In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner: Liguster 8 jaren 5 dagen geleden #49118

  • bkooij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste bonsai aangeschaftbij Lodder: een kleine Liguster. Ik heb hem op mijn vensterbank staan waar hij zo'n 4 uur per dag volle zon krijgt (in de namiddag). Ik heb begrepen dat deze soort goed tegen de volle zon kan. Helaas is dit de enige plek in het huis waar ik hem kan plaatsen waar hij uberhaupt voldoende licht krijgt. Hij staat boven een CV, maar deze staat nu niet aan en als het kouder wordt zal ik hem een stukje opschuiven, weg van de radiator, en misschien met een klein bodempje water in het schaaltje eronder voor de vochtigheid.

Vrijdagmiddag gekocht, zondagochtend meteen schrik: de bladeren hangen slap, dat gaat snel! Direct water gegeven (ondergedompeld op advies vd kweker) en de boom is inmiddels hersteld.

Nu heb ik een aantal vragen, ik hoop dat jullie deze voor mij willen beantwoorden.

Ik heb vloeibare mest gekregen van de kweker. N=1,6, P=4,3, K=5,5. Op het flesje staat dat een normale dosering een half dopje per 2 liter water is.

Vraag 1: Is deze mest voldoende? Ik heb wat onderzoek gedaan en zie dat er hele andere NPK waarden aangeraden worden voor mijn bonsai. Op het flesje staat wel dat het speciale bonsai/cactusmest is.

Vraag 2: Hoe geef ik mijn boompje deze mest? Ik had het idee om water in een emmer te doen, de juiste verhouding mest erbij te doen en de boom daarin onder te dompelen. Is dat een goede manier?

Vraag 3: Hoe vaak moet ik bemesten?

Vraag 4: Ik lees vaak dat het verstandig is om de boom direct te verpotten. Nu vind ik dat op dit moment nog best een grote stap. Kan ik ook een paar maanden wachten en de boom dan in een andere schaal zetten? Ik zou dan ook een grotere schaal nemen, het lijkt me mooi als het boompje uiteindelijk wat langer en dikker wordt. Op dit moment steken er een paar wortels uit boven de grond, ik hoop niet dat dat erg is.

Vraag 5: Klopt het dat deze soort ook bloeit en kleine besjes krijgt? Dat lijkt me namelijk best gaaf!


En ten slotte, een foto (helaas niet met ideaal licht)! :)


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by bkooij.

Beginner: Liguster 8 jaren 5 dagen geleden #49120

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Je kan hier op de site veel info vinden bij boomsoorten en daarna doorklikken naar boom identificatie

ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner: Liguster 8 jaren 5 dagen geleden #49124

  • bkooij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

megabon schreef : Je kan hier op de site veel info vinden bij boomsoorten en daarna doorklikken naar boom identificatie

ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen succes


Dank! Op vraag 1 en 3 heb ik inmiddels antwoord, het lijkt er op dat de mest die ik heb niet geschikt is voor deze periode van het jaar. Natrium bevordert de groei en mijn mest heeft daar niet zoveel van.

ECHTER: De boom zit nu in een piepklein schaaltje en ik denk dat het wellicht beter is als hij niet zoveel groeit, tot ik hem in een grotere schaal zet. Zou het dan wel een goed idee zijn om deze mest te blijven geven tot ik hem verpot?



Eigenlijk heb ik nog een vraag: is onderdompelen een goede manier om de boom water te geven? Ik zet hem in een bak met water (het water komt net over de rand vd pot) en laat hem zo'n 2 minuten staan. Daarna goed uitlekken en weer terug op z'n plaats. Ik doe dit als ik merk dat de bovenste grond droog is.

Deze manier van water heeft mijn voorkeur omdat het gemakkelijk is, ik ben nooit erg goed geweest met inschatten hoeveel water ik moet geven met een gieter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner: Liguster 8 jaren 5 dagen geleden #49125

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

bkooij schreef :

megabon schreef : Je kan hier op de site veel info vinden bij boomsoorten en daarna doorklikken naar boom identificatie

ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen succes


Dank! Op vraag 1 en 3 heb ik inmiddels antwoord, het lijkt er op dat de mest die ik heb niet geschikt is voor deze periode van het jaar. Natrium bevordert de groei en mijn mest heeft daar niet zoveel van.

ECHTER: De boom zit nu in een piepklein schaaltje en ik denk dat het wellicht beter is als hij niet zoveel groeit, tot ik hem in een grotere schaal zet. Zou het dan wel een goed idee zijn om deze mest te blijven geven tot ik hem verpot?



Eigenlijk heb ik nog een vraag: is onderdompelen een goede manier om de boom water te geven? Ik zet hem in een bak met water (het water komt net over de rand vd pot) en laat hem zo'n 2 minuten staan. Daarna goed uitlekken en weer terug op z'n plaats. Ik doe dit als ik merk dat de bovenste grond droog is.

Deze manier van water heeft mijn voorkeur omdat het gemakkelijk is, ik ben nooit erg goed geweest met inschatten hoeveel water ik moet geven met een gieter.


N staat voor nitrogen dat is stikstof.
De mest op zich speelt niet zon grote rol, als hij zijn voedingstoffen maar binnenkrijgt. Tenzij je inderdaad wilt dat hij wat meer gaat groeien is stikstof een goed idee. Maar hou rekening een teveel kan meer schade aanrichten dan goed doen. Je aan de dosis houden is het veiligst. Je manier van water geven is volgens mij ok als je idd wacht tot de grond wat aan de droge kant is om terug water te geven. Als de grond na enkele dagen droog begint te worden en je geen week/weken moet wachten om terug water te geven is je substraat en watergift Ok. De grond moet "snel" uitdrogen. Dit hangt wel wat af van de plant, sommige staan wel liever wat met hun voeten nat en andere staan liever wat meer aan de drogere kant (wat wel niet wil zeggen dat ze nooit nat mogen staan, maar zorgen dat ze in een substraat staan die sneller uitdroogt)

Alvast succes ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner: Liguster 7 jaren 11 maanden geleden #49699

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:cheer:hallo.Ik zelf ga volgende week een boom van een liguster uitgraven.heb ruim van te voren forumleden gevraagd hoe het best te doen,Welnu is mijn boom erg dik en erg hoog.Schat zo,n 4.5 meter en met een bizar dikke stam.Volgens mij hoort jouw boom naar buiten ,en een wat ruimere pot zou ook geen gek idee zijn.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren