Onderwerp:

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78866

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ik heb vandaag een eik in een private bos met toestemming gesnoeid van 3/4 meter nr ongeveer 1 meter hoogte en al zijn pre bonsai vorm gegeven, ook zijkant wortels afgestoken. Nu zou ik deze normaal nog een jaar laten staan , maar als ik hem zo zie staan ben ik beetje bang dat iemand anders hem uitdoet, is wel prive maar naast vrij druk wandelpad , is eik een soort die het toch zou kunnen hebben dat ik hem nu toch uitsteek en oppot of zou ik toch best dat geplande jaar wachten , met risico dat andere liefhebber er mee weg is natuurlijk , wat zouden jullie doen... mvg Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PeterVanC.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78868

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Das een moeilijke.
Is hij zo speciaal msh dat hij opvalt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78871

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ja is wel speciaal , heeft langs ene kant rechte stam, waar ik dood hout wil maken , en andere kant een omhoog kronkelede stam die uikomt in top met 5 vertakingen, geen foto genomen , werd al donker , maar ja valt echt wel op, nu wel wat dood hout tegen gezet enz om minder op te vallen , zal nog eens foto nemen als ik er moet zijn , maar is niet voor eerste 2 weken ... mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78873

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als ik het goed begrijp heb je de eik "aantrekkelijk" gemaakt en vraag je nu raad om dat weer teniet te doen. Waarom je hem hebt ingekort als je hem nog niet wil uitdoen is me wat vreemd. Een eik heeft best wat voorbereiding om hem met meer kans op succes uit te doen. Zoals wat je gedaan hebt: wortels gedeeltelijk inkorten. Gezien hij geknot is zal dat wat moeilijker zijn. Als je ver^plant neem je een zo groot mogelijke kluit en plaatst hem zo in een voldoende grote container. Al of niet, vogens de mogelijkheid boven een platte steen of tegel. Je kan hem ook laten staan en het is moeilijk hem te gunnen aan een ander als die wel zonder toestemming oogst. Ik acht de kans daarop niet groot, (tenzij hier op het Forum snoodaards zijn die je weten wonen:evil: :evil: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78874

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Wel ja das een beetje mijn probleem, ik dacht ik doe er al af wat ik voor bonsai niet meer nodig heb, zo hij al nieuwe takjes kan beginnen aanmaken ... en steek wortels al deel af zo ik hem volgend jaar echt uit kan doen , en hij dit kan voorbereieden, nu ik daar mee klaar was en hem daar zo zag staan dacht ik verdorie dat ziet er al leuk uit , en kreeg ik zo wat schrik , hij ligt in prive bos maar aan een wandelwegel , andere kant is openbaar bos , en ik mag hem uitdoen van eigenaar ( kennis van mijn schoondouders) want er staan enorm veel kleinere eiken onder hoge sparren, scheiding van wandelwegel en prive bos is betonnen paaljte met 2 draadjes , vandaar beetje schrik dat ik inderdaad de voorbereiding voor een ander doe en dat heb ik ind liever niet, mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78885

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Wat me ook nog opviel bij afsteken van wortels was hoe droog die bos- grond wel niet was... en ligt ku toch overal erg nat ... Ik stel me ook de vraag of het niet beter is hem toch al uit te steken om hem vochtiger te houden en evt al wat voeding te geven ... , mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78891

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Vocht en voeding zullen het probleem niet zijn denk ik, als je hem laat staan.
Maar als de grond nu droog is, is de kans groot dat de meeste haarwortels iets dieper zitten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78900

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Ik zou geen schrik hebben, de doorsnee mens ziet daar de schoonheid niet van in zoals wij daar naar kijken.
Het zou er moeten omdoen dat daar juist een bonsai liefhebber passeert, het kan maar de kans is toch wel erg klein gezien het percentage liefhebbers op de totale bevolking heb je misschien meer kans om een mooi bedrag gewinnen bij deelname aan een loterij :cheer: :lol:
Wel ben ik blij naar jou interesse in een inheemse eik!
Op Noelanders kijk ik altijd naar wat voor aanbod er was omtrent inheemse bomen en in het bijzonder naar quercus robur
Buiten bij de stand van Yannick waar een knappe zomereik te koop stond was het aanbod zo goed als nul
Het valt op dat de Italianen nu nog meer beginnen te mikken op eik en deze nu talrijker gaan aanbieden.
Allemaal mooie bomen maar het gevoel met een eik van hier (quercus robur) is toch wel nog iets anders, althans voor mij toch.
Je maakt me wel benieuwd, heb je een foto van de boom zelf?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78901

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Nee heb geen foto , was het gaan doen tussen 17u -18u en was al nr donkere kant opt einde ,
Het laten staan zou ik wel willen riskeren , maar nu ik deels wortels afstak , viel me wel op dat die grond kurk droog stond , en dit in zo'n natte periode, vandaar dat ik nu weer twijfel of ik het beter niet in handen neem en hem uitdoe , zo ik kan zorgen dat hij altijd voldoende vocht krijgt en evt nog wat extra voeding of toch laten staan en volgend jaar , hij staat op 30 minuten nabij mijn schoonouders ( in bos van hun vrienden ) dus niet zo maar mogelijk om elke 3 dagen eens te passeren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78904

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Doe hem dan gewoon uit, zorg dat je nog zoveel mogelijk haarwortels meehebt indien mogelijk
Hou hem vochtig in een goed doorlatend substraat.
Koel en vorstvrij houden tot het voorjaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts