjes nog vrij jong zijn ben ik aan het nadenken hoe ik de enten het mooiste kan wegwerken. Er is natuurlijk een kans dat de ent mooi vergroeid en er (bijna) niets meer zichtbaar is van de overgang.

Maar waar ik ook aan zat te denken is het volgende:

- Is het mogelijk een idee om de plant iets dieper in de grond te planten (1 tot 3cm), zodat de ent overgang net iets boven de grond uitsteekt? Gaat de onderstam die zich onder de grond bevind weer makkelijk wortel schieten? Of gaat dat rotten? Heeft iemand dit weleens getest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11004

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat kan; Wat wel gedaan wordt is de onderstam met een draad of CD te voorzien van een knelring, een cm of 2 onder de entplek en dan de plant uitbundig laten groeien. Zodra de knel te strak wordt, gooit de plant wortels aan de bovenkant, en hou je de ent dus op wortelnivo.

Echt mooi wordt het natuurlijk niet..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BonsaiT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11014

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
interessant! :cheer: Maar je geeft aan dat het niet echt mooi wordt... Heb je dit zelf ook eens toegepast en/of voorbeeldfoto's?

Zijn er nog betere alternatieve oplossingen?

Wat nou als je de entplek net onder de grond doet? Je hebt dan kans dat zowel onder als boven de ent wortels komen (dus 2 soorten wortelgestel). Zou dat goed gaan of moet ik dat maar niet proberen?

p.s. dat met die CD, is het dan gewoon de bedoeling dat je de CD aan 1 kant inknipt en deze om de stam doet? De CD stimulieert zeker de nieuwe wortels dan gelijk opzij te groeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11020

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou zelf niet de entplek onder de grond willen hebben, met het risico op afstoren. Proberen kan altijd natuurlijk.

De CD hoeg je niet in te knippen, die kan je (als de plant zonder blad is) er zo overheen schuiven (Tenzij je hele zware bomen hebt)

Geen foto's bij de hand, maar er zijn wel voorbeelden van deze methode the vinden op internet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11024

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Zo jong zijn de plantjes niet dat ik de CD er nog bovenlangs kan schuiven :)

Toch maar inknippen dan? Of groeit de CD dan snel kapot?

Is er trouwens geen kans op schimmels e.d. aangezien er water kan blijven staan ter hoogte van de CD?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11025

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan kan je een draad op de gewenste diepte om de stam spannen, of een houtenplaat met een gat er in gebruiken.

Water blijft onder de grond niet staan. Dat verspreid zich via cappliairen door de grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11101

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
- Zijn er ook voorbeeldfoto's te vinden van bonsai's met een mislukte/ te opzichtige entplek?

- En zijn er ook voorbeeldfoto's van enten die wel erg mooi zijn weggewerkt?

Ik heb namelijk begrepen dat de meeste cultivars ge-ent zijn, maar bij heel veel bonsai's hiervan zie ik absoluut de ent niet meer. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen... :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ent Acer Palmatum Wegwerken 11 jaren 9 maanden geleden #11114

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

BonsaiT schreef : ...maar bij heel veel bonsai's hiervan zie ik absoluut de ent niet meer. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen... :cheer:


wederom geduld hebben.
Bij heel veel bomen die geënt zijn, wordt deze door de jaren heen (groei) steeds minder zichtbaar.

Aan de andere kant zijn ook veel Acer Bonsai vanuit een stek opgebouwd, dus geen ent plek, of ze zijn gemarcoteerd dan ook geen ent etc....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts