Trick_Styler schreef : Het natuurlijk verdikken van de stam zet zich binnen het tape naar de enige mogelijke vorm, de ronde vorm. Een ficus is daarin te sturen. Oneffenheden worden geëgaliseerd. Tevens verdwijnen eventuele tape afdrukken vanzelf. Een Ficus versmelt van nature. Hoelang het duurt is afhankelijk van de totale groei. Niet elke oplossing is ideaal maar het overwegen waard.
Maak ik de juiste conclusie dat dit alleen geldt voor ficus? Of heb je het al op andere loofbomen ook toegepast?
Heb je voorbeelden van geslaagde operaties hieromtrent?
Ik heb zelf geen ficus, ik ben alleen met buitenbonsai bezig, op één serissa na, maar die staat dan ook te koop.
Botanische uitleg zou dan moeten zijn dat wanneer je de tak strak omklemt met die jute tape, de tak wil verdikken en dat alleen gaat doen in de holtes die veroorzaakt zijn door de ingroei van de draad? En vermits die jute tape de rest zowat tegen houdt om te verdikken, dat sneller gaat doen op de plaats waar die holtes zijn?
Dit is de enige logische botanische verklaring die ik kan bedenken, en misschien zit daar wel iets in.
Alleen vraag ik me dan af of de tak dan weer niet dunner gaat blijven waar die jute zit, want daar belemmer je dat. Dan is het best dat je bijna heel die tak gaat omwikkelen denk ik.
Ik zal het eens uittesten.
Groeten Luc.