Onderwerp:

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77515

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Vaak zie je vragen over sneller stamdikte kweken.
De beste methode is dan volle grond zodat de plant vrijuit kan groeien. Immers, meer mogelijkheid voor wortels onder de grond geeft automatisch meer mogelijkheid tot groei boven de grond.
Zo zie ik bij de grote eiken in het park nieuwe takken binnen een seizoen eenvoudig 3 tot 6 cm dik worden.

Dit brengt mij bij de volgende vragen die ik graag bevesitgd of ontkracht zou zien:

Bij een marcot beschadig/verwijder je de cambiumlaag. Er kan dus geen glucose meer naar de wortels gebracht worden daar het transport doorbroken is. Hierdoor maakt de plant boven het beschadigde cambium nieuwe wortels aan.
Doordat je het saphout intact laat is er dus wel mogelijkheid om voeding en water naar de gemarcotteerde tak te sturen toch?

Is het dan dus niet zo dat hoe langer je de gemarcotteerde tak laat zitten hoe sneller deze zal groeien en dus ook verdikken?
De wortels uit de volle grond, welke een veel groter volume hebben, kunnen immers nog steeds voedsel en water naar boven sturen, enkel niet meer ontvangen.

Klopt dit of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.

Ik vraag dit omdat wij net een huis hebben gekocht met een tuin met een aantal enorme japanse esdoorns in de tuin waar ik op een minder opvallende plek wat marcotten wil gaan zetten om deze dan op te gaan kweken tot bonsai.

Echter zou het mooi zijn door de juiste informatie een beter resultaat te kunnen halen.

Ik weet het, bonsai is een marathon en geen sprint. Maar als je moest kiezen om je salaris over een maand te krijgen of over een jaar en dit kan zonder slechte gevolgen dan kiest iedereen om het over een maand te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77516

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
De diktegroei wordt aangestuurd door de hoeveelheid loof en niet door de hoeveelheid wortels. Het loof is dus bepalend voor de groei van de boom, hoe meer loof hoe meer voedingsstoffen er in de boom aangemaakt worden. De voedingsstoffen zijn dus suikers en niet hetgene wat de boom uit de grond haalt. Dat zijn bouwstoffen. Jouw theorie gaat dus niet op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77517

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik begrijp dat diktegroei met loof te maken heeft. Enkel wanneer er onder de grond meer wortels zijn, krijgt het loof ook meer kans om te groeien door betere toevoer lijkt mij. Dit bedoelde ik ook met het stukje dat een grote eik in een seizoen eenvoudig takken van 3 tot 6 cm dik kan groeien terwijl wij daar met onze bonsai een aantal jaar over doen. Daarom vroeg ik mij af of wanneer de marcot langer met de moederplant verbonden blijft of dit dan een positiever effect kon/zou hebben.

Die suikers (glucose) word inderdaad in de plant aangemaakt.
Ik bedoelde de voedingsstoffen die de plant uit de bodem opneemt. De bouwstoffen om te groeien. Die worden toch via het saphout naar alle takken en bladeren gestuurd om te groeien?
Gezien je het saphout bij een marcot intact laat vroeg ik mij dit dus af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77518

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

SchoenmakersChristian schreef : Ik begrijp dat diktegroei met loof te maken heeft. Enkel wanneer er onder de grond meer wortels zijn, krijgt het loof ook meer kans om te groeien door betere toevoer lijkt mij. Dit bedoelde ik ook met het stukje dat een grote eik in een seizoen eenvoudig takken van 3 tot 6 cm dik kan groeien terwijl wij daar met onze bonsai een aantal jaar over doen. Daarom vroeg ik mij af of wanneer de marcot langer met de moederplant verbonden blijft of dit dan een positiever effect kon/zou hebben.

.


Simpel een kwestie van hoeveelheid loof: een grote eik heeft meer loof ter beschikking, en heeft in die tak die je ziet verdikken ook een hoeveelheid loof ter beschikking die zelfs een aantal van onze boompjes samen niet hebben. Zoals altijd: there is strenght in numbers!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77520

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Ben eens bij iemand geweest die de basis van de stam van al zijn bomen had afgesnoerd. Hierdoor zou de voet / onderstam van de boom aanzienlijk verdikken t.o.v. hoger gelegen delen. Het gewenste verdikte effect was daadwerkelijk aanwezig.

Heb gestelde methode zelf nog niet toegepast, kan ter onderbouwing dergelijke methode ook niet vinden op het net. Het zag er voor de boom nogal onprettig uit. Ook op bonsai shows heb ik geen bomen gezien die dergelijke marteling hebben doorstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Marcotteren 5 jaren 5 maanden geleden #77521

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Duidelijk allen. Het was enkel een idee dat ik bevestigd of ontkracht wou hebben omdat het voor mij niet helemaal duidelijk was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts