Onderwerp:

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93035

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Tom Haest schreef :
Zijn we niet wat aan het overdrijven?


Tsja, t lijkt wel een persoonlijke vete te worden: Kop eraf, als het maar even kan. Waarom vraag ik me af TomCarbon?

Het noemen van de prijs lijkt me trouwens wel n interessant gegeven, net als waar het te verkrijgen zal zijn..
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93036

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef :
Zijn we niet wat aan het overdrijven?


Tsja, t lijkt wel een persoonlijke vete te worden: Kop eraf, als het maar even kan. Waarom vraag ik me af TomCarbon?

ik kon mijn post niet meer aanpassen, dus dan maar zo:

@ tomCarbon:.. Je zou ook gewoon n open vraag kunnen stellen waaraan dat zou kunnen liggen. Wellicht is het soortelijk gewicht wel met een vochtgehalte van tegen de 0%, wat ik de praktijk, in de zak dus, niet haalbaar kan zijn. Dan is t dus war zwaarder en kom je dan uit op ong 14 liter per 10 kg... Ik noem maar eens wat geks...
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93037

  • TomCarbon
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
We gaan het zien, zal verdere oordelen en bevindingen aan mezelf houden.
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93038

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

TomCarbon schreef : We gaan het zien, zal verdere oordelen en bevindingen aan mezelf houden.

Ik zou het eerder vooroordelen willen noemen, die zich uiten in veroordelen...
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93056

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Met gepaste vrolijkheid heb ik deze discussie gevolgd. Zonder direct weer in een discussie over grondmengsels te worden getrokken wil ik wel een paar dingen opmerken die me opvallen.

Allereerst de ph waarde van dit product. Dit is NIET gelijk aan akadama
De CEC waarde van dit product is NIET gelijk aan akadama.
De water retentie van dit product is Niet gelijk aan akadama en de opgegeven waarde vindt ik uiterst discutabel voor een gesinterde kleikorrel.

Boven genoemde karakteristieken zijn nu juist degene die akadama unieke eigenschappen geeft.
Ook in Japan is tot 600 graden gebakken akadama te koop, ook bij Bonsaiplaza. Dit wil je niet in je pot hebben want het is fel oranje en geeft licht in het donker.

De bewering dat je een boom in akadama per twee jaar moet verpotten omdat het dan zijn eigenschappen of cohesie verliest is complete onzin. Ik heb hier zwarte dennen al twaalf jaar op akadama staan en deze zijn nog niet aan verpotten toe.

Conclusie: niet alle bomen zullen het even goed doen op dit product.

Of dit product voldoet zal in de praktijk blijken.
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93063

  • Sakadama
  • Sakadama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 6

TomCarbon schreef : Volgende slordigheden doen mij alle waarden in twijfel te trekken.

1# Volgens verpakking - Volume per zak:
Zak bevat 10 kilo, vast afgewogen gewicht.
Met een materiaal dichtheid van 600 g/liter.
10.000 gram / 600 = 16,67 liter, geen +/- 14 liter.

2# Volgens Spec-Sheet - Volume per zak:
Bulkdichtheid 530 - 660 kg/m3 > Bulkdichtheid 0.53 - 0.66 g/cm3
Volume per zak 18.87 >< 15,15 liter = gem. 17,01 liter, geen +/- 14 liter.

3# Volgens Spec-Sheet - Soortelijk gewicht (20 *C):
Bulkdichtheid 530 - 660 kg/m3 > Bulkdichtheid 0.53 - 0.66 g/cm3
Dus geen 2.3 – 2.5 g/cm3.

4# Waterabsorptie > Approximately 0.85 Kg/Kg
Hier ben ik nog niet uit, van dergelijke waarde klopt mogelijk niets.
Bij benadering is de waarden met +30% overdreven.


Ik zie geen nut meer om Sakadama te verdedigen tegen de uitingen die door jou gedaan worden. Je uit telkens nieuwe aanteigingen. Als ik reageer volgt er een stilte gevolgt door een nieuwe aanval. Ondertussen heb je ook na je eerste superenthousiaste post niet geregeerd op mijn aanbod meer info te mailen. Ik denk dat we wel vast kunnen stellen dat dit product jou niet ligt en dat je het interesanter vindt het te bashen dan daardwerkelijk te kijken wat het voor de Bonsai industrie kan betekenen. Als je het niet heel erg vind wil ik mijn energie liever op positievere zaken richten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93064

  • Sakadama
  • Sakadama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 6

rravenho schreef : Met gepaste vrolijkheid heb ik deze discussie gevolgd. Zonder direct weer in een discussie over grondmengsels te worden getrokken wil ik wel een paar dingen opmerken die me opvallen.

Allereerst de ph waarde van dit product. Dit is NIET gelijk aan akadama
De CEC waarde van dit product is NIET gelijk aan akadama.
De water retentie van dit product is Niet gelijk aan akadama en de opgegeven waarde vindt ik uiterst discutabel voor een gesinterde kleikorrel.

Boven genoemde karakteristieken zijn nu juist degene die akadama unieke eigenschappen geeft.
Ook in Japan is tot 600 graden gebakken akadama te koop, ook bij Bonsaiplaza. Dit wil je niet in je pot hebben want het is fel oranje en geeft licht in het donker.

De bewering dat je een boom in akadama per twee jaar moet verpotten omdat het dan zijn eigenschappen of cohesie verliest is complete onzin. Ik heb hier zwarte dennen al twaalf jaar op akadama staan en deze zijn nog niet aan verpotten toe.

Conclusie: niet alle bomen zullen het even goed doen op dit product.

Of dit product voldoet zal in de praktijk blijken.


Ik denk dat ieder zijn eigen ervaringen heeft. En dat is ok. Uit onze testen is wel naar voren gekomen dat tegen het einde van de 2 jaar de Akadama lang niet meer zo presteert als dat het in het begin doet, maar de omstandigheden waarin spelen ook belangrijke een rol. Sakadama is zeer zeker niet oranje of tegen lichtgevend aan. De gegevens op de productsheet zijn door een lab getest en ik sta dan ook achter deze cijfers. Fijn dat je het een kans wilt geven. We verkopen vooralsnog alleen aan grootverbruikers of groothandels die het per container afnemen. De minimale afname stond eerst op 2000 zakken, maar i.v.m. de palletgrootte is deze teruggeschaald naar minimaal 1800 zakken op pallets en evt. aanvullend 200 zakken los in de container. Als je tot onze doelgroep behoord voorzie ik je graag van een zak Sakadama om zelf te testen als het materiaal binnen is. Ik zal ook aanwezig zijn op The Trophy in België.
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 5 maanden geleden #93065

  • Sakadama
  • Sakadama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 6
De aandacht lijkt heel erg gericht op de specificaties op de productsheet en de verpakking. Die zijn belangrijk, maar worden voor mijn gevoel nu wel erg overbelicht. Ik heb het opgenomen met de producent en men geeft aan dat de cijfers kloppen. Ik denk dat het uiteindelijk vooral ook gaat om het resultaat. Ik was blij met foto's die ik onlangs binnen kreeg van een testboom in Sakadama die er veelbelovend uitzagen (zie bijlagen).

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Sakadama.
Discussie gesloten.

Nieuw product op de markt. 2 jaren 3 maanden geleden #93596

  • Sakadama
  • Sakadama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 6
I have not been active on this thread for a while, since I figured it better first have this product in home. Now I do!!!

Sakadama is in Holland, coming to Europe and I am proud to be able to co-facilitate this. The samples are in and ready to go.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts