Goedenavond,
Vorig jaar in September heb ik een Carmona (Fukien Tea) gekocht als eerste bonsai. Ik heb hem op een vensterbank gezet voor een raam op de zuidkant. De verwarming onder de vensterbank staat nooit aan en een ander raam in dezelfde kamer staat altijd open, tenzij het vriest. Ik geef de bonsai water door middel van dompelen (dit werd mij toen aangeraden) als het zand droog begint aan te voelen.
Tot en met afgelopen Juni, heeft hij er altijd goed uitgezien, maar er was weinig tot geen groei. Afgelopen Juni/Juli verloor hij echter ineens al zijn bladeren aan 1 kant. Ik begon hem toen buiten te zetten als het rond de 20 graden was. Die ene kale kant heeft zijn bladeren nooit terug gekregen, maar de andere kant heeft geen bladeren meer verloren en heeft zelfs meerdere bloemen gehad.
Ik heb nou sinds kort een 2e Carmona gekregen, maar ik wil natuurlijk niet dat met deze hetzelfde gaat gebeuren. Ik vroeg me daarom af wat er precies mis is gegaan met mijn eerste Carmona? Ik ben er pas sinds kort achter dat je een bonsai ook moet bemesten. Zouden mijn problemen kunnen komen omdat ik hem (nog) nooit heb bemest of is er nog iets anders wat ik over het hoofd heb gezien of verkeerd heb gedaan? En zou mijn eerste Carmona nog te redden zijn door bijvoorbeeld nu wel te gaan bemesten of/en iets anders te proberen?
In de bijlage zit een foto van hoe mijn Carmona er in Juni/Juli uitzag (de foto is op een andere positie genomen dan zijn normale standplaats). Op het moment heeft hij alleen donker groene bladeren aan 1 kant. De gele en bruine bladeren op de foto zijn ondertussen uitgevallen en weer vervangen door mooie donker groene bladeren.