Onderwerp:

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5776

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Na 20 jaar hopelijk dit!!!!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5833

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zo.. De planten zijn binnen en zien er goed uit. Mooie sterke wortels en gezond hout.

De planten staan nu opgekuild in de tuin. Zaterdag ga ik ze uitplanten en voor degenen die planten willen verzendklaar maken.

Zie foto's. Om de planten wat beter verzendbaar te maken, denk ik dat ik ze wat zal inkorten: Ik kreeg een doos van een meter lang thuis, maar dat is natuurlijk een beetje onhandig voor een enkel boompje. Dus als het geen probleem is, zou ik ze eigenlijk terug brengen tot iets van 40-50cm.

Als je interesse hebt, stuur even een PM met het adres waar het heen moet, hoeveel je er zou willen hebben, en of het een probleem is als ik ze wat inkort. Verzenden in Nederland is 6.75.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5852

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Bij het planten moet je geen schrik hebben om wortels weg te snoeien, zeker de dikke, deze moeten weg tot bijna aan de stam..De fijne wortels goed spreiden rond de stam. Zet hem bij voorkeur in een grote platte schaal. Eens de boom in blad komt plooi dan de stam, zodat er beweging in is en geen lataarnpaal. Deze plantjes moeten verschillende malen behandeld worden tegen ziekten ( meeldouw zwanz... ).
Veel geluk met u plantjes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5853

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Haha,

Ik was aan het denken over een 'Hoe nu verder' stukje.. Ik heb nl exact dat gedaan.

fototje..


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5854

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Geld is overgemaakt, wat is het beste om er mee te doen als ik hem ontvang??

Denk dat ik hem op een tegel in de grond zet.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5855

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Nu die haarwortejes voorzichtig fijn uitspreiden en in een brede ondiepe schaal zetten, neem maar gewone potgrond. Zet uit de wind, kunnen vorst verdragen en afwachten, maar normaal moet dat lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5980

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik denk dat ik ze eerst in een diepe grote pot zet om wat aan te sterken en wat breder te laten groeien.

Heb ze vandaag binnen gekregen, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #5998

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Diepe potten zijn niet goed u wortels gaan matten vormen in een grote platte schaal is diet niet het geval en de nebari zal zich veel beter ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #6002

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alle boompjes die ik behouden heb, zijn een bewerking aan de wortels ondergaan: Ik heb OF de dikke vlezige wortels tot een minimum terug gebracht, danwel helemaal weg gehaald. Hierbij reken ik op tot 1/3 verlies door te hard terug snoeien. Tegelijk heb ik de planten terug gebracht tot <40cm. Om zeker te zijn van overleven zou ik de vlezige wortels niet te ver terug snoeien. Mijn inschatting is dat je toch wel 1/3 moet laten zitten om niet al te veel risico te lopen. (Maar.. ik ken Malus niet. Met andere soorten heb ik zaailingen wel ontdaan van 90% van hun wortels en die overleefden dat moeiteloos).

De planten staan bij mij allemaal in de volle grond en blijven daar minimaal een groeiseizoen staan en dan mogen ze lekker doorgroeien, zonder enige snoei. Afhankelijk van de groeisnelheid zijn ze volgend voorjaar dik genoeg.

Hou er rekening mee dat deze planten minder sterk zijn dan planten die al een poos in pottenstaan. Het wordt de komende week koud. Daarom zou ik als ik mijn planten vandaag had gekregen ze niet meer buiten in de tuin zetten; Ik zou ze in een pot zetten, met gewoon potgrond, en deze in de schuur plaatsen (Of een willekeurig andere plek waar de temperatuur nadrukkelijk onder de 7,8 graden blijft). Zodra deze periode van vorst voorbij is kan je ze dan in de tuin zetten, of je houdt ze gewoon in een grote pot.

Om echte groei te krijgen kan je ze ook in 4 liter potten zetten de eerste een of twee jaar. Zet ze pas in een vlakke schaal als je de stam goed vind. Zodra je de wortels gaat pesten gaat de groei er hard huit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Malus Sylvestris starters 12 jaren 3 maanden geleden #6004

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Malus Sylvestris mag je zeer kort snoeien,wortels groeien enorm. als je deze dadelijk 4 to 5 jaar in een grote platte schaal zet,( diameter van een goede 30 cm) met een goede bemesting ( biogold .. ) zal het verschil met volle grond te verwaarloozen zijn, zullen veel grote dikte groei hebben dan in u 4 liter potten en vooral een veel mooiere nebari. Het grootste probleem is ziekte zonder behandeling gaan ze allen afsterven tussen nu en 5 jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts