In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22898

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort materiaal, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Deze taxussen heb ik ongeveer een jaar geleden uitgegraven en 3 van de 4 slaan goed aan. De vraag is nu, wanneer kan ik ze verder afzagen? En tot hoe ver? Ik neem aan dat ik rekening moet houden met dat ik door het bewerken van het dode hout nog een stuk extra moet overhouden bij het afzagen?

Ik weet dat herfst de beste tijd is om grove snoei toe te passen, maar dat na afharden van de nieuwe scheuten ook mogelijk is. Ik dacht zelf misschien de sterkste bomen nu al terug te nemen en met de zwakkeren te wachten tot de herfst of misschien zelfs volgend jaar. Klinkt dat logisch?

De laatste 2 foto's is de boom de het minst aanslaat, al heeft hij wel een aantal nieuwe scheuten aangemaakt.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22902

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Gezonde taxussen lopen makkelijk uit op oud hout. En ze tolereren vrij grove ingrepen.
Zou als ik jou was deze bomen eerst nog 2 jaar vrij laten groeien en niets aan doen.
Je kan wel primaire takken selecteren en voor de toekomst en die lekker laten groeien.
Meer zou ik de komende jaaren niet doen.
Vertakking en frezen komt later wel.
Zal je boom ten goede komen en tegen de tijd dat je wat drastischere ingrepen gaat doen een grotere kans van overleven hebben. Maar t is maar net of je haast en een wat mindere boom wilt hebt of een mooie boom wilt die jaren meegaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22904

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Grote kansen dat de taxussen uitlopen op oude voorraden. Het aanmkaen van nieuwe wortels kan echt wel even duren. Maar ik weet niet hoeveel kluit er over was na het uitgraven. Gezien de grootte van de planten, gok ik dat er serieuze wortels weg gehaald zijn. Bij dergelijke projecten wordt meestal aangehouden dat je 2 groeiseizoenen nodig hebt voor je aan het vormen kan gaan werken. Bij loofbomen vaak sneller. Bij dennen duurt het langer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22905

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
die eerste kan je desnoods nog een paar takken afdoen die je helemaal niet wil.. dit kan enkel uitlopen op andere plaatsen ten goede komen..

die mindere boom zou ik nog een jaartje met rust laten..
dan op een luchtige plaats zetten met toch redelijk wat zon, maar wel beschermen tegen een te straffe middagzon..

naar het schijnt wordt juli een heel zonnige maand.. dus je kan wel nog wat groei verwachten..

mijn taxus moet ik alle dagen controleren nu om groeipunten op ongewenste plaatsen weg te wrijven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22930

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Bedankt heren voor jullie kijk op deze zaak! :)
De kluiten zijn zo groot als op de foto hieronder. Heb ook de clips van Graham Potter gezien en die laat ze in principe ook eerst 2 jaar groeien, selecteert dan de takken die hij waarschijnlijk als primaire takken gaat gebruiken en laat ze dan weer 3-4 jaar uitlopen. Ik twijfel alleen of ik niet heel veel tijd en ook energie van de boom verkwist als ik hem bovenin vrij laat groeien terwijl ik dat deel uiteindelijk weer ga verwijderen. Energie die anders, zoals Alex ook zegt, in scheuten lager op de boom gestoken kan worden. Of is dat niet een juiste gedachtengang?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22932

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Met veel rust en een goede bemesting zal die over 2 jaar zeer vitaal zijn. Natuurlijk moet je primaire takken selecteren en je kan idd de top in de loop van het groeien bijhouden.
Het is gewoon zaak om een gezonde boom te kweken alvorens er aan te gaan werken. Zou hem gewoon zijn gang laten gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #22934

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je dat inderdaad een beetje fout ziet :D De plant loopt nu hard uit op opgeslagen energie. Met het nieuwe loof worden vervolgens weer wortels gemaakt, waarin de energie komt die de boom de winter gaat laten overleven, en in het voorjaar zorgt voor een groeispurt. Als je nu gaat snoeien, is de plant continue bezig reserves aan te spreken om nieuwe takken te maken. Je kan natuurlijk wel de kleine klonpjes die uitlopen weg wrijven. Maar grootschalig snoeien, dat zou ik niet doen. Maar ik ken de verleiding. Ik heb een rhodondendron staan die op alle verkeerde plekken aan het uitlopen is. Maar 3 maanden geleden stond hij bij iemand in de tuin.. Hij heeft nu gewoon het recht te doen wat hij wil. Snoeien komt volgend jaar wel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus ontwikkeling 10 jaren 9 maanden geleden #23049

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Prima, dat klinkt inderdaad erg logisch! Dit is precies waarom ik dit soort twijfels toch eerst even op het forum rond laat gaat :). Ik laat ze lekker staan en wrijf hooguit wat nieuwe knopjes weg in de top van de sterkste van de 4. Nogmaals bedankt!

Gr Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren