Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61435

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

hercules schreef : ben de beledigingen zat,mijn manier bevalt jullie niet, wel dit is wat ik van een meester geleerd hebt.


Welke beledigingen? Mogen mensen niet aangeven dat wat jij aanbeveelt niet haalbaar is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61439

  • MoniqueVeltrop
  • MoniqueVeltrop's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 231
  • Ontvangen bedankjes 40

hercules schreef : ... wel dit is wat ik van een meester geleerd hebt.Zijn enige commentaar op jullie was...die europianen hebben een filosofie en bonsai technieken naar een europees tinje gebracht.Deze man gruwd van dikke stammen uitgrafen en maar hopen dat het wat wordt...


Kan me niet voorstellen dat Teunis Jan zoiets zegt !
Zie zijn boekje "Bonsai, kunst en cultuur binnen handbereik", hoofdstuk "geschiedenis".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61442

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik denk....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61448

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Luc,

Kijk eens naar je boom en bekijk van elke zijden de plus punten en de min punten.
Je kan dan proberen het beste uit je boom te halen door de boom waar mogelijk te verbeteren.

Stoor je je later toch aan de problemen kan je je boom beter weg doen aan iemand die er wel plezier aan beleeft.

Het zal nooit een super boom worden, maar mij lijkt de eerste foto van de post van met verschillende zijden nog niet zo slecht.
Je kan oefenen met eerst je boom te marcoteren en de boom daarna in een plattere houte kist op te kweken.
Daarna kan je oefenen met waar nodig takken te enten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61452

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Eerst en vooral nogmaals iedereen met kennis van zaken bedankt om mee te denken! Je weet idd wel snel wiens raad te volgen..
Uiteindelijk ga ik toch voor de marcot gaan, gezien ik daarmee het meest ga leren ( en marcotteren, en wortelvoet opbouwen, en evt nog wat takken enten) en , mezelf kennende ga ik toch tegen die knie en ander fouten blijven aankijken...
Zoals Yannick zegt, het zal nooit een super boom worden, maar ik wil er graag het maximum uithalen ( voor zover mijn kennis en kunde nu is).
Dan nog maar een marcot vraag: als je het gemarcotteerde stuk losmaakt en inplant, kan je dan al dadelijk ( voorzichtig uiteraard) de wortels wat mooi leggen of zijn die daar nog te delicaat voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61453

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

LucRoux schreef : Eerst en vooral nogmaals iedereen met kennis van zaken bedankt om mee te denken! Je weet idd wel snel wiens raad te volgen..
Uiteindelijk ga ik toch voor de marcot gaan, gezien ik daarmee het meest ga leren ( en marcotteren, en wortelvoet opbouwen, en evt nog wat takken enten) en , mezelf kennende ga ik toch tegen die knie en ander fouten blijven aankijken...
Zoals Yannick zegt, het zal nooit een super boom worden, maar ik wil er graag het maximum uithalen ( voor zover mijn kennis en kunde nu is).
Dan nog maar een marcot vraag: als je het gemarcotteerde stuk losmaakt en inplant, kan je dan al dadelijk ( voorzichtig uiteraard) de wortels wat mooi leggen of zijn die daar nog te delicaat voor?


Dapper besluit Luc en een heerlijk leertraject. Hopelijk blijf je de vervolgstappen incl foto's met ons delen.

Heel veel succes maar bovenal plezier gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61454

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef : Dan nog maar een marcot vraag: als je het gemarcotteerde stuk losmaakt en inplant, kan je dan al dadelijk ( voorzichtig uiteraard) de wortels wat mooi leggen of zijn die daar nog te delicaat voor?

Net na het loszagen van de marcot zijn de wortels nog erg kwetsbaar. Ik zou daar daarom het eerste jaar helamaal niets aan doen; ze breken dan heel snel af. Hierna zijn de meer verhout en kun je het risico wel nemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 maanden geleden #61474

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

DavidRoussel schreef : Ik denk....


:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 6 jaren 11 maanden geleden #66901

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zal dit topic maar verder blijven gebruiken voor deze haagbeuk.
Zoals gezegd: besluit genomen en nu dat de bladeren allemaal open zijn de koe bij de horens gevat.

zo stond ie er bij



zoals gezegd wilde ik proberen of takken ook wortels vormen dus de onderste takken allemaal ingekort ( staan in een kringetje zo goed als op dezelfde hoogte rond de stam, dus als het lukt...





Dan begonnen met de bast in te snijden en te verwijderen- toch een uurtje aan bezig geweest om alles netjes te verwijderen en genoeg weg te schrapen. Ik heb eens ergens een video gezien van iemand die zijn marcot met punten insneed, in plaats van recht, waardoor de wortels een natuurlijkere overgang maken. gezien dit een groot experiment is,ook maar eens gedaan dan







dan stekpoeder erop gesmeerd en de boel ingepakt met behulp van een transparante plastic pot. Deze heb ik gevuld met mijn substraat wat ik voor alle bomen gebruik, gemengd met verknipt sphagnum mos ( 1 op 1 zowat). Dan alles flink aangewaterd met Rhizotonic en omwikkeld met huishoudfolie. En nu maar wachten....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 6 jaren 11 maanden geleden #66903

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Mooi projectje!

Succes met de marcot!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts