In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

advies gevraagd stamdikte kweken in volle grond 9 jaren 3 maanden geleden #36499

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben een beginner in de bonsaiwereld en vorige winter heb ik een aantal jonge bomen in volle grond gezet met de bedoeling wat meer stamdikte te kweken. Ik heb ze het hele jaar door laten groeien maar nu weet ik niet echt goed wat ik er mee moet doen. Laat ik ze verder groeien of moet ik ingrijpen ?

Momenteel heb ik 3 bomen in volle grond:

1. Ginkgo biloba
2. Lork/larix
3. quercus robur (oak)


Ik heb reeds geprobeerd antwoorden en uitleg te vinden op forums en site's maar het blijft toch wat onduidelijk voor mij wat nu de beste aanpak is. Vooral de Ginkgo Biloba vind ik een moeilijk geval omdat ik vernomen heb dat deze niet goed geneest van grote snoeiwondes en moeilijk uitloopt op oud hout. Ik ben bang dat als ik deze laat groeien dat ik die uiteindelijk niet meer 'goed' ga krijgen naar vertakking toe en met grote littekens ga zitten op de bonsai. Daarom lijkt het mij beter om deze soort elk jaar bij te snoeien ? klopt dit? Zoja, wanneer en hoe snoei ik die best ? Er zit een foto van de boom in de bijlage.

Wat de larix en de eik betreft heb ik wel gelezen dat deze goed reageren op snoeien en makkelijk nieuwe uitlopen op oud hout. Dus met deze bomen was ik van plan om ze te laten groeien en de 'cut and grow' techniek toe te passen. Ze laten groeien tot 2/3 van de gewenste stamdikte en dan afsnijden op 1/3 van de hoogte van de uiteindelijke hoogte. Is dit een goed idee ? Ook van deze bomen is een foto bijgevoegd.

Graag had ik jullie ervaring en advies gehoord over dit onderwerp en deze boomsoorten.

Groeten en alvaste bedankt!

Hendrik

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by hendrikroels.

advies gevraagd stamdikte kweken in volle grond 9 jaren 3 maanden geleden #36501

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Klopt dat een gingko zn wonden niet echt dicht en je grote snoeiwonden blijft zien. Maar ze lopen juist goed uit op oud hout, zelfs als je ze helemaal terugzet. (mits de juiste aanpak, voeding, de boom goed gezond is etc uiteraard)

Larix daarentegen, ook al staat dat soms/vaak geschreven, loopt niet uit op oud hout. Soms zit er een "slapende"knop vlak onder een takje. Als je deze tak terug snoeit dan kan deze knop wel actief worden, maar dat is dus geen backbudding. Wees dus heel voorzichtig bij lariks wat en tot hoever je terug snoeit. Nogmaals, ze lopen NIET uit op oud hout/doen niet aan backbudding.
Larix is ook zeer topdominant. Om dit te balanceren, snoei je dus meer in de top en laat je de onderste/lager takken wat meer ongemoeid en laat je deze meer uitgroeien. Dit (uit/door groeien van lagere takken) zal bovendien de tapsheid ten goede komen.

Een eik heb ik niet, dus daar kan ik je geen advies uit persoonlijke ervaring op geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

advies gevraagd stamdikte kweken in volle grond 9 jaren 3 maanden geleden #36518

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Mijn ervaring met de (winter)eik is dat hij makkelijk uitloopt op oud hout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

advies gevraagd stamdikte kweken in volle grond 9 jaren 3 maanden geleden #36658

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Is heb wel eik die lopen goed uit dus je kan mijn inziens strek terugsnoeien.
als ik over mijn algemene ervaring met opkweken involle grond kan speken moet ik als raad mee geven om ze jarenlang inde volle grond op te kweken en dan steeds de groei en snoei techniek toe toepassen (met andere woorden behandel je bomen involle grond ongeveer gelijkaardige je bomen in pot) .
Jaarlijks afsteken van de wortels is wel iets waar je best ook werk van maakt .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts