Onderwerp:

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78896

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Allen,

Ik wil dit jaar 2 van mijn azalea projecten terug snoeien naar een stomp. Nu vraag ik af, zal ik dit nu net voor het groeiseizoen doen? Of net na dat ze weer gaan groeien?

Zelf neig ik net voordat de sapstromen opgang komen zodat alle energie naar de nieuwe uitlopers gaat i.p.v. het vormen van de bloemen.

Hoe denken jullie er over, of wat zijn jullie ideeen er over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78898

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb zelf geen azalea maar ik ken wel deze filmpjes van John geangel die dit op grote schaal doet en er filmpjes van heeft gemaakt hoe hij dit doet Mischien heb je er wat aan

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78902

  • Palmertje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Het gevaar bij heel hard terugsnoeien bij een Azalea is dat hij delen tot in de wortel kan laten afsterven, het zogenaamde dieback. Beter is het om gefaseerd terug te snoeien en bij elke tak die je hard terug snoeit, iets van groen te laten staan, zodat er wel een sapstroom op gang blijft. Als het om duurdere Azalea's gaat zou ik me eerst goed inlezen in deze materie en veel snoeifilmpjes bekijken. Bij meerkleurige Azalea's kan het hierbij ook gebeuren dat je bepaalde kleuren uit je plant snoeit, en deze komen daarna niet meer terug, waardoor je bonsai minder aantrekkelijk wordt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78922

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

dennisfranx schreef : Ik heb zelf geen azalea maar ik ken wel deze filmpjes van John geangel die dit op grote schaal doet en er filmpjes van heeft gemaakt hoe hij dit doet Mischien heb je er wat aan


Met het genoemde filmpje en John zijn andere filmpjes over de azalea ben ik bekend, ik wil mijn azalea ook gaan aanpakken zoals hij het laat zien. Ik zoek nu alleen nog de juiste tijd voor. Ik heb even verder zitten spitten op het net en ik denk dat ik terug snoei voor de bloei aan het begin van het groei seizoen. Ik las op 1 van de bezochte sites dat de boom dan het gehele seizoen de tijd heeft om te herstellen en zijn nieuwe groei te laten ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78923

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Palmertje schreef : Het gevaar bij heel hard terugsnoeien bij een Azalea is dat hij delen tot in de wortel kan laten afsterven, het zogenaamde dieback. Beter is het om gefaseerd terug te snoeien en bij elke tak die je hard terug snoeit, iets van groen te laten staan, zodat er wel een sapstroom op gang blijft. Als het om duurdere Azalea's gaat zou ik me eerst goed inlezen in deze materie en veel snoeifilmpjes bekijken. Bij meerkleurige Azalea's kan het hierbij ook gebeuren dat je bepaalde kleuren uit je plant snoeit, en deze komen daarna niet meer terug, waardoor je bonsai minder aantrekkelijk wordt.


Dank je voor de info, gelukkig zijn het geen dure azalea's dus ik durf wel een risicootje te nemen. Maar na het nodige leeswerk ben ik wel tegenstreidige berichten tegen gekomen. Ik dank dat dat komt door ervaringen die men heeft. Iedereen deelt natuurlijk zijn of haar ervaring ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78925

  • Palmertje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Als je toch stevig wilt gaan terugsnoeien, dan kun je beter de boom niet eerst laten bloeien, maar hem in maart snoeien en daarna beschermen tegen eventuele vorst en regelmatig even sproeien. Binnen een maand zal de boom enorm uitlopen vanuit de oude stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78927

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Dat is ook het plan palmertje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea terug snoeien tot “stomp” 5 jaren 1 maand geleden #78928

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Ik heb het een keer gedaan bij mijn azalea.
Deze is toen in maart gesnoeid en in juli kreeg hij nieuwe uitlopers.
Als die eenmaal uitloopt gaat het ook wel erg snel.

Ik had het toen zo gedaan www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/14816...uit-m-n-tuin?start=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren