In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

advies gevraagd stamdikte kweken in volle grond 9 jaren 3 maanden geleden #36499

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben een beginner in de bonsaiwereld en vorige winter heb ik een aantal jonge bomen in volle grond gezet met de bedoeling wat meer stamdikte te kweken. Ik heb ze het hele jaar door laten groeien maar nu weet ik niet echt goed wat ik er mee moet doen. Laat ik ze verder groeien of moet ik ingrijpen ?

Momenteel heb ik 3 bomen in volle grond:

1. Ginkgo biloba
2. Lork/larix
3. quercus robur (oak)


Ik heb reeds geprobeerd antwoorden en uitleg te vinden op forums en site's maar het blijft toch wat onduidelijk voor mij wat nu de beste aanpak is. Vooral de Ginkgo Biloba vind ik een moeilijk geval omdat ik vernomen heb dat deze niet goed geneest van grote snoeiwondes en moeilijk uitloopt op oud hout. Ik ben bang dat als ik deze laat groeien dat ik die uiteindelijk niet meer 'goed' ga krijgen naar vertakking toe en met grote littekens ga zitten op de bonsai. Daarom lijkt het mij beter om deze soort elk jaar bij te snoeien ? klopt dit? Zoja, wanneer en hoe snoei ik die best ? Er zit een foto van de boom in de bijlage.

Wat de larix en de eik betreft heb ik wel gelezen dat deze goed reageren op snoeien en makkelijk nieuwe uitlopen op oud hout. Dus met deze bomen was ik van plan om ze te laten groeien en de 'cut and grow' techniek toe te passen. Ze laten groeien tot 2/3 van de gewenste stamdikte en dan afsnijden op 1/3 van de hoogte van de uiteindelijke hoogte. Is dit een goed idee ? Ook van deze bomen is een foto bijgevoegd.

Graag had ik jullie ervaring en advies gehoord over dit onderwerp en deze boomsoorten.

Groeten en alvaste bedankt!

Hendrik