In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22898

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort materiaal, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Deze taxussen heb ik ongeveer een jaar geleden uitgegraven en 3 van de 4 slaan goed aan. De vraag is nu, wanneer kan ik ze verder afzagen? En tot hoe ver? Ik neem aan dat ik rekening moet houden met dat ik door het bewerken van het dode hout nog een stuk extra moet overhouden bij het afzagen?

Ik weet dat herfst de beste tijd is om grove snoei toe te passen, maar dat na afharden van de nieuwe scheuten ook mogelijk is. Ik dacht zelf misschien de sterkste bomen nu al terug te nemen en met de zwakkeren te wachten tot de herfst of misschien zelfs volgend jaar. Klinkt dat logisch?

De laatste 2 foto's is de boom de het minst aanslaat, al heeft hij wel een aantal nieuwe scheuten aangemaakt.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22902

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Gezonde taxussen lopen makkelijk uit op oud hout. En ze tolereren vrij grove ingrepen.
Zou als ik jou was deze bomen eerst nog 2 jaar vrij laten groeien en niets aan doen.
Je kan wel primaire takken selecteren en voor de toekomst en die lekker laten groeien.
Meer zou ik de komende jaaren niet doen.
Vertakking en frezen komt later wel.