In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus Cascade 12 jaren 4 maanden geleden #4723

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Omdat ik zie dat ik hier eigenlijk nog geen eigen werk heb staan, een klein experimentje van vorige maand. Bij de bouwmarkt was opruiming en voor 1,99 heb ik een juniperus spp opgepikt.



Dit kleine plantje voelde goed aan onder het mos. Na het verwijderen van het mos bleek dit inderdaad een ideale kandidaat voor een cascade. (Zie de relatief dikke basis met scherpe knik een paar m boven de grond, typisch voor cascade)



Na een eerste ronde snoeien en grof in het draad zetten kom je dan opeens tot de conclusie dat er 3 leuke lange takken in zitten. Op dit moment heb ik ze alle drie behouden. Is dat iets wat iemand eerder in Bonsai gezien heeft?




Uiteaard was het nodig om de plant dan ook netjes in een pot te krijgen. Gezien de wens om de plant nog flink uit te laten groeien heb ik vooral veel zijtakken laten staan, en het loof niet gesnoeid. Tevens heb ik de plant in een grotere pot gezet. Pas na een volgend groeiseizoen wil ik de wortels onderhanden nemen. Eerst herstelgroei en massa ontwikkelen.



Ik vraag me af wat nu slim is bij deze plant: Hoe de knik bij de overgang oude tak naar jonge spriet van de grote cascade netter krijgen (Ik overweeg het in het voorjaar uitsnijden van een wegje in het dikke deel, en dit te knikken, waardoor de het dunne deel meer uit het midden komt. En kan je 3 cascade takken houden, steeds korter en fijner wordend?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren